morotsland skrev 2011-10-06 21:44:45 följande:
Jo, fast sällan är debatten så infekterad som när det gäller amning och sällan har folk så oerhört svårt att acceptera att vissa väljer något de inte skulle ha valt. Att välja bort amningen är löjligt tabubelagt i Sverige. Och jag har inget svar på varför det är så men jag antar att det åtminstone delvis hänger samman med att amningen är en viktig identitetsfråga för många mammor, en del av det de definierar som mödraskap och som gör att de känner sig duktiga och viktiga. Och då blir det provocerande att andra inte tycker att det är lika intressant/kul/viktigt. Eller?
Jag känner mig verkligen inte duktig för att jag ammar. Jag känner mig lyckligt lottad som haft så lätt att få en fungerande amning. Några veckors inkörningsperiod, sen är det smidigt, enkelt, alltid mat med mig, vet att barnet får i sig precis vad det behöver inklusive sånt som bara finns i modersmjölk och inte i ersättning, lättare packning vid utflykter, samt automatisk närhet mellan mig och barnet. Finns inget duktigt i det.
Eftersom jag ammat alla mina barn och det är en ganska stor del av kontakten framför allt i början, så är det ju en viktig del av mödraskapet för mig. Jag har ju aldrig upplevt ett mödraskap utan amning när barnet är litet, men skulle förstås vara lika mycket mamma om jag inte kunnat amma. Alltså, det känns inte som nån identitet eller något som definierar mödraskapet i allmänhet, men för mig har det blivit en viktig del av mödraskapet på grund av att jag ammat helt enkelt.
I min vardag funderar jag inte så mycket kring amningen (om det är intressant/kul/viktigt), det finns bara med som ett smidigt sätt att ge mat och något väldigt mysigt jag är glad att få vara med om.
Sen kan jag fundera ibland kring varför man väljer bort det. Inte för att det skulle vara så intressant/kul/viktigt att amma utan snarare vad som gör det så hemskt att man hellre väljer ett annat alternativ. Alltså vad som gör amningen så hemsk (såvida man inte har fysiska problem av typen sår och ont för då förstår jag ju att amningen är hemsk) att man hellre vill ha en napp och nappflaska mellan sig och sitt barn, att man hellre ger processad komjölk som barnet egentligen inte är anpassat för att äta och som inte innehåller det där extra hälsofödelarna som modersmjölken innehåller. Speciellt som min erfarenhet är att jag och min sambo har ett lika jämställt föräldraskap som de som ger flaska, jag känner mig inte låst och min sambo har inte haft några som helst problem att knyta an till barnen.