• enny signatur

Indien

Har någon av er varit I indien med små barn? Vi har fått tips om Varkala och Goa, hur är det där? :)

• Svar på tråden Indien
  • Lillebror12

Ah, glömde bort att jag själv klarade att ta mig fram på kinesiska då, haha. Jag håller med dig fullt ut om Indiens fördelar- vi gav endast upp det på grund av den stora nackdelen- brist på bra vård. Men skulle man veta att det är ett problem med barnet så går det säkert att ordna ambulansflyg. Problemet jag tänker på är snarare alla de där gångerna man är lite osäker och kanske går in för en extra check på BVC (vilket vi gjort extremt sällan eftersom vi inte är nojiga av oss) och då kan det ändå inte bara något dödligt (eller iaf väldigt sällan ). Nej, Tibet skulle jag inte ens fundera på heller. Nä, och tyvärr skulle jag nog rösta bort hela Indien om det inte finns lite bättre vård i de största städerna. Vår plan var Andamanerna och det blev alldeles för autentiskt s a s . Om du vill hör med någon som verkligen kan Thailand, trots allt, tycker jag du ska fråga Towis på towis.blogspot.com - hon har bott både i BKK och Chiang Mai och rest en massa i landet.

• Lisa75

I storstäderna i Indien kan man få minst lika bra vård som i Sverige. Gjorde VUL i Indien förra vintern och utrustningen var betydligt modernare än den som användes när vi kom hem till Sverige. Men man ska ta reda på vart man ska gå. Apollo Groups sjukhus är välrenommerade. Skulle själv inte gärna resa utanför storstäderna med en liten bebis. Vi ska dit i dec-jan men väljer bort Goa och Kerala och bor bara hos familjen.Vår son kommer att vara 4-5 månader.

• enny signatur
    Lisa75 skrev 2011-10-16 19:16:32 följande:
    I storstäderna i Indien kan man få minst lika bra vård som i Sverige. Gjorde VUL i Indien förra vintern och utrustningen var betydligt modernare än den som användes när vi kom hem till Sverige. Men man ska ta reda på vart man ska gå. Apollo Groups sjukhus är välrenommerade. Skulle själv inte gärna resa utanför storstäderna med en liten bebis. Vi ska dit i dec-jan men väljer bort Goa och Kerala och bor bara hos familjen.Vår son kommer att vara 4-5 månader.
    Det är Varkala i Kerala som vi funderar mest över. De har lägst spädbarndödlighe i Indien om det är värt något ;)
    Hur var läkarvården från dem? Vad betalade du (eller täckte försäkring)?
    Lillebror12 skrev 2011-10-16 18:56:30 följande:
    Ah, glömde bort att jag själv klarade att ta mig fram på kinesiska då, haha. Jag håller med dig fullt ut om Indiens fördelar- vi gav endast upp det på grund av den stora nackdelen- brist på bra vård. Men skulle man veta att det är ett problem med barnet så går det säkert att ordna ambulansflyg. Problemet jag tänker på är snarare alla de där gångerna man är lite osäker och kanske går in för en extra check på BVC (vilket vi gjort extremt sällan eftersom vi inte är nojiga av oss) och då kan det ändå inte bara något dödligt (eller iaf väldigt sällan ). Nej, Tibet skulle jag inte ens fundera på heller. Nä, och tyvärr skulle jag nog rösta bort hela Indien om det inte finns lite bättre vård i de största städerna. Vår plan var Andamanerna och det blev alldeles för autentiskt s a s . Om du vill hör med någon som verkligen kan Thailand, trots allt, tycker jag du ska fråga Towis på towis.blogspot.com - hon har bott både i BKK och Chiang Mai och rest en massa i landet.
    Vi är inte så nojiga av oss heller och framför allt så hade vi ingen nytta av BVC när dottern var liten, de var helt enkelt värdelösa. Nu har vi ett bra så nu kan vi säkert få hjälp om det är något. Jag skulle inte lita sådär rakt av på de råd jag får på Indiska sjukhus (det gör jag ju inte enes på svenska), de ska vara ganska pigga på mediciner. Men lite handlar det väl om att hitta någon man litar på. I Delhi känns det som det borde finnas massor med bra sjukhus, men det känns inte vidare barnvänligt istället. 
    Enda riktiga problemet vi har med Indien är ju just sjukvården, men det finns många rika Indier med så det bör finnas riktigt bra sjukhus eg.  I övrigt är det risken för sjukdomar som känns problematiska. Hade Albanien varit varmare och täckts av EUkortet så hade vi nog funderat på det, men nu uppfylls varken eller och det ska inte vara någon supersjukvård där att tala om heller och sjukdomar finns det ju en del...

