• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Elin 885

Jag duchar i alla 5 dagar i veckan eftersom jag tränar 4 och brukar ta en rejäl prommenad på helgen. jag använder ducholja för torr hud. tvättar håret typ var tredje-var fjärde dag. men jag har torrt hår och så. jag använder schampo, balsam och inpackning med en del olja i. mkt bra från dove. använder deras intensivbalsam skönt =), jag använder det varje gång jag duchar. sen har jag en hårolja i håret efter duchen.

• Anonym (skippy)

nej ts, du duschar inte för sällan - inte om du och din kropp och hud mår bra av den regim du för idag. det är intressant hur du sköter din personliga hygien och glädjande att se så många svar i din tråd. det är bra att personlig hygien diskuteras, vi borde alla prata mer om det. kan du inte också berätta i detalj hur du torkar dig efter toabesök. det vore intressant att veta.

• Anonym (Äschdå)

Sålänge du är fräsch tycker  jag inte det verkar vara något problem att duscha två gånger/vecka!
    Jag själv duschar vareviga dag. Mitt hår blir otroligt oljigt efter bara någon dag så jag är så illa tvungen. Dock börjar jag inte lukta illa förens efter ett par dagar men på grund av håret måste jag i alla fall duscha varje dag och så tycker jag det är skönt att börja dagen nyfräsch och vara det hela dagen!

Men jag tycker att så länge man trivs och inte är obehaglig för sin omgivning så är det inga problem att duscha sällan.

• Anonym (äckligt)

Har bara läst ts. Ja du duschar för sällan tycker det är rakt äckligt och ovårdat du bör duscha MINST varannan dag!

• Anonym
    Anonym (äckligt) skrev 2012-09-17 19:42:56 följande:
    Har bara läst ts. Ja du duschar för sällan tycker det är rakt äckligt och ovårdat du bör duscha MINST varannan dag!
    Äckligt kan du va själv om du måste duscha väldigt ofta, säger väl en hel del?
  • Anonym (va?)
    Anonym skrev 2012-09-17 19:45:33 följande:
    Äckligt kan du va själv om du måste duscha väldigt ofta, säger väl en hel del?
    Eller kanske hälsosam och frisk och faktiskt använder sin kropp?
  • Spartacus

som barn duschade vi 1 gång i veckan. som tonåringar blev det var och varannan dag, man luktade ju mer då! idag så duschar jag mer behovsmässigt... tränar man eller är aktiv så duschar man såklart oftare än om man bara legat hemma på sofflocket?

jag kan inte duscha/tvätta håret mer än 2 gånger per vecka pga torrhet.

MEN, ska tillägga att det ju itne innebär att man vaskar av sig nertill och upptill/ansikte dagligen,
    vilket en del verkar tro!      

• Anonym

Dushar 2 ggr i veckan=rakar sig inte då det "bara är naturligt med hår under armarna"...

• Anonym

jag duschar varnnan eller var tredje dag. lagom och torkar inte ut huden eller "skämmer bort håret"

Svar på tråden Duschar jag för sällan?