• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Plutteli
    Anonym skrev 2011-08-29 21:16:30 följande:
    Kanske ligger nåt i det... Men jag anser ändå att det är ofrächt att inte ta en dusch dagligen. Måste ju vara jobbigare att stå över ett handfat och tvätta armhålor och fötter mm än att kasta sig in i en snabb dusch...
    Fötterna tvättar jag inte, har aldrig haft fotdoft och seriöst är det ingen som ska dit iaf och lukta så..
    Att blaska av under armarna med en tvätt lapp tar en minut eller två, att "hoppa" in i duschen, spola med vatten och sedan torka sig tar längre tid, och att bara spola vatten över kroppen lite snabbt gör en ju inte renare i vilket fall så känns rätt meningslöst.
  • Anonym
    Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:24:03 följande:

Ju mer ni förklarar, desto äckligare tycker jag att ni är.
    Ni tycker att det är för tidskrävande att duscha och smörja in sig.
    Dessutom hävdar ni själva att ni inte luktar.
    Jag har aldrig stött på en människa som duschar varje dag, som stinker.
    Dem som stinker, är ju dem som gör som er.

Fy fan vad äckligt att jobba inom vården och inte tvätta sig innan jobbet. Du tar ju med dig massa bakterier och äckel som du samlat på dig under flera dagar.

Om det nu inte var så viktigt att duscha varje dag, hur kommer det sig då att vi är tillordnade att tvätta våra äldre varje dag?

Skulle min man gå flera dagar utan att duscha, skulle jag inte ta i honom.
    Jag svettas oerhört lite trots att jag tränar mycket, men jag duschar ändå varje dag och speciellt efter träning. Visst har man dagar då man bara är hemma och inte duschar på en dag, men då känner man sig ju gött ofräsch sedan. 

Torka sig med torklappar.... ojojoj.... nä, äckligt är det! Fy!             

Instämmer!!!
  • Anonym (moa)

Tycker nog det är för sällan. Även om man inte luktar illa så luktar man ju inte gott om man duschar så sällan... Jag tycker jag duschar sällan och jag duschar och tvättar håret varannan dag, om inget speciellt inträffar - då duschar jag varje dag.

Men kan samtidigt inte förstå hur folk kan bli äcklade? det säger nog mer om er än om TS....

• Anonym (blä)
    sextiotalist skrev 2011-08-29 21:25:46 följande:
    Tycker du skall ta kontakt med en hudläkare och en som arbetar med människans immunförsvar. Jag lovar, jag luktar inte illa, men jag luktar inte heller parfym eller annat konstgjort.

Jag jobbar inom vården och där fick vi lära oss tidigt hur viktigt det är att duscha sig själv och patienterna varje dag. Det är ett ämne som fortfarande är högaktuellt. Vad du pratar med för konstiga människor vet jag inte
  • Jumji
    Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:31:29 följande:
    Jag jobbar inom vården och där fick vi lära oss tidigt hur viktigt det är att duscha sig själv och patienterna varje dag. Det är ett ämne som fortfarande är högaktuellt. Vad du pratar med för konstiga människor vet jag inte
    Fast, det är väl ingen åldring på hem eller i hemvård som får duscha varje dag? En gång i veckan var det när jag jobbade i alla fall. Beklagligt sällan tycker jag, särskilt som de inte alltid fick bra hjälp at tvätta sig ordentligt emellan duscharna.

Det är väl himla tur att inte varje människa på jorden duschar varje dag, tänk vad fort vårt rena vatten skulle ta slut då och vilken massa kemikalier som reningsverken skulle få försöka rena ur vårt vatten.
  • Plutteli

Fy fan vad äckligt att jobba inom vården och inte tvätta sig innan jobbet. Du tar ju med dig massa bakterier och äckel som du samlat på dig under flera dagar.

Om det nu inte var så viktigt att duscha varje dag, hur kommer det sig då att vi är tillordnade att tvätta våra äldre varje dag?

Jag svettas oerhört lite trots att jag tränar mycket, men jag duschar ändå varje dag och speciellt efter träning. Visst har man dagar då man bara är hemma och inte duschar på en dag, men då känner man sig ju gött ofräsch sedan. 

Vem syftar du på som jobbar i vården?

Sen ska jag förklara läget så som det är för MIG så får du väll fundera på vad du skulle tycka var äckligast att träffa på....

Om jag duschar dagligen får jag eksem, inga små saker utan STORA partier täckta med eksem som bildar blåsor, sårskorpor, varar och hud som flagar. Jag får problem med mycket flytningar som luktar illa och klåda över hela kroppen. Jag svettas massor och behöver byta kläder 2-3 ggr per dag för att vara något sånär fräsch.

Om jag duschar som nu, vanligen 2-3 ggr i veckan så har jag i princip inga eksem (nått enstaka dyker upp om jag tvättar mig 3 ggr i veckan), jag har normala flytningar som inte luktar ett dyft och jag slipper klia sönder mig. Jag svettas betydligt mindre och kan ha samma kläder en hel dag utan att behöva byta.

När jag duschar ofta måste jag ha starka deodoranter som jag egentligen inte tål för att inte börja stinka svett på 5 minuter, när jag duschar sällan räcker det med en jättemild deo för att jag ska lukta normalt en hel dag. (Nej, jag luktar inte parfym jag luktar människa!) Man måste inte lukta konstgjort blahaj för att lukta gott!

Är det nått som är äckligt är det alla kemikalier som är i alla jäkla tvålar och lotions! LÄS PÅ lite så fattar du nog bättre vad det handlar om! (Och nu menar jag innehållsförteckningen på tvålar m.m.)
  • coloredsnow
    Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:31:29 följande:
    Vi är rätt många som pratat med hudläkare och har samma erfarenhet av det de sagt.

Sen är det en myt att alla patienter automatiskt mår bra av att duschas varje dag, vad har du för utbildning?
    Jobbar du på tex op är det viktigt att vara så bakteriefri som möjligt men det är definitivt inget måste på andra avdelningar.
  • Anonym (I-landsproblem)

Seriöst? Ni får gärna tycka att någon är äcklig, men måste ni gå till personangrepp? Inte kul att läsa...

• Plutteli
    Anonym (blä) skrev 2011-08-29 21:29:38 följande:
    Det är såna som du som sprider fotsvamp på badhus och sånt.
    Så du menar på fullaste allvar att du hoppar över duschandet för att det "tar för lång tid"
    Yuck!

Att stå och blaska med en sunkig lite tvättlapp under armen känns meningslöst, totalt meningslöst!
    Du är äcklig, det värsta är att du utsätter din omgivning för ditt äckel     
    Hahaha, jag har aldrig haft fotsvamp, är det nått som ger det är det att tvätta tvätta och tvätta lite till.
    Är jag på ett badhus tvättar jag mig ju så där är jag varken mer eller mindre skitig än nån annan.

Jag blir MER ren av en tvättlapp (som jag f.ö byter varje gång) än av att ta en dusch, snabbt spola vatten över kroppen och sen hoppa ur duschen igen. Som sagt, läs på innan du dömer andra pga fördomar utan substans.
  • coloredsnow

Jag måste säga att du gallrar hårt vad du vill ta till dej för det mesta har tydligen gått in i ena ögat och ut genom det andra utan att passera GÅ.  Tomte
Svar på tråden Duschar jag för sällan?