• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Gabriella83
    sextiotalist skrev 2011-08-28 16:45:35 följande:
    Konstigt att min hud inte vande sig efter 10 år, då hade jag sådana problem att jag sökte läkare och han sa helt enkelt, minska duschandet till 2-3 ggr i veckan, skippa all tvål utom där det behövs och efter bara en månad så fick jag en bättre hud. Min hy i ansiktet blev mycket bättre när jag bara tvättade det med vatten.
    ah,fast mitt exempel gällde ju typ 3-4 ggr/veckan..men som jag skrev kanske huden vänjer sig,eftersom jag inte vet.Jag vet däremot att min hud funkar så,och hår,och vi är ju alla olika men därav mitt kanske
  • Anonym (dusch)

Jag personligen behöver duscha varannan, vart tredje dag för att känna mig fräsch, medan min sambo duschar två gånger i veckan utan att för den sakens skull luktar svett. 

• Plutteli

Jag duschar 2-3 ggr i veckan och tvättar håret en gång i veckan (kör med no poo och nej, det är inte bara för de med tjockt lockigt hår även om just jag råkar ha det ;) vad gäller det där med doft kan man använda eteriska oljor för att få god doft på håret!). För mig är det ett måste att duscha så lite som möjligt eftersom min hud inte klarar mer, får så sjukt med eksem om jag duschar för ofta och inga produkter i världen kan råda bot på det. (Plus att jag är allergisk mot nästan allt som finns i vanligt butik vad gäller hud och hårvård)

• coloredsnow
    Anonym skrev 2011-08-28 19:17:09 följande:
    Tillägg: Jag har kontorsarbete. Vore jag svinskötare hade jag kanske känt andra behov.
    Då hade du inte behövt duscha mer än en gång om året.
  • Anonym
    Skrott skrev 2011-08-28 19:04:29 följande:
    Vad är det som säger att "man" luktar (illa, underförstått antar jag) om man inte tvättar dessa regioner varje dag?! DU gör det, men har du undersökt om ANDRA har samma behov? 

Jag duschar ca en gång i veckan, dvs m hårtvätt i duschen/badet, och tvättar mig med tvättlapp (jepp, jag vet att det är gammeldags men ack så simpelt, spec när man har två små att ta hand om!)  när jag känner att jag behöver. Ansiktet tvättar jag varje kväll med tvättkräm.

En fråga som pockar svar är dock - påtalar DU om ngn i din närhet luktar (illa), har flottigt hår eller skulle behöva borsta tänderna? Ett ganska känsligt ämne... 
    Ja jag känner det då jag har ett sånt yrke.... även kan man känna när ngn kollega sätter sig bredvid..
    nej jag påtalar det inte om det inte är min familjFlört  alltså mina barn, min man Tungan ute skulle aldrig komma på tanken att säga det! Det är ju faktiskt därför det är så bra att säga det här, för givetvis så tror man ju att man inte luktar ngt  och om man visste om det så skulle man ju tvätta sig oftare eller hur? Men man kanske inte behöver tvätta håret varje dag utan använda torrshampoo varannan dag, samt ej använda tvål i underlivet, Helst bara vatten eller barnolja!  Intimtvål i rumpan...
  • Dreams Never Ends

Öhm... varje dag tycker jag att man ska duscha oavsett om man svettas eller inte. Det är fräschast helt enkelt. Man är inte helt ren efter en dag. Varannan dag är väl också helt okej men absolut inte mer sällan än det Kräks

• Danielina

Två gånger i veckan är inte för lite att duscha tycker jag, så länge man tvättar ansikte, underliv och under armarna varje dag. Jag önskar att jag kunde hålla mig till att duscha två gånger i veckan då jag hört att det är det bästa för håret men tyvärr så hinner mitt hår bli fett om jag inte tvättar det varannan dag...

