• Svar på tråden Rökning och operation
  • Scream2

Men hallååååå ni glömmer ju en sak!!!! Rökning är ju skitbra för tillfrisknandet! Aldrig kommer patienter upp så fort ur sina sängar som när dom är röööökare!!!! Dom drar ur intubationsslangen själva och kryper ut på balkongen

Damen lär ju ändå ligga fast i sin säng efter operationen, med ryggbedövning och drän. Så det är väl skitbra om hon även vänjer sig, för hon lär ju inte kunna röka ändå första dagarna på sjukhuset...

Men min åsikt å det bestämdaste är att hon inte ska opereras. Hon följer inte riktlinjerna och det står många i kö som gör det, då skall dom i varjefall prioriteras högre och gå före i kön! Sen om hon hittar nån suspekt doktor som vill utsätta henne för riskerna så må det väl vara hänt....      

• korfu08

Beror på om sjukdomen uppkom pga rökning och sen tycker jag faktiskt att säger läkarna att hon får sluta röka, så får hon lyssna  på dem, annars kan hon gott och väl ha ont.

• aprilmamma44
    korfu08 skrev 2011-09-05 11:53:43 följande:
    Beror på om sjukdomen uppkom pga rökning och sen tycker jag faktiskt att säger läkarna att hon får sluta röka, så får hon lyssna  på dem, annars kan hon gott och väl ha ont.
    fast det handlar ju inte om sjukdomen uppkom genom rökning. Det handlar om att rehabilitering och återhämtning påverkas extremt av rökningens effekter på kroppen...
  • astrid elizabeth

Min uppfattning är att det krävs att kvinnan slutar röka av två anledningar:

1) Patientens säkerhet. Rökning ökar riskerna vis operationer. Detta är inte en livsviktig operation och då ska riskerna givetvis minimeras så mycket som möjligt. Allt annat vore ju dumt.

2) Den ansvarige läkarens säkerhet. Om han/hon opererar och någonting händer på grund av att patienten röker - vem får då bära hundhuvudet? Jo läkaren! Självklart ska inte läkaren behöva riskera reprimander och anmälningar på grund av att patienten inte begriper sitt eget bästa.

• seriousally

Jag förstår mycket väl varför man har detta krav. Komplikationer kostar massor av skattepengar. Dessutom finns inget krav på att hon aldrig får röka igen.

Själv snusar jag och vet hur i helvete svårt det är att låta bli. Men om jag led av värk dag ut och dag in så skulle jag nog kunna sluta en period för att få operera mig. Inget svårt val för min del.

• coloredsnow

Men suck för aftonbladet och deras jäkla snyfthistorier.

Tycker det är en självklarhet att läkarna sätter krav innan de utför en behandling oavsett om det handlar om rökning, mat eller vad som.

• Lavish
    JA77 skrev 2011-09-05 11:18:56 följande:
    Finns inte en chans att någon läkare (narkosläkare/kirurg/narkossköterska) tillåter operation om patienten inte fastat sex timmar innan Glad Risken är att man vi sövning passivy kräks upp allt maginnehåll, maginnehåll som hamnar i lungorna vilket leder till svår lunginflammation. Det blir åtminstone en vecka på intensiven. Det är trist att folk som ska opereras inte ofta får ´höla VARFÖR de ska fasta!
    Ja det är dumt och en av de saker som är lite tokig i den medicinska världen. Att folk ska lyssna på läkaren utan att veta varför, bara för att han/hon sagt det. Är man lite korkad kan man ju få för sig att de har de reglerna bara för att jävlas och inte av en viktig anledning. Exempelvis Ann Linderholt...
  • Flygfotogen
    coloredsnow skrev 2011-09-05 12:00:55 följande:
    Men suck för aftonbladet och deras jäkla snyfthistorier.

Tycker det är en självklarhet att läkarna sätter krav innan de utför en behandling oavsett om det handlar om rökning, mat eller vad som.
    Ja det känns ibland som om Aftonbladet förklarat krig mot sjukvården.
  • coloredsnow
    Marsch skrev 2011-09-05 12:04:24 följande:
    Ja det känns ibland som om Aftonbladet förklarat krig mot sjukvården.
    Och mot skolan. Vad kommer härnäst?

Det är inte journalistik de sysslar med utan samhällsstörtande verksamhet.
Svar på tråden Rökning och operation