• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • sextiotalist
    Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:31:29 följande:
    Jag jobbar inom vården och där fick vi lära oss tidigt hur viktigt det är att duscha sig själv och patienterna varje dag. Det är ett ämne som fortfarande är högaktuellt. Vad du pratar med för konstiga människor vet jag inte
    Nu är inte jag medicinare, men har vänner som är läkare, jag vet att några av dom har samma problem som jag har, dvs torr hud, och de ser inga konflikter mellan att duscha varannan eller var tredje dag mot den hygienen som man har när man arbetar bland patienter.

Om man arbetar med svårt sjuka patienter, så är de känsliga, även mot de naturliga bakterier som finns, så där gäller andra hygienregler.
    Men vi andra, som inte arbetar med sjuka patienter med nedsatt immunförsvar behöver inte ha sterila kroppar.
  • Plutteli
    Jag jobbar inom vården och där fick vi lära oss tidigt hur viktigt det är att duscha sig själv och patienterna varje dag. Det är ett ämne som fortfarande är högaktuellt. Vad du pratar med för konstiga människor vet jag inte
    Jag har jobbat flera år i äldrevården på flera olika stället och även i Norge, EN gång i veckan är standard att de äldre duschas, sen är det tvätt med tvättlappar varje morgon uppe och nere, en extra dusch i mån om tid men det händer sällan. Viktigast är att tvätta och sprita händer samt tvätta ansiktet.
  • coloredsnow
    Plutteli skrev 2011-08-29 21:40:08 följande:
    Hahaha, jag har aldrig haft fotsvamp, är det nått som ger det är det att tvätta tvätta och tvätta lite till.
    Är jag på ett badhus tvättar jag mig ju så där är jag varken mer eller mindre skitig än nån annan.

Jag blir MER ren av en tvättlapp (som jag f.ö byter varje gång) än av att ta en dusch, snabbt spola vatten över kroppen och sen hoppa ur duschen igen. Som sagt, läs på innan du dömer andra pga fördomar utan substans.
    Jag har haft det och det berodde på att jag duschade för ofta. Blev beordrad dusch högst 3ggr/veckan av hudläkaren. Och si! Svampen försvann och det fort.
    Så vem som sprider fotsvampen kanske någon ska prata ganska tyst om.
  • ius lexis

Ja, din snusklåda, du dushar lite! Men om det funker för dej så ska väl din kompis skita i det!

• Anonym
    Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:29:38 följande:

Det är såna som du som sprider fotsvamp på badhus och sånt.
    Så du menar på fullaste allvar att du hoppar över duschandet för att det "tar för lång tid"
    Yuck!

Att stå och blaska med en sunkig lite tvättlapp under armen känns meningslöst, totalt meningslöst!
    Du är äcklig, det värsta är att du utsätter din omgivning för ditt äckel     
    Det är sådana som du som sprider missuppfattningar om fotsvamp på internet.
  • sextiotalist
    coloredsnow skrev 2011-08-29 21:37:50 följande:
    Vi är rätt många som pratat med hudläkare och har samma erfarenhet av det de sagt.

Sen är det en myt att alla patienter automatiskt mår bra av att duschas varje dag, vad har du för utbildning?
    Jobbar du på tex op är det viktigt att vara så bakteriefri som möjligt men det är definitivt inget måste på andra avdelningar.
    Och även infektionsavdelningar och där patienter t.ex behandlas för leukemi. Men där är ju allt sterilt.
  • sextiotalist
    Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:29:38 följande:
    Det är såna som du som sprider fotsvamp på badhus och sånt.
    Så du menar på fullaste allvar att du hoppar över duschandet för att det "tar för lång tid"
    Yuck!

Att stå och blaska med en sunkig lite tvättlapp under armen känns meningslöst, totalt meningslöst!
    Du är äcklig, det värsta är att du utsätter din omgivning för ditt äckel     
    Fotsvamp har jag aldrig haft, inga vårtor sedan jag var barn.
  • Neblina
    Jag jobbar också inom vården och vad vi fick lära oss var att sköta hygien vilket inte innebär att man måste duscha varje dag. Där emot vara noga att hålla rent de nedre delarna, ansiktet,händer och armhålor.
    Även tvätta under hud väck, smörja etc.
    Att man sedan som personal duschar dagligen,byter kläder etc är väl ganska självklart, vi måste ju kunna förebygga kontaktsmitta osv.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Plutteli skrev 2011-08-29 20:16:55 följande:
    Nej det gör vi inte. Sen beror det ju på vad för jobb man har hur ofta man behöver duscha. När jag jobbat i vården duschar jag EFTER jobbet varje gång jag arbetat för att undvika smitta (tvättar och spritar ju under arbetsdagen också typ händer och underarmar).

Eftersom jag inte hela tiden tvättar bort hudens naturliga fettlager och bakterier så blir jag helt enkelt inte lika skitig. Det är nämligen så att det fettlager vi SKA ha på huden fungerar som smutsavvisande barriär för huden. Tvättar man hela tiden bort denna så blir man lättare smutsig och skadliga bakterier får enklare fäste. Tvättar man mer sällan bygger man istället upp denna barriär som gör att man håller sig renare och har en bra mängd av GODA bakterier som håller en frisk. Samma grej med hårtvätt.
    Tummen upp, älskar att läsa inlägg som dessa där folk vet vad dom talar om
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Anonym

Jag är inte speciellt torr bara för att jag duschar varje dag.. smörjer sällan in mig med body lotion, smörjer däremot alltid ansiktet varje dag efter tvätt. Om du är orolig för uttorkning tycker jag du kan testa en tvättolja från apoteket! Dom är bra..

Svar på tråden Duschar jag för sällan?