• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Trident5678
    sirisdotter skrev 2011-10-06 10:44:31 följande:
    Inte kunna lämna hemmet!?    Varför???    Jag bodde fyra månader i skärgården  (hyrd stuga)   när barnet var ett halvår.   Åkte ofta in till stan - Waxholmsbåt  och buss/tunnelbana hem,  bäsele är  smidigt!    (vattnade växter,  hämtade  post,  tog  trappstädningen min vecka)   och för att sköta kolonilotten  en bit från lägenheten.    Träffade en och annan kompis -  de flesta kom ut till Sandhamn och hälsade på   (även jobbarkompisar jag aldrig umgicks med privat annars kunde titta in med strömming de fiskat från segelbåten).

Åkte också tvärs över landet med tåg och buss  till Västkusten  så att släktingar där skulle få träffa nytillskottet   i samband med ett veckoläger där med partiet.    På lägret vindsurfade jag för första gången i livet.

Sommaren därpå tog vi tåg och buss till Haväng i Skåne för partiets sommarläger en vecka..
    Självklart tog vi också ganska ofta tåget till Småland så att barnets mormor skulle få träffa barnet -  och få gräsmatta under fötterna, springa mer fritt än på koloniorådet på Djurgården.    Och Roslagsbanan tog vi norrut så att barnets pappa och halvsyskon fick  träffa den lilla tjejen.

Enda gången jag snudd på kände mig låst var när äldre nuckor i bostadsrättsföreningen förfasade sig över att jag tog med babyn på årsmötet i källarlokalen.   

"Vad gör du om babyn  börjar skrika!?"    -  Ammar.   Då himlade tanterna med ögonen.
    Jättebra att det funkade för dig. Men det funkar inte likadant för alla

Jag kunde amma om jag satt i en viss fåtölj hemma och hade ett gäng kuddar tillhands (bakom ryggen, under armen etc). Jag fick det inte att fungera på ett bra sätt någon annanstans.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sirisdotter
    Rockan skrev 2011-10-06 11:03:01 följande:
    För att jag bara kan amma liggande eller halvsittande på ett väldigt speciellt sätt, med hjälp av kuddar och en handduk. Jag behöver en soffa eller en säng för att kunna amma utan att få sår och smärtor, och det finns inte tillgängligt på de flesta ställen. Därför gör amning mig låst till hemmet, och därför valde jag bort det (efter att ha försökt) nu med mitt andra barn. Jag vill kunna gå till lekparken med min äldsta.

Bröstmjölk har jag dock inte valt bort, det får han.
    Verkar besvärligt.   Läser också om andra som INTE kan liggamma.   Levde lyckligt ovetande om sådana problem före Familjeliv....
  • enbär
    morotsland skrev 2011-10-05 23:37:03 följande:
    Och då funkar ju era val bra för er, eller hur? Jag hade inte trivts med att vara så låst och inte min man heller. För oss är det inte en fungerande jämställdhet om inte båda kan vara hemma när barnen är små, ta samma typ av ansvar, dela på leken med de stora barnen etc. Och att kunna ta en fika med sina vänner med bebis med är inte samma sak som att ha möjlighet att få komma iväg själv och ta en kaffe eller en öl eller gå på konsert eller klippa håret eller vad det nu är man vill göra då och då. Det är inte så att vi gör samma saker eller ägnar oss åt millimeterrättvisa men vi vill ha samma möjligheter. Andra löser sin livssituation på andra sätt och det är ok med mig, men vi hade inte kunnat få en fungerande jämställd familjesituation utan flaskmatning.
    Javisst är det så att man upplever saker olika. Men en sak som faktiskt irriterar mig är att du, som vad jag förstår aldrig helammat, sitter och talar om vad man inte kan göra när man helammar. Klippa håret t ex. Självklart går jag och klipper håret under helamningsperioden när det behövs! Om barnet tar flaska är ju friheten i det närmaste total (med undantag av jordenruntresor och för all del också weekend-tripper). Men även med mitt barn som inte tog flaska (han hade väl gått att lära om man jobbat hårdare på det men det kändes inte så viktigt då) var det klart att jag kunde lämna honom med pappan. Efter de allra första veckorna har mina barn inte ätit oftare än varannan timme och en klippning hinner jag absolut med på den tiden.
  • morotsland
    sirisdotter skrev 2011-10-06 11:07:04 följande:
    Verkar besvärligt.   Läser också om andra som INTE kan liggamma.   Levde lyckligt ovetande om sådana problem före Familjeliv....
    Barn är olika.... Mina barn hra inte gillat att äta i stökiga/nya miljöer, det har både gällt amning och flaskmatning. De har mått bäst av att vi varit hemma och skrotat. Och det gör vi gärna men vi vill kunna dela på det och släppa iväg den andre ibland
  • morotsland
    enbär skrev 2011-10-06 11:15:28 följande:
    Javisst är det så att man upplever saker olika. Men en sak som faktiskt irriterar mig är att du, som vad jag förstår aldrig helammat, sitter och talar om vad man inte kan göra när man helammar. Klippa håret t ex. Självklart går jag och klipper håret under helamningsperioden när det behövs! Om barnet tar flaska är ju friheten i det närmaste total (med undantag av jordenruntresor och för all del också weekend-tripper). Men även med mitt barn som inte tog flaska (han hade väl gått att lära om man jobbat hårdare på det men det kändes inte så viktigt då) var det klart att jag kunde lämna honom med pappan. Efter de allra första veckorna har mina barn inte ätit oftare än varannan timme och en klippning hinner jag absolut med på den tiden.
    Jag har ammat mitt äldsta barn (kort tid och valde sedan bort det) och valde sedan helt bort det med mina yngsta. Jag talar inte om för dig vad du kan och inte kan göra, om du inte känner dig låst utan trivs med helamning är det väl kanon för dig? Jag skulle känna mig låst och vill något mer än att smita iväg på en klippning medan barnet sover. Vi är olika och det är ok.
  • Rockan
    sirisdotter skrev 2011-10-06 11:07:04 följande:
    Det är besvärligt. Det var genomförbart när jag bara hade ett barn, nu med två kändes det helt enkelt inte värt det, för någon av oss.
  • enbär
    morotsland skrev 2011-10-06 11:20:02 följande:
    Jag har ammat mitt äldsta barn (kort tid och valde sedan bort det) och valde sedan helt bort det med mina yngsta. Jag talar inte om för dig vad du kan och inte kan göra, om du inte känner dig låst utan trivs med helamning är det väl kanon för dig? Jag skulle känna mig låst och vill något mer än att smita iväg på en klippning medan barnet sover. Vi är olika och det är ok.
    Bara nyfiken, under den första tiden, säg sex månader, hur ofta och hur länge lämnade du din bebis för att komma iväg och känna friheten, och gjorde saker du inte tror dig ha kunnat göra vid helamning av bebis som inte tar flaska (för bebis som tar flaska kan man ju lämna med urpumpad mjölk och pappa). Alltså var borta minst säg två timmar. Var det dagligen, nån gång i veckan, eller hur ofta. Hur länge var du borta? Vad var det du gjorde då?
  • morotsland
    enbär skrev 2011-10-06 11:34:50 följande:
    Bara nyfiken, under den första tiden, säg sex månader, hur ofta och hur länge lämnade du din bebis för att komma iväg och känna friheten, och gjorde saker du inte tror dig ha kunnat göra vid helamning av bebis som inte tar flaska (för bebis som tar flaska kan man ju lämna med urpumpad mjölk och pappa). Alltså var borta minst säg två timmar. Var det dagligen, nån gång i veckan, eller hur ofta. Hur länge var du borta? Vad var det du gjorde då?
    Ganska ofta. Med mitt mellanbarn tex delade vi föräldraledigheten rakt av i veckorna, hade alltså bebisansvar 2,5 dag i veckan ungefär. Jag pluggade och var hemma mer men mannen var då ansvarig eftersom jag läste och jag var sedan iväg på föreläsningar, seminarier, tentor etc. Därutöver gick jag tex och tränade nån gång i veckan, gick på nåt föresedagskalas eller nån annan fest, tog en fika eller en öl med en kompis, gick ut och sprang etc. Och gjorde utflykter med stora barnet som behövde egen mammatid. Precis samma sak gjorde min man.
  • Catastrof
    morotsland skrev 2011-10-06 11:20:02 följande:

Det var bland det värsta jag har hört, att man väljer bort amning för att det ska vara mer jämlikt och för att man inte ska vara låst, snacka om ego. Vi människor är fan fenomenala på att göra naturligt till onaturligt, snart ska väl vi kvinnor inte acceptera att vara gravida heller för det är ju för fan inte jämlikt! Kolla på djuren, där är det honan som tar hand om barnen, det är ju det som är naturligt. Och det starkare bandet som barn har till sin mamma har faktiskt främst med tiden i magen att göra och pappan blir inte lika jämlik för barnet förrän i 2-årsåldern så det så, så det kan inte flaskmat påverka.

Jag tycker personligen att det är sjukt jobbigt att hålla på med flaskmatning, framför allt  nattetid (höll på de 6 första veckorna pga förlossningkomplikationer). Om amningen funkar så är ju det absolut bekvämast då det alltid är färdigt att serveras rätt upp och ner, vart du än är. Låst förstår jag inte hur man kan känna sig, du menar nog att du känner dig låst med barn överhuvudtaget om du tycker det är ok att vara utan dem redan från födseln, onaturligt modersband enligt mig..

• Malena C

Lite kul exempel med jordenruntresan. För en herrans massa år sedan när jag tågluffade i Kina mötte jag ett ungt par från Storbritannien med en sex veckors bebis. Vi delade rum tilsammans med åtta andra på ett vandrarhem i västra Kina. De valde att resa jorden runt när bebis var liten eftersom det var så praktiskt medan man helammade. Enda utrustning avr tygblöjor som tvättades flitigt och bärsjal.

Svar på tråden Helammar folk inte längre?