Rockan skrev 2011-10-06 10:21:01 följande:
För mig handlade inte den "låsning" som helamning innebär om att kunna "resa jorden runt". Det handlar om att jag i princip inte kan lämna hemmet eller dess direkta närhet. Jag kan inte ta mig nånstans, varken ensam, med bebisen eller med det äldre syskonet.
Visst kan helamning innebära vissa hälsofördelar, men i mitt läge så var det ändå inte värt det.
Inte kunna lämna hemmet!? Varför??? Jag bodde fyra månader i skärgården (hyrd stuga) när barnet var ett halvår. Åkte ofta in till stan - Waxholmsbåt och buss/tunnelbana hem, bäsele är smidigt! (vattnade växter, hämtade post, tog trappstädningen min vecka) och för att sköta kolonilotten en bit från lägenheten. Träffade en och annan kompis - de flesta kom ut till Sandhamn och hälsade på (även jobbarkompisar jag aldrig umgicks med privat annars kunde titta in med strömming de fiskat från segelbåten).
Åkte också tvärs över landet med tåg och buss till Västkusten så att släktingar där skulle få träffa nytillskottet i samband med ett veckoläger där med partiet. På lägret vindsurfade jag för första gången i livet.
Sommaren därpå tog vi tåg och buss till Haväng i Skåne för partiets sommarläger en vecka..
Självklart tog vi också ganska ofta tåget till Småland så att barnets mormor skulle få träffa barnet - och få gräsmatta under fötterna, springa mer fritt än på koloniorådet på Djurgården. Och Roslagsbanan tog vi norrut så att barnets pappa och halvsyskon fick träffa den lilla tjejen.
Enda gången jag snudd på kände mig låst var när äldre nuckor i bostadsrättsföreningen förfasade sig över att jag tog med babyn på årsmötet i källarlokalen.
"Vad gör du om babyn börjar skrika!?" - Ammar. Då himlade tanterna med ögonen.