Catastrof skrev 2011-10-06 11:57:33 följande:
Det var bland det värsta jag har hört, att man väljer bort amning för att det ska vara mer jämlikt och för att man inte ska vara låst, snacka om ego. Vi människor är fan fenomenala på att göra naturligt till onaturligt, snart ska väl vi kvinnor inte acceptera att vara gravida heller för det är ju för fan inte jämlikt! Kolla på djuren, där är det honan som tar hand om barnen, det är ju det som är naturligt. Och det starkare bandet som barn har till sin mamma har faktiskt främst med tiden i magen att göra och pappan blir inte lika jämlik för barnet förrän i 2-årsåldern så det så, så det kan inte flaskmat påverka.
Jag tycker personligen att det är sjukt jobbigt att hålla på med flaskmatning, framför allt nattetid (höll på de 6 första veckorna pga förlossningkomplikationer). Om amningen funkar så är ju det absolut bekvämast då det alltid är färdigt att serveras rätt upp och ner, vart du än är. Låst förstår jag inte hur man kan känna sig, du menar nog att du känner dig låst med barn överhuvudtaget om du tycker det är ok att vara utan dem redan från födseln, onaturligt modersband enligt mig..
Tack vare att jag är en trygg och vuxen människa blir jag inte det minsta sårad av detta minst sagt oförskämda påhopp. Men alla är inte lika trygga i sina beslut som jag och ni som beter er såhär för att människor gör andra val än er behöver kanske backa ett steg och förstå att världen skulle bli ett bättre ställe om mammor kunde stötta varandra istället för att försöka skuldbelägga andra.
Vad som är jobbigt/praktiskt/bekvämt är en smaksak, det är OK att tycka olika. Det är också ok att gilla att känna sig låst eller att uppleva att helamning inte gör en låst.
Ersättning och bröstmjölk är båda utmärkt mat för barnet, man får välja precis vad man vill av precis vilka skäl man vill. Jag önskar att vi hade ett samhällsklimat där alla kände att detta val var fritt och slapp ifrån fördömanden och istället fick stöd i sitt val