• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Rocket Mania

Jag tycker det låter härligt att inte behöva tvätta sig oftare än så och ändå hålla sig fräsch. 

Folk som duschar varje dag verkar tro att de per automatik luktar gott. Sedan kanske dom röker (URK!), använder en äcklig parfym eller stinker mat-os och då spelar det ju ingen roll om dom så skulle duscha 10 ggr/dag, dom stinker ändå!

• Anonym (Nr.325 också)
    Neblina skrev 2011-08-29 17:10:23 följande:
    Fy vad jobbigt.
    Annars är det ju vanligt att man får dessa problem du beskriver av att man tvättar sig för ofta.
    Precis då jag var yngre duschade jag 1-2ggr per dag, jag svettades så det bokstavligen droppade/rann längs armen från armhålorna ibland =( inte alls kul om man gick i kortärmat alt linnen. Har behövt använda speciella deos för mycket svettningar, dem behöver jag inte alls sedan jag började duscha mer sällan.
  • Neblina
    Anonym (Nr.325 också) skrev 2011-08-29 17:16:24 följande:
    Precis då jag var yngre duschade jag 1-2ggr per dag, jag svettades så det bokstavligen droppade/rann längs armen från armhålorna ibland =( inte alls kul om man gick i kortärmat alt linnen. Har behövt använda speciella deos för mycket svettningar, dem behöver jag inte alls sedan jag började duscha mer sällan.
    Ja klart i puberteten är det ju vanligare med svettningar och så, dock var jag relativt förskona.
    Men kan tänka mig hur jobbigt det måste ha varit.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Anonym (Nr.325 också)
    Neblina skrev 2011-08-29 17:33:46 följande:
    Ja klart i puberteten är det ju vanligare med svettningar och så, dock var jag relativt förskona.
    Men kan tänka mig hur jobbigt det måste ha varit.
    Det höll i sig till 27-års åldern
  • Neblina
    Anonym (Nr.325 också) skrev 2011-08-29 17:35:48 följande:
    Det höll i sig till 27-års åldern
    Shit!
    Har du kollat så det inte var något med hormonerna eller hypofysen?
    Jag fick  liknande någon månad efter att jag fick barn, svettades som en gris men var ju hormonerna som spöka.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • ork

Men för att hålla kroppen ren och undvika bakterier och vissa problem så rekomenderar jag att
    du iaf sköljer av dig varannan dag (10 min) . Och känner du att du blir för torr så kan man använda sig av vanliga oljor (oliv olja) och tvätta sig med det istället för tvål. Kroppen behåller sin balans, man blir minst lika ren och luktar inget.

• Anonym
    ork skrev 2011-08-29 18:19:42 följande:
    Men för att hålla kroppen ren och undvika bakterier och vissa problem så rekomenderar jag att
    du iaf sköljer av dig varannan dag (10 min) . Och känner du att du blir för torr så kan man använda sig av vanliga oljor (oliv olja) och tvätta sig med det istället för tvål. Kroppen behåller sin balans, man blir minst lika ren och luktar inget.
    Skölja sig i 10 minuter? Hur stor kropp har man då?
  • Anonym

jag duschar 1 gång i veckan och luktar aldrig svett

• sandrafia

Jag duschar varje morgon, har en tvångstanke att jag inte kan klä på mig rena kläder om inte kroppen är nyduschad, och sen så duschar jag efter träning.
    Jag kan ju säga att jag är i princip aldrig sjuk jag har haft feber endast 2 gånger sedan jag var 9 år och nu är jag 28.

Men alla får ju göra som dom vill sålänge dom inte stinker svett tycker jag 

Svar på tråden Duschar jag för sällan?