• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym

Duschar minst en gång om dagen. Två-tre gånger i veckan är väl och bra för en som sitter på kontor eller liknande hela dagarna, men jag har ett kroppsarbete och blir svettig varje arbetsdag, skulle känna mig äcklig annars :)

• Anonym (spännande!)
    Anonym (Gillar lukt!) skrev 2011-08-28 13:10:30 följande:
    Ja, absolut! Det är jättetråkigt när min sambo är nyduschad och så kryper man intill honom och snusar i nacken, och så luktar han bara tvål. Men det är inte kul om han stinker svett heller, man vill ha ett mellanting!

Har en liten anekdot som utspelade sig på det glada 70-talet. En kvinna jag känner hade jobbat utomhus i trädgården. Hon hade svettats mycket för det var varmt och hade inte duschat på ett par, tre dagar säkert. Ett barn i familjen kom och satte sig bakom henne, tryckte in näsan mot hennes svettiga rygg, myste och sa: Åh, vad du luktar gott!
    Naaaw! Vad gulligt! :)

Det som jag kan tycka med hela den här "renhets" hysterin är ju just det att vi kopplar i hopp kropps doft med svettstank och det är ju två helt olika saker.  :D 
  • LokesMamma84
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-27 19:39:58 följande:
    Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?
    Varje till varannan dag. När jag jobbar (månd-fred) blir det oftast varje kväll som jag duschar. Jag har torr hy, så jag är noga med att smörja in mig med en kroppslotion som är till för torr hy. (Tvättar kroppen gör jag med Lactacyd, som har ett milt PH-värde.)
    Den jag använder just nu är verkligen kanon, Rich Care från ACO. :)
  • Skrott
    Anonym skrev 2011-08-28 18:25:55 följande:
    nja alla gör som de vill men jag vill lukta gott och rent du kanske inte känner det själv men man luktar faktiskt både i huvudet under armarna rumpan och musen om man inte tvättar sig, jag duschar minst en gång om dagen
    Vad är det som säger att "man" luktar (illa, underförstått antar jag) om man inte tvättar dessa regioner varje dag?! DU gör det, men har du undersökt om ANDRA har samma behov? 

Jag duschar ca en gång i veckan, dvs m hårtvätt i duschen/badet, och tvättar mig med tvättlapp (jepp, jag vet att det är gammeldags men ack så simpelt, spec när man har två små att ta hand om!)  när jag känner att jag behöver. Ansiktet tvättar jag varje kväll med tvättkräm.

En fråga som pockar svar är dock - påtalar DU om ngn i din närhet luktar (illa), har flottigt hår eller skulle behöva borsta tänderna? Ett ganska känsligt ämne... 
  • Alisa

För huden är det perfekt att inte duscha för ofta och blir du inte smutsig ex pga jobb och ej heller svettas mycket/luktar illa är det väl utmärkt.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-27 20:53:19 följande:
    Och så klagar ni på att era karlar inte vill slicka fitta?? Fy fan va äckligt att inte tvätta sig. Det finns speciell "tvål" som är ampassad för just intimtvätt!!
    Vem i tråden har klagat över det?

Den gången jag fått mest komplimanger för min lukt och smak var när det råkade bli spontansex och jag av olika anledningar inte hade tvättat underlivet på fyra dagar. Så en del män (eller i alla fall en) är tydligen kräsna åt det andra hållet.
  • Anonym

Jag duschar två gånger i veckan som du och tvättar armhålor och underliv dagligen dessemellan. Tycker det har blivit en duschhysteri sedan nittiotalet. Jag är över fyrtio och uppväxt med att bada en gång i veckan och så gör mina barn nu.
    Det komiska är att åttio-nittiotalisttjejerna som måste duscha ett par gånger om dagen och raka sig och ha sig för att känna sig fräääääscha är samma som använder trosor som bara tvättas i urktemperaturen fyrtio grader

• Anonym
    Skrott skrev 2011-08-28 19:04:29 följande:
    Vad är det som säger att "man" luktar (illa, underförstått antar jag) om man inte tvättar dessa regioner varje dag?! DU gör det, men har du undersökt om ANDRA har samma behov? 

Jag duschar ca en gång i veckan, dvs m hårtvätt i duschen/badet, och tvättar mig med tvättlapp (jepp, jag vet att det är gammeldags men ack så simpelt, spec när man har två små att ta hand om!)  när jag känner att jag behöver. Ansiktet tvättar jag varje kväll med tvättkräm.

En fråga som pockar svar är dock - påtalar DU om ngn i din närhet luktar (illa), har flottigt hår eller skulle behöva borsta tänderna? Ett ganska känsligt ämne... 
    Om jag börjar lukta så HOPPAS jag att någon i min närhet är vänlig nog att påpeka det! :)
  • WildestChild

Man duschar väl så ofta som man känner att man behöver! Jag tycker personligen att det är överdrivet med varje-dag-duschande om man inte behöver det. Men det är min åsikt. Min sambo duschar varje dag, men han behöver det. Vill och behöver ts inte duscha oftare så är det väl upp till ts själv.

Jag duschar varannan dag ungefär. Ibland var 3:e. Blaskar av underliv o armhålor de dagar jag inte duschar. Tvättar håret varje gång jag duschar, om jag inte duschar flera dagar på rad då.

Jag skulle aldrig kunna duscha varje dag pga min hud. Det resulterar i att jag flagnar oavsett vad jag har för hudcreme och oavsett årstid. Jag får dessutom mer eksem än vanligt. Min hudläkare direkt avrådde mig från att duscha varje dag. Varannan eller var tredje dag var hans råd till mig.

Och trots att min sambo duschar oftare än mig, tycker han själv att jag alltid luktar gott, och det gör inte alltid han (t.ex. i slutet på dagen om han duschat på morgonen).

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-28 19:15:01 följande:
    Jag duschar två gånger i veckan som du och tvättar armhålor och underliv dagligen dessemellan. Tycker det har blivit en duschhysteri sedan nittiotalet. Jag är över fyrtio och uppväxt med att bada en gång i veckan och så gör mina barn nu.
    Det komiska är att åttio-nittiotalisttjejerna som måste duscha ett par gånger om dagen och raka sig och ha sig för att känna sig fräääääscha är samma som använder trosor som bara tvättas i urktemperaturen fyrtio grader
    Tillägg: Jag har kontorsarbete. Vore jag svinskötare hade jag kanske känt andra behov.
Svar på tråden Duschar jag för sällan?