Pistou skrev 2011-09-09 14:55:22 följande:
Ja, det är ingen tvekan om att det råder en jättestor förväntan bland svensk förlossnings- och BVC-personal att nyblivna mammor SKA amma. Tyvärr förbereds man inte alls inför amningen under graviditeten och många förstagångsmammor får en chock när det gör ont att amma, får mjölkstockning eller när man helt enkelt fastnar i soffan i timmar i streck. Information om allt detta borde ingå i föräldrautbildningen, tycker jag.
Jag som fick första sonen i Frankrike fick snarare kämpa för att få amma. Förlossningspersonalen gav honom ersättning första natten när jag sov utan min vetskap eller mitt medgivande, och jag fick med mig hem massor med små flaskor av färdigblandad ersättning från förlossningen, trots att amningen gick bra från början (jag stannade på BB en hel vecka efter förlossningen!). När nästan alla franska ammande mammor dessutom slutar efter 2 månader på grund av den korta mammaledigheten, blir man rätt misstänkt och mer eller mindre stämplad som hysterisk hippie-pedofil om man fortsätter längre än så. Om de franska mammorna fått veta att jag ammade bägge barnen tills de var över två år hade de fått dåndimpen

!)
Intressant rapport från Frankrike, tack!