Rökning och operation
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
Beror väl på, hur allvarlig inverkan rökningen har på operationen och återhämtningen. Är den allvarlig tycker jag det är rätt att göra så. Vissa grejer måste man fasta innan, ska man fortfarande genomföra operationen om personen inte kan hålla sig från att käka i något dygn?
Självklart får hon skylla sig själv.
Jag är själv fd rökare och så himla svårt är det inte att sluta om man väl vill det och vill hon ha ont i knät så fortsätter hon, vill hon ha en operation så slutar hon inte svårare än så!
Jag bloggade om det tidigare idag:
Detta handlar om en operation som om den ger önskat resultat ger ökad livskvalitet, men det är inte en fråga om liv eller död. Att därför neka operation ifall det finns såpass stora riskfaktorer att en operation känns dåligt medicinskt motiverad eller riskerna är för stora vägt mot de önskade fördelarna ser jag inget konstigt i egentligen. Jag vet inte allt om just detta fallet, och kan därför varken säga att det är rätt eller fel rakt av, men att vissa krav ställs på patienten för att denne ska få vissa ingrepp gjorda är inte fel. Absolut bör patienten erbjudas hjälp att sluta röka, har de inte gjort det hade de gjort fel vad gäller det, men å andra sidan verkar hon inte direkt mottaglig för sån hjälp. Under förutsättning att inte aftonbladet förvrider hennes ord (vilket förvisso inte vore första gången).