• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-05 12:54:09 följande:
    Men så måste det naturligtvis inte vara, det finns säkert familjer som du beskriver dig själv som lyckas få en lika stark anknytning mellan barnet och båda föräldrarna trots amning.
    Självklart finns det "såna familjer". De allra flesta skulle jag säga. Jag känner ingen familj som har haft problem med pappans anknyting p.g.a. helamning, faktiskt.
    Man får ju ha fantasi. Det finns ju så mycket som pappan kan göra utöver matning. Glad
  • morotsland
    Natulcien skrev 2011-10-05 16:29:44 följande:
    Ja, här har pappan knutit an lika bra fastän jag helammade i 6 månader eftersom han bytte blöja, kramade, gosade, sov med bebisen på dagarna, lekte, badade honom etc etc etc.
    Men kanske vissa bebisar bara kan knyta an genom matning? Jag kände bara inte till det.
    Som sagt, det är väl jättebra att det funkat för er, jag begriper inte varför du måste raljera över andra för det. Mina ungar har i princip bara ätit och sovit de första 6 månaderna så om man inte matat dem har man inte haft mycket chans till umgänge...För barn som krubbar väldigt snabbt är det kanske annorlunda. Jag förstår inte varför du gör detta till en grej? För oss och många andra har just flaskmatningen möjliggjort en anknytning mellan barnet och båda föräldrarna. Det har också gjort att pappan kunnat vara ledig mycket tidigare vilket ju är svårt annars.
  • morotsland
    Natulcien skrev 2011-10-05 16:34:51 följande:
    Självklart finns det "såna familjer". De allra flesta skulle jag säga. Jag känner ingen familj som har haft problem med pappans anknyting p.g.a. helamning, faktiskt.
    Man får ju ha fantasi. Det finns ju så mycket som pappan kan göra utöver matning. Glad
    Jag känner väldigt många som haft problem. Inte så att pappan inte knutit an starkt men att mammans anknytning varit starkare vilket gjort tex att barnet inte kunnat nattas av pappan.
  • Fridayyy
    morotsland skrev 2011-10-05 18:28:59 följande:
    Jag känner väldigt många som haft problem. Inte så att pappan inte knutit an starkt men att mammans anknytning varit starkare vilket gjort tex att barnet inte kunnat nattas av pappan.
    I vilken ålder då???
  • morotsland
    Fridayyy skrev 2011-10-05 18:36:10 följande:
    I vilken ålder då???
    Första året framför allt.
  • Fridayyy
    morotsland skrev 2011-10-05 18:36:57 följande:
    Första året framför allt.
    Jaja, med då spelar det väl ingen roll. Jag har ammat mina barn till sömns och det kan ju inte pappan göra men det gör oss inget. Barnet lider ju inte av det. Det är väl mamman som lider i så fall, om hon nu måste göra nåt annat.
  • morotsland
    Fridayyy skrev 2011-10-05 18:42:35 följande:
    Jaja, med då spelar det väl ingen roll. Jag har ammat mina barn till sömns och det kan ju inte pappan göra men det gör oss inget. Barnet lider ju inte av det. Det är väl mamman som lider i så fall, om hon nu måste göra nåt annat.
    Jag har inte sagt att någon måste lida av det utan bara att helamning kan (observera kan) leda till att pappan inte kan knyta an lika starkt och att flaskmatning kan underlätta pappans anknytning och jämställdheten. Man kan naturligtvis tycka att det inte gör något att barnet är tätare knutet till mamman men det är ju en annan sak, jag tycker att det är viktigt.
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-05 18:16:50 följande:
    Som sagt, det är väl jättebra att det funkat för er, jag begriper inte varför du måste raljera över andra för det. Mina ungar har i princip bara ätit och sovit de första 6 månaderna så om man inte matat dem har man inte haft mycket chans till umgänge...För barn som krubbar väldigt snabbt är det kanske annorlunda. Jag förstår inte varför du gör detta till en grej? För oss och många andra har just flaskmatningen möjliggjort en anknytning mellan barnet och båda föräldrarna. Det har också gjort att pappan kunnat vara ledig mycket tidigare vilket ju är svårt annars.
    Jag raljerar verkligen inte. Och jag gör ingen "grej" av det heller. Jag bara ställer frågor om något som är oklart för mig. Men det var tydligen för känsligt för att få fråga om?

Men vi har i alla fall haft väldigt olika barn. Vår son var väldigt mycket vaken på dagarna ända från födseln. Glad
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-05 18:28:59 följande:
    Ok. Jag känner alltså ingen familj som fått problem, och du känner många. Vi har uppennbarligen helt olika umgänge i alla fall. Flört
    Här turas vi om med nattningen utan problem, och det gör alla andra jag känner också. Glad
  • enny signatur
    morotsland skrev 2011-10-05 18:55:12 följande:
    Jag har inte sagt att någon måste lida av det utan bara att helamning kan (observera kan) leda till att pappan inte kan knyta an lika starkt och att flaskmatning kan underlätta pappans anknytning och jämställdheten. Man kan naturligtvis tycka att det inte gör något att barnet är tätare knutet till mamman men det är ju en annan sak, jag tycker att det är viktigt.
    Min dotter åt också mycket förstahalvåret, men knappasrt så att pappan int ekunde ta hand om henne en stor del av tiden 
Svar på tråden Helammar folk inte längre?