• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Rödtott

Jag har både helammat och gett ersättning och det har inte varit någon skillnad på nattsömnen. Mina barn har sovit hela natten både på bröstmjölk och på ersättning.

Min bvc-sköterska ville inte skriva in i journalen att jag gett lite ersättning första veckan eftersom hon tyckte "att det såg bättre ut" att inte göra det..   Då känner man med en gång att *nu har man inte varit en duktig mamma*

• Amlin
    humelibum skrev 2011-10-07 09:22:30 följande:
    Jag helammar min 3månaders varannan timme och blir ofta "tipsad" av mina kompisar att ge ersättning istället särskilt till natten så jag slipper amma så ofta... Men hallå jag vill ju amma, jag tycker det är mysigt och behändigt :)

I början märkte vi faktiskt skillnad på ersättning och bröstmjölk, de sov mycket bättre på ersättningen. Men jag hade en tuff amningssstart och ammar tvillingar.  Eftersom jag pumpade kunde jag tycligt se att mjölkmängden var mindre på kvällarna. Jag tror att det berodde på att jag var för sliten och utmattad på kvällarna för att kroppen skulle orka producera tillräckligt för två bebisar. Så snart amningen etablerades och strulet lade sig så började de sova precis lika gott på mjölk som på ersättning vilket jag tolkade som att produktionen kom igång på riktigt när jag inte längre var lika sliten.

För mig gjorde det ju dock ingen skillnad om de åt ersättning eller inte, när de fick flaska så fick ju jag pumpa för att hålla igång produktionen.  
  • ElinStorm

Tycker det är idiotiskt att döma både det ena eller andra. Jag blev själv inte ammad som bebis och blev hyfsat normal :)
    Nu helammar jag min snart 5 månader gamla bebis, verkar dock som om mjölken inte riktigt mättar som förut eftersom hon numera äter 3-5 gånger per natt men jag har tänkt hålla ut i alla fall en månad till, det kanske bara är tillfälligt?! Sen får vi se, förstår inte varför helamning senare skulle vara konstigt, himla behändligt att alltid ha maten med :)

• Mysanochmimer
    ElinStorm skrev 2011-10-18 21:48:06 följande:
    Tycker det är idiotiskt att döma både det ena eller andra. Jag blev själv inte ammad som bebis och blev hyfsat normal :)
    Nu helammar jag min snart 5 månader gamla bebis, verkar dock som om mjölken inte riktigt mättar som förut eftersom hon numera äter 3-5 gånger per natt men jag har tänkt hålla ut i alla fall en månad till, det kanske bara är tillfälligt?! Sen får vi se, förstår inte varför helamning senare skulle vara konstigt, himla behändligt att alltid ha maten med :)
    mellan 4-6 månader så åt min son ungefär varje timme på natten, ökningsperiod och utveklingsfas som gjorde att han behövde närheten

• Nasinnil

Det är väl för att man behöver uppmuntran också under den första tiden, det är ju inte så lätt att amma som man kan tro. Men sen är det ju vanligare med tillägg så lite sanning ligger det nog i påståendet också ;)

• hannis

Jag helammade min första son i 5,5 månad och delammade i 2 år. Han sov hela nätter från att han var 10 veckor.

Ambitionen är att helamma nästa barn med som föds när som helst. Vill undvika ersättning så långt det möjligt. Pumpar hellre och låter pappan ge på flaska om jag måste vara borta från barnet en längre stund.

• keron

Har också helammat mina fyra barn tills dom blivit 8 månader (utom första som fick ersättning i 10 dagar som 7 månaders när jag åt en medicinkur), har sen delammat till1,5-2 år.
    Yngsta blir nu 8 månader på onsdag och han har idag ätit en halv portion av något annat (gröt) för första gången. Hoppas på att delamma i minst 2 år, kanske 3 år.

• Isabelles mamma

Ha ha ... helammar nästan en 21 månaders som är matvägrare, han vill gärna smaka men spottar ut all mat igen, han växer dock som han ska och har bra hull.  Storasyster helammade i 13 månader och delammar fortfarande som 3,5 åring.

• keron
    Isabelles mamma skrev 2013-03-02 07:41:41 följande:
    Ha ha ... helammar nästan en 21 månaders som är matvägrare, han vill gärna smaka men spottar ut all mat igen, han växer dock som han ska och har bra hull.  Storasyster helammade i 13 månader och delammar fortfarande som 3,5 åring.
    Glad
Svar på tråden Helammar folk inte längre?