• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym

Man duschar minst en gång om dan, äckligt annars ju!

• Plutteli
    Lind a skrev 2011-08-29 19:18:40 följande:
    Men såklart ni som duschar sällan luktar... Hade en arbetskamrat som duschade 2-3 ggr i veckan. Hon luktade!! Nyligen fick vi en till som duschade 1 gång i veckan, Jon fick gå för ingen kunde vara i närheten av henne!!
    1 gång om dagen, in och skölja snabbt, tvåla fötter händer och armhålor. Sen på med lite olja, raps eller oliv och sedan ut igen. Byter ni inte kläder varje dag heller?? Städar inte varje vecka?

Ni är väl på jobb?? Cyklar, går mm?? Idag r jag varit hemma hela dagen och grejat förutom en kort sväng till Ikea, klart jag måste duscha innan jag hoppar ner i sängen!!
    Nej det gör vi inte. Sen beror det ju på vad för jobb man har hur ofta man behöver duscha. När jag jobbat i vården duschar jag EFTER jobbet varje gång jag arbetat för att undvika smitta (tvättar och spritar ju under arbetsdagen också typ händer och underarmar).

Eftersom jag inte hela tiden tvättar bort hudens naturliga fettlager och bakterier så blir jag helt enkelt inte lika skitig. Det är nämligen så att det fettlager vi SKA ha på huden fungerar som smutsavvisande barriär för huden. Tvättar man hela tiden bort denna så blir man lättare smutsig och skadliga bakterier får enklare fäste. Tvättar man mer sällan bygger man istället upp denna barriär som gör att man håller sig renare och har en bra mängd av GODA bakterier som håller en frisk. Samma grej med hårtvätt.
  • coloredsnow
    ork skrev 2011-08-29 18:19:42 följande:
    Men för att hålla kroppen ren och undvika bakterier och vissa problem så rekomenderar jag att
    du iaf sköljer av dig varannan dag (10 min) . Och känner du att du blir för torr så kan man använda sig av vanliga oljor (oliv olja) och tvätta sig med det istället för tvål. Kroppen behåller sin balans, man blir minst lika ren och luktar inget.
    Vilka problem syftar du på?
  • Anonym
    Plutteli skrev 2011-08-29 20:16:55 följande:
    Nej det gör vi inte. Sen beror det ju på vad för jobb man har hur ofta man behöver duscha. När jag jobbat i vården duschar jag EFTER jobbet varje gång jag arbetat för att undvika smitta (tvättar och spritar ju under arbetsdagen också typ händer och underarmar).

Eftersom jag inte hela tiden tvättar bort hudens naturliga fettlager och bakterier så blir jag helt enkelt inte lika skitig. Det är nämligen så att det fettlager vi SKA ha på huden fungerar som smutsavvisande barriär för huden. Tvättar man hela tiden bort denna så blir man lättare smutsig och skadliga bakterier får enklare fäste. Tvättar man mer sällan bygger man istället upp denna barriär som gör att man håller sig renare och har en bra mängd av GODA bakterier som håller en frisk. Samma grej med hårtvätt.
    Kanske ligger nåt i det... Men jag anser ändå att det är ofrächt att inte ta en dusch dagligen. Måste ju vara jobbigare att stå över ett handfat och tvätta armhålor och fötter mm än att kasta sig in i en snabb dusch...
  • Jumji
    Anonym skrev 2011-08-29 21:16:30 följande:
    Kanske ligger nåt i det... Men jag anser ändå att det är ofrächt att inte ta en dusch dagligen. Måste ju vara jobbigare att stå över ett handfat och tvätta armhålor och fötter mm än att kasta sig in i en snabb dusch...
    Ne, att tvätta sig under armarna över handfatet tar typ 20 sekunder, fötterna tvättar jag inte, har inte mycket fotlukt. Om jag skulle duscha varje dag skulle jag ju vara tvungen att smörja mig varje dag, vilka mängder lotion det skulle gå åt då...
  • sextiotalist
    Jumji skrev 2011-08-29 21:19:46 följande:
    Ne, att tvätta sig under armarna över handfatet tar typ 20 sekunder, fötterna tvättar jag inte, har inte mycket fotlukt. Om jag skulle duscha varje dag skulle jag ju vara tvungen att smörja mig varje dag, vilka mängder lotion det skulle gå åt då...
    Här också, att ta en dusch och sedan smörja in sig skulle nog ta 20 minuter varje dag, nu tar morgonbestyren 5 minuter plus tandborstning och dessutom slipper jag klia så jag får sår på huden
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-29 21:16:30 följande:
    Att torka hela kroppen torr är ganska bökigt... Inte så att det inte går att genomföra, men nog går det fortare att tvätta valda delar när man väl fått rutin på det. Och framförallt slipper man bli kall och få torr hud (och här inser jag att torr kan betyda två olika saker, men ni fattar väl?  ).
  • Anonym (blä)

Ju mer ni förklarar, desto äckligare tycker jag att ni är.
    Ni tycker att det är för tidskrävande att duscha och smörja in sig.
    Dessutom hävdar ni själva att ni inte luktar.
    Jag har aldrig stött på en människa som duschar varje dag, som stinker.
    Dem som stinker, är ju dem som gör som er.

Fy fan vad äckligt att jobba inom vården och inte tvätta sig innan jobbet. Du tar ju med dig massa bakterier och äckel som du samlat på dig under flera dagar.

Om det nu inte var så viktigt att duscha varje dag, hur kommer det sig då att vi är tillordnade att tvätta våra äldre varje dag?

Skulle min man gå flera dagar utan att duscha, skulle jag inte ta i honom.
    Jag svettas oerhört lite trots att jag tränar mycket, men jag duschar ändå varje dag och speciellt efter träning. Visst har man dagar då man bara är hemma och inte duschar på en dag, men då känner man sig ju gött ofräsch sedan. 

Torka sig med torklappar.... ojojoj.... nä, äckligt är det! Fy!             

• sextiotalist
    Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:24:03 följande:

Ju mer ni förklarar, desto äckligare tycker jag att ni är.
    Ni tycker att det är för tidskrävande att duscha och smörja in sig.
    Dessutom hävdar ni själva att ni inte luktar.
    Jag har aldrig stött på en människa som duschar varje dag, som stinker.
    Dem som stinker, är ju dem som gör som er.

Fy fan vad äckligt att jobba inom vården och inte tvätta sig innan jobbet. Du tar ju med dig massa bakterier och äckel som du samlat på dig under flera dagar.

Om det nu inte var så viktigt att duscha varje dag, hur kommer det sig då att vi är tillordnade att tvätta våra äldre varje dag?

Skulle min man gå flera dagar utan att duscha, skulle jag inte ta i honom.
    Jag svettas oerhört lite trots att jag tränar mycket, men jag duschar ändå varje dag och speciellt efter träning. Visst har man dagar då man bara är hemma och inte duschar på en dag, men då känner man sig ju gött ofräsch sedan. 

Torka sig med torklappar.... ojojoj.... nä, äckligt är det! Fy!             

Tycker du skall ta kontakt med en hudläkare och en som arbetar med människans immunförsvar. Jag lovar, jag luktar inte illa, men jag luktar inte heller parfym eller annat konstgjort.
Svar på tråden Duschar jag för sällan?