Ska titta till bloggen iaf så kanske jag får en annan syn på Thailand. Den jag fått av de jag känner har varit rätt bra, men de har alla föredragit norr starkt och inte talat allt för väl om kusten (just för att det är turistigt). Men priset i Thailand verkar inte vara så fördelaktigt att det blir jätte kul (jag vill känna att det inte är något bekymmer eller hur det heter)
  • enny signatur
    Lillebror12 skrev 2011-10-16 16:06:14 följande:
    Ja, jag förstår att ni vill till Indien! Jag är verkligen inte den som bangar i första taget vilket du kan se på vår planerade Backpackingrutt i Thailandstråden . Jag har bott i Kina en kortis och rest en del i Asien men när alla vårdcentraler och vår sjuksköterskekompis avrådde oss från Indien så kände jag att det får vänta. Om jag var du skulle jag försöka ta ett OK studieobjekt i närheten av ett ställe där det finns garanterat bra sjukvård. Jag doktorerar själv och vet att uppsatsen oftast är en större grej för en själv än för handledare och omvärld så bara du kan motivera dig till att bo där ett tag så blir det säkert bra. Thailand är inte så exploaterat som det kan låta bland de som åker till södra delarna och jag är själv mkt imponerad av det jag läser om Malysia såhär inför vår resa så jag skulle nog överväga det en gång till ocksä. Lycka till med planerna!
    Missade det här inlägget. Malaysia har maken sagt nej till helt... uppsatsen är min enda väg in på det jag vill ungefär så jag hoppas det inte är en stor grej bara för mig i slutändan. Jag har sagt att endera skriver jag utomlands eller inte alls... och det är nog så det är. Så om vi inte kommer iväg får jag inte min kand förrän jag kan tänka mig att lämnabrnen hemma i sådär någon månad iaf. Det känns ju som det är lååååååångt borta. 
    Jag tycker de tär problematiskt för att alla säger "Indien nej, Thailand bra" men när man kollar statistik så är inte Thailand vidare mycket bättre vad det gäller sjukdomar tex (som man  väldigt ofta hänvisar till). Däremot kanske det finns bättre vård där? Jag borde kola upp om det finns något bra sjukhus i Indien som har goda referenser och allt ikring... Samma med Thailand kanske. Men om vi ska dit så är det ju knappast i närheten av ett sjukhus i vilket fall skulle jag tro :/

Gällande kinesiska så tror jag min man kan säga ett ord kinesiska, jag inget så det känns som ett långskott :) 
    Egentligen var jag på väg till Dharamsala i sommar, men jag vart gravid och insåg tillslut att jag faktiskt inte orkade och jag ville inte vara utan dottern i 2-3 månader. Men planen var att ta sig dit och bo där, men gravid, trött som tusan, uppe i luft som ändå kan sega ner en och dessutom under monsun period och när eknomindå börjar klaga ja då ändrades det. 
  • Lisa75

Kan inget om vården i Kerala men Varkala ligger ju inte alltför långt från Trivandrum och där finns det säkert nåt bra sjukhus. Kolla med SOS Alarm! Jag vet att rika arabländer anställer många sjuksköterskor från Kerala, har hört att de har bra vårdutbildning där. Låter ju bra. . Glömde förresten svara tidigare: Jo hotell i Delhi ska vara billigare än Bombay. Vi brukar betala 150-200 kr för ett enkelt men OK dubbelrum med AC i Delhi. Trafiken är mindre jobbig där också.

