• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Liverithe

Fast för lite perspektiv - 1973 ammade runt 30 % sina 2-månaders barn. Idag är siffran betydligt högre. Det är viktigt att komma ihåg att det inte är dagens mammor som är mer amningsfientliga utan snarare att det var en topp slutet 80/90-talet.

• sirisdotter
    Pistou skrev 2011-09-09 14:55:22 följande:
    Ja, det är ingen tvekan om att det råder en jättestor förväntan bland svensk förlossnings- och BVC-personal att nyblivna mammor SKA amma. Tyvärr förbereds man inte alls inför amningen under graviditeten och många förstagångsmammor får en chock när det gör ont att amma, får mjölkstockning eller när man helt enkelt fastnar i soffan i timmar i streck. Information om allt detta borde ingå i föräldrautbildningen, tycker jag.

Jag som fick första sonen i Frankrike fick snarare kämpa för att få amma. Förlossningspersonalen gav honom ersättning första natten när jag sov utan min vetskap eller mitt medgivande, och jag fick med mig hem massor med små flaskor av färdigblandad ersättning från förlossningen, trots att amningen gick bra från början (jag stannade på BB en hel vecka efter förlossningen!). När nästan alla franska ammande mammor dessutom slutar efter 2 månader på grund av den korta mammaledigheten, blir man rätt misstänkt och mer eller mindre stämplad som hysterisk hippie-pedofil om man fortsätter längre än så. Om de franska mammorna fått veta att jag ammade bägge barnen tills de var över två år hade de fått dåndimpen !)
    Intressant rapport från Frankrike,  tack!
  • Pudel

I min föräldragrupp helammar 50 %, 50 % av oss delammar. 

Jag skulle gärna helamma om jag kunde, men jag kan inte. Men jag har bara en gång (av bvc-sköterskan på första hembesöket) fått negativ respons på att jag "bara" delammar. Tvärtom- på amningscentrum som vi gick på i en månad för att överhuvudtaget kunna amma, och på mvc och alla läkarbesök efter förlossningen så har jag fått mycket cred för att jag överhuvudtaget orkar amma så sjuk jag blev i havandeskapsförgiftning efter förlossningen. 

• sirisdotter
    2små2stora skrev 2011-09-10 20:45:10 följande:
    Jag blev ifrågasatt av min BVC-sköterska när sonen  var 6 månader när jag "fortfarande" ammade. Sedan kam frågan vid varje besök Ammar du fortfarande?? Orkar du det även på natten. Sonen var en snabbätare så nattamningen tog ca 5 min. 

Himmelens glad att det inte var min första för då hade jag väl trott att jag gjorde något fel. När sonen var 10 månader valde han själv att sluta. 
    Lite tror jag att den snabba hemfärden från BB har att göra med att många inte kommer igång med amningen. Det är en konst att amma och inte helt enkelt. Men funkar det så är det snabbt, enkelt och smidigt. Men det kan vara precis tvärt om också. 

Har kastat fram den teorin i andra trådar:   Var det lättare  och mer självklart att amma för oss som enligt normen då stannade en vecka på BB?
  • sirisdotter
    Muslimska mamman skrev 2011-09-20 13:49:49 följande:
    Det bygger på forskning och statistik att amning motverkar kolik. Sedan kan ju vissa barn få kolik oavsett vad självklart. Så fort jag slutade med amning till mitt barn började hon få magvärk direkt och jag fick börja med minifom och magdroppar för att få igång hennes mage ordentligt. Men det är säkert olika från barn till barn, även om det största är att amningen motverkar kolik.
    Att ersättningsbarn får problem med förstoppning har jag läst i flera trådar på FL.   Inget vetenskapligt underlag,  visserligen....
  • sirisdotter
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-20 14:08:07 följande:
    men dom borde säga att de gör ont i början!!
    I den bok jag läste om amning föreslogs att man härdade bröstvårtorna under graviditeten.   Jag gjorde aldrig det medvetet  (man kanske skulle gå med grova tröjor utan bh -  minns inte).   Blev positivt överraskad att det inte gjorde ont. 
  • sirisdotter
    Litet My skrev 2011-09-28 12:46:16 följande:
    Kan vara så.

Funderar lite över detta med ammning överlag, känner många som fått barn/har barn och ingen av säkert ett 30 tal har ammat över 2 månader, "för att min ammning fungerar inte" heter det, visst är det så i många fall MEN är det verkligen så himla FÅ som verkligen inte kan, och som kunnat om de fått rätt hjälp och uppbackning?

Jag undrar verkligen också efter att ha läst så många kvinnor på FL  skriva att amningen inte fungerade.   IRL  känner jag ingen som inte ammat.
  • Elin 885

jag kommer amma i den mån det går (har inga barn så man vet ju aldrig!). verkar väldig praktiskt att alltid ha maten redo, i rätt temp osv.
    kommer dock vänja barnet vid flaska också, men då med min utpumpade mjölk så att pappa kan amma när mamma är gymmet, har somnat av trötthet eller något annat.

men som sagt jag vet ju inte än om det kommer gå eftersom jag inte har några barn, men min mamma ammade alla oss tre helsyskon (har två halvsyskon på pappas sida), min moster har ammat alla sina och min mormor ammade både min moster och min mamma, så det bådar gott på gen-sidan i alla fall =).

jag vill dock påpeka att jag inte alls ser ner på folk som inte ammar! jag tar en del mediciner så jag får gå igenom med doktor vilka som går över i modersmjölken och byta ut dem mot bättre alternativ.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Höghus

sirisdotter: Om man tänker på hur många trådar det är där folk är beredda att lägga av med amningen för att det är "jobbigt" när barnen är några dagar eller någon vecka så skulle betydligt fler kunna om de ville.

• sirisdotter
    morotsland skrev 2011-10-05 12:51:07 följande:
    Sss, flaskmatning leder inte till fetma, dåliga matvanor och stilasittande leder till fetma. Ge ditt barn bra mat och var mycket utomhus så kommer barnet att få det finemang oavsett om det ammats eller flaskmatats.
    Har du någon vetenskaplig källa som visar att flaskmatade barn inte har svårare att reglera sin aptit?
Svar på tråden Helammar folk inte längre?