• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Demeter
    Natulcien skrev 2011-10-07 09:04:48 följande:
    Och jag tror inte att det är vanligt att man ser sig som duktig. Så då tror vi olika.
    Och fördomar finns - åt båda hållen, tyvärr.
    Jo det är sant att det finns fördomar åt båda håll. Eftersom jag är flaskmatare så har jag bara upplevt det åt det ena hållet.
  • Natulcien
    Demeter skrev 2011-10-07 09:09:41 följande:
    Jo det är sant att det finns fördomar åt båda håll. Eftersom jag är flaskmatare så har jag bara upplevt det åt det ena hållet.
    Jo, man upplever ju mer av de fördomar man själv blir utsatt för. Och jag har hört mycket fördomar om amning och i synnerhet om oss som ammar efter 6 månader. Rynkar på näsan
  • Demeter
    Natulcien skrev 2011-10-07 09:12:37 följande:
    Jo, man upplever ju mer av de fördomar man själv blir utsatt för. Och jag har hört mycket fördomar om amning och i synnerhet om oss som ammar efter 6 månader. Rynkar på näsan
    Jag tycker att det är jättetråkigt att man ska bli ifrågasatt (ville göra en arg gubbe men det gick inte)

Att amma efter 6 månader är väl inget konstigt, eller har det blivit det?
  • enbär

Som sagt var har jag aldrig känt mig duktig för att jag ammar, och jag har aldrig heller märkt av att andra jag känner som ammar skulle känt sig duktiga på grund av amningen.

Sen kan jag tycka att om man anser att amning är snäppet bättre än ersättning och man gärna vill ge sitt barn det, men det har varit strul och man kanske till och med fått uppmaningar från BVC om att varför inte ta till ersättning istället, men man redde ut det efter en del kämpande och fick till slut den där fungerande amningen man eftersträvade, ja då är det väl inte fel om man känner sig lite duktig, eller i alla fall nöjd med sin prestation.

• humelibum

Jag helammar min 3månaders varannan timme och blir ofta "tipsad" av mina kompisar att ge ersättning istället särskilt till natten så jag slipper amma så ofta... Men hallå jag vill ju amma, jag tycker det är mysigt och behändigt :)

• Natulcien
    Demeter skrev 2011-10-07 09:16:32 följande:
    Jag tycker att det är jättetråkigt att man ska bli ifrågasatt (ville göra en arg gubbe men det gick inte)

Att amma efter 6 månader är väl inget konstigt, eller har det blivit det?
    Ja, tydligen så har det blivit "konstigt", för det var väldigt många som påpekade och ifrågasatte att jag "fortfarande" ammade...i synnerhet efter 8 månader.
  • Natulcien
    humelibum skrev 2011-10-07 09:22:30 följande:
    Jag helammar min 3månaders varannan timme och blir ofta "tipsad" av mina kompisar att ge ersättning istället särskilt till natten så jag slipper amma så ofta... Men hallå jag vill ju amma, jag tycker det är mysigt och behändigt :)
    Ja, jag fick också det "tipset" ett antal gånger. Redan när sonen var nyfödd.
    Men sen sov han hela nätter på enbart bröstmjölk från 2,5 månader! Då slutade de "tipsa"... Skrattande
  • Demeter
    Natulcien skrev 2011-10-07 09:25:12 följande:
    Ja, tydligen så har det blivit "konstigt", för det var väldigt många som påpekade och ifrågasatte att jag "fortfarande" ammade...i synnerhet efter 8 månader.

Jag och min manbestämde oss för att dela på ledigheten vilket gör att jag bara är ledig i 10 månader och jag kände mig lite stressad över det pga att jag skulle ha trappat ner amningen till dess och bara amma kväll/natt/morgon. Nu funkade inte amningen så det spelar ju ingen roll men jag tänkte nog innan att om man bara ammar i 6 mån kan man ju lika gärna skita i det
  • Daeminimon
    Natulcien skrev 2011-10-07 09:26:54 följande:
    Ja, jag fick också det "tipset" ett antal gånger. Redan när sonen var nyfödd.
    Men sen sov han hela nätter på enbart bröstmjölk från 2,5 månader! Då slutade de "tipsa"... Skrattande

Vi också. Jag brukade tysta dem med att berätta att han sov som en klubbad säl från 3-4 veckor.... SkrattandeSkrattandeSkrattande
  • cloudberry79

Ersättning är inte heller någon garanti för längre nattsömn, sonen vaknade varannan-var tredje timme dygnet runt och ville ha mat. Han hade dessutom specialersättning, så det var ett jäkla bökande att kliva upp, värma, blanda och mata på nätterna. Han har heller aldrig kunnat äta liggande plant förutom de gånger jag provade amma honom, så man fick sitta upp och mata honom flera gånger varje natt. Dessutom var han en långsam ätare, ungefär en halvtimme var vi uppe varje gång. Som tur är delade jag och maken på det både när jag och när han var föräldraledig, annars hade jag nog inte sovit alls under den perioden.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Helammar folk inte längre?