• Danielina
    Anonym skrev 2011-08-28 19:15:01 följande:
    Jag duschar två gånger i veckan som du och tvättar armhålor och underliv dagligen dessemellan. Tycker det har blivit en duschhysteri sedan nittiotalet. Jag är över fyrtio och uppväxt med att bada en gång i veckan och så gör mina barn nu.
    Det komiska är att åttio-nittiotalisttjejerna som måste duscha ett par gånger om dagen och raka sig och ha sig för att känna sig fräääääscha är samma som använder trosor som bara tvättas i urktemperaturen fyrtio grader
    Bara för att det står fyrtio grader i trosorna betyder det inte att vi åttio-nittiotalisttjejer är så dumma att vi inte vet att bakterier inte försvinner förrän i minst 60 grader. I nästan alla kläder man köper i dagsläget så står det 30-40 grader men de tål oftast mer än så. Jag tvättar alla mina underkläder/sängkläder/handdukar i 60 grader oavsett vad det står i dem och inte har de tappat varken färg eller form, känner nog ingen i min egen ålder (23) som tvättar dem i lägre grader heller. 

• MammaBecca

Håller på med ett arbete just nu som handlar om just det där med hygien.
    Då man inte duschade mer än en-två gånger i veckan eller färre. Då var en av anledningarna till detta beteende helt enkelt att det inte fanns tillgång till dusch eller badkar på samma sätt som i dag. Man hade oftast badkar uppe på vinden eller nere i källaren i hyresfastigheter.

I dag har vi ju fått lära oss vikten av hygien och sedan dess har vi också mindre sjukdomar.
    När svininfluensan kom och alla plötsligt började att tvätta händerna och använda sprit, då sjönk alla andra sjukdomar drastiskt (såsom vinterkräksjukan t.ex)

Jag kan nog inte vara helt opartisk i denna fråga, dels eftersom jag själv dushar varje dag och två gånger vid behov. Dels eftersom jag är studerande och just får lära mig den enorma vikten av att tvätta sig för att hålla sig fri från sjukdomar.      

Om man har torr hud, finns det olika lotions och annat som hjälper huden att behålla fuktighetsbalansen och även motsvarande produkter för håret.

Sedan tycker jag väl inte att barn, som har väldigt känslig hy, måste bada varje dag, särskilt inte om de, som mina, lätt får torreksem. Fast då är det ju viktigt att man håller på handhygienen.

Efterklokhet är en exakt vetenskap
  • Anonym (Dusch)
    MammaBecca skrev 2011-08-28 20:12:23 följande:
    Håller på med ett arbete just nu som handlar om just det där med hygien.
    Då man inte duschade mer än en-två gånger i veckan eller färre. Då var en av anledningarna till detta beteende helt enkelt att det inte fanns tillgång till dusch eller badkar på samma sätt som i dag. Man hade oftast badkar uppe på vinden eller nere i källaren i hyresfastigheter.

I dag har vi ju fått lära oss vikten av hygien och sedan dess har vi också mindre sjukdomar.
    När svininfluensan kom och alla plötsligt började att tvätta händerna och använda sprit, då sjönk alla andra sjukdomar drastiskt (såsom vinterkräksjukan t.ex)

Jag kan nog inte vara helt opartisk i denna fråga, dels eftersom jag själv dushar varje dag och två gånger vid behov. Dels eftersom jag är studerande och just får lära mig den enorma vikten av att tvätta sig för att hålla sig fri från sjukdomar.      

Om man har torr hud, finns det olika lotions och annat som hjälper huden att behålla fuktighetsbalansen och även motsvarande produkter för håret.

Sedan tycker jag väl inte att barn, som har väldigt känslig hy, måste bada varje dag, särskilt inte om de, som mina, lätt får torreksem. Fast då är det ju viktigt att man håller på handhygienen.

Jag är väldigt sällan sjuk, jag tror tvärtom att överdriven städning och/eller hygien kan försämra ens eget immunförsvar..
Svar på tråden Duschar jag för sällan?