Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

God doesn´t make mistakes

puss skrev 2011-09-02 12:14:45 följande:
    det tror jag verkligen inte.
    Givetvis är värderingarna i det enskilda fallet oerhört avgörande.
    Hur man ser på fostret påverkar ju vilket val som görs.
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-02 12:18:50 följande:
    givetvis är det så för dig, i såna fall. du kan knappast säga att det är så rent allmänt. jag tror INTE det är den allmäna åsikten heller, att det skulle vara en fråga om värde öht.
    Men snälla nån-det är väl självklart att personer med samma värderingar som jag
    inte väljer abort och personer med helt andra värderingar tennderar mer att göra det.
    Jag förstår inte vad osm är fel i det resonemanget.
  • Sven Erik Johansson
    Zargenta skrev 2011-09-02 12:15:49 följande:
    Kruxet är nog att Hitler och nazismen egentligen nog inte är/var så ensamma om att känna att livet, samhället, skulle vara bättre utan handikappade? Jag kan till viss del känna så själv, att de tar en massa tid och kostnader som skulle kunna läggas på annat osv, men samtidigt så klandrar jag ingen som väljer att föda dessa barn och konsekvenserna av det! Jag är nog ganska kluven i mitt tyckande på så sätt.
    Det är sant att de tnte var ensamma. Hitler såg förresten sig själv som mänsklighetens
    räddare genom sin "genetiska rensning".
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-02 14:04:20 följande:
    en ensamstående mamma med två barn, med "svår" ds, 16 och 12 år gamla, hon har även tvillingar på 7 år.
    nu får hon veta att hon är gravid igen, och att barnet har ds. mamman har även en ryggskada som ger smärtor.
    hon beslutar sig för att göra abort.

vad säger du om hur hon "värderar" barn med ds? hävdar du fortfarande ätt det är en värdefråga? antar du att hon gör abort för att hon anser att ds-barn är skit?
    Nej, absolut inte! Däremot vet jag att det till o med funnits kvinnor som varit så mycket principiellt mot
    aborter att de trots läkares prognos om att det troligen skulle medföra döden i komplikationer valt att bära o föda ett barn. Det  innebär att det säkert finns de som även i svåra situationer skulle välja att föda ett barn med
    Downs och detta påverkas just av personernas VÄRDERINGAR .

Men OBSERVERA nu att jag INTE-ABSOLUT ABSOLUT INTE- SÄGER att en kvinna om hon sannolikt dör vid en gravidite/födsel skall  föda barnet.OM läkare gav besked om att valet stod mellan döden och abort för min fru  så skulle jag I DET FALLET HELLRE SE ATT HON VALDE ABORT.

Det finns alltid gränsfall  och jag säger inte så mycket om dem. Däremot tycker jag det känns tråkigt  tex med den trend som inneburit att allt fler av fostren med Downs aborteras i Danmark och med Tännsjös uttalande.
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-02 14:07:30 följande:
    svenerik, det känns som om du ser en människa som gör abort och du dömer det på en sekund som förkastligt.
    men det vet du inget om. du vet inget om andra människors val i livet.
    Naturligtvis finns olika situationer , men min huvudprincip är att jag ser
    positivt på när någon får leva. Jag tror att majoriteten av de aborter som
    görs i Sverige skulle ha kunnat undvikas, men samtidigt finns det vissa
    situationer när jag inte etiskt invänder mot abort. Om valet står mellan två
    liv, tex om läkare har gett besked om att  alternativen är abort eller döden
    för kvinnan så ser jag hellre att abort görs.

Jag DÖMER ALDRIG NÅGON SOM PERSON. Det är handlingar som jag ibland
    inte kan stödja. IIngen är perfekt , inte heller jag, och förkastliga gärningar
    har jag sannerligen gjort själv i mitt liv.
  • Sven Erik Johansson
    Kattdamen skrev 2011-09-02 14:24:05 följande:
    Jag har läst om dessa kvinnor, och många av dem har redan barn. De är så otroligt egoistiska som gör på det viset, och riskerar att lämna sina barn moderslösa.
    I det fallet känns det även för mig som abort-alternativet är det minst onda.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 14:25:41 följande:
    Men är det inte en värdering som är kontraproduktiv, att vilja föda fram ett barn och lämna det utan mamma? Vari ligger det ädla och föredömliga?

Jag kan tycka att du är mycket kvinnofientlig i vad du skriver. 
    NU läste du inte vad jag skrev. Jag skrev ju att i sådana fall ansåg
    jag abort vara det minst dåliga alternativet.
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-02 14:26:02 följande:
    varför envisas du då med att det är den värdefråga? vad är det som värderas?
    Det är ju helt enkelt hur värdefullt de tanses/inte anses vara att fostret får leva
    i relation till andra omständigheter.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 14:27:03 följande:
    kvinnans liv jämfört det ofödda barnets? Kvinnans liv alltid lägst.
    Du läste som sagt inte vad jag skrev.
  • Sven Erik Johansson
    puss skrev 2011-09-02 14:32:06 följande:
    sida upp och sida ner, värdera värdera, värde värde i dina inlägg.
    jag önskar att du kan inse att folk aborterar sina ()ds-foster av andra anledningar än nåt som har med värde att göra.
    Jag tror vi debatterar en språkfråga. Vi emnar nog olika med ordet värderingar.
    Jag tror vi pratar förbi varandra.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes