Indien
Har någon av er varit I indien med små barn? Vi har fått tips om Varkala och Goa, hur är det där? :)
Har någon av er varit I indien med små barn? Vi har fått tips om Varkala och Goa, hur är det där? :)
Ska du ge dig på att åka tåg i Indien snåla inte på biljettpriset, och se till att du har förnödenheter för iaf ett dygn längre än resan ska ta. Jag har aldrig varit med om att ett indiskt tåg varit i tid och har även suttit fast 48 h i middle of nowhere efter en tågkrock längre fram. Dimma + inget fungerande signalsystem. Är ruskigt glad att vi inte tog det tidigare tåget som körde in i det urspårade setet för då hade jag antagligen blivit en rubrik i tidningen.. Annars är Thailand och Malaysia både barn och backpackervänligt + att de har bra sjukvård.
Har lite bilder inifrån ett indiskt tåg förresten. Vår lyxhytt ( den enda privata på tåget) bestod av två bruna plastklädda britsar på ena sidan, ett litet bord vid fönstret ( riktigt fönster som gick att öppna lite) och en bagagehylla. Man fick filt och kudde på köpet. Vill minnas att på de tåg jag har åkt med har man kunnat köpa te och ibland dryck och någon slags mat.
Man kan köpa mat, snacks etc på tåget och/eller perrongerna där tåget stannar. Förutom filt och kudde får man även rena lakan i AC-klass. Men det ÄR spartanskt, skitigt och illa underhållet. Som sagt, jag rekommenderar definitivt att flyga 40 minuter istället. Åka indiskt tåg är ett äventyr som bör upplevas
Men jag skulle aldrig sätta mig på ett i 18 timmar (plus förseningar, som your mommy påpekar) med ett spädbarn. Och då är jag ändå väldigt resvan. Indien har utmärkt sjukvård för den som kan betala, men jag tror också absolut att Thailand och Malaysia är enklare med små barn.

Vart får du den uppgiften ifrån att flyg till Kerala skulle kosta över 5000 kronor? Har du kollat vad det kostar med en biljett Goa-Trivandrum på Cleartrip? Sen går det inte att jämföra tåg i Indien med Östeuropa, standard och renlighet är väsentligt sämre.
Fast en sak som är bättre än de tåg du beskriver är att toaletterna alltid funkar. Det är nämligen bara ett hål ner till rälsen.
I AC-klass finns det en nerkissad stålsits, i lägre klasser bara ett hål. Då brukar det tyvärr bli en del bajs på golvet också. Indiska tågresor kan vara mycket charmiga men toaletterna avskyr jag. :-P