• Lisa75

Och jo vi betalade 200 kr för VUL inkl läkarkonsultation. Det var på den bästa (och sannolikt dyraste) kliniken i Bangalore. Och ja hon skrev förstås ut medicin som en svensk läkare inte hade gjort Hoppade den.

• enny signatur
    Lisa75 skrev 2011-10-16 20:13:50 följande:
    Kan inget om vården i Kerala men Varkala ligger ju inte alltför långt från Trivandrum och där finns det säkert nåt bra sjukhus. Kolla med SOS Alarm! Jag vet att rika arabländer anställer många sjuksköterskor från Kerala, har hört att de har bra vårdutbildning där. Låter ju bra. . Glömde förresten svara tidigare: Jo hotell i Delhi ska vara billigare än Bombay. Vi brukar betala 150-200 kr för ett enkelt men OK dubbelrum med AC i Delhi. Trafiken är mindre jobbig där också.
    Låter bra, får kolla upp det :)
    BOmbay verkar vara sanslöst dyrt av allt jag sett och delhi klart mer rimligt . Hittade inget ok ställe för under tja 3dubbla priset i delhi när jag kollade runt på nätet. Och de flesta verkar säga att det är så också på plats så jag undviker nog bombay
  • Lisa75
    enny signatur skrev 2011-10-18 22:55:08 följande:
    Låter bra, får kolla upp det :)
    BOmbay verkar vara sanslöst dyrt av allt jag sett och delhi klart mer rimligt . Hittade inget ok ställe för under tja 3dubbla priset i delhi när jag kollade runt på nätet. Och de flesta verkar säga att det är så också på plats så jag undviker nog bombay
    Sanslöst dyrt vet jag inte, men ja det finns nog fler bra budgetalternativ i Delhi. Har aldrig bott på hotell i Bombay själv eftersom vi har släkt där. Men jag tror det finns ett gäng budgetställen nere i city, Colaba.
    Och "riktiga" hotell som affärsresenärer bor på, de är definitivt dyra i Bombay!

Sen är det förhållandevis dyrt att bo nära flygplatsen, har bokat en gång åt en familjemedlem som besökte oss när vi bodde i Bombay. Har för mig att de betalade ca 400 kr för en natt. Även för det priset ingick loppor på rummet...

Sen är inte bokningssajter som Hostelworld särskilt populära i Indien, har själv aldrig hittat boende den vägen. Brukar gå via tips från Lonely Planet eller Tripadvisor och sedan mejla eller ringa. Eller bara åka dit. 
  • Lisa75

Hej igen,
    Om ni fortfarande är på väg till Indien kan jag tipsa om "Nybörjarguide för Indien" som jag skrivit och som publicerades av Aftonbladet Resa idag. Den innehåller en del tips som kan vara intressanta. Just nu kan man ladda ner den för 1 krona.
    www.aftonbladet.se/resa/resguider/article13931842.ab 

• enny signatur
    Lisa75 skrev 2011-11-15 18:07:38 följande:
    Hej igen,
    Om ni fortfarande är på väg till Indien kan jag tipsa om "Nybörjarguide för Indien" som jag skrivit och som publicerades av Aftonbladet Resa idag. Den innehåller en del tips som kan vara intressanta. Just nu kan man ladda ner den för 1 krona.
    www.aftonbladet.se/resa/resguider/article1393... 
    tack för tipset. ni vill i väg i mars istället nu pga att dottern ska hinna bli större och då vet vi inte vart vi borde åka pga regnperiode bla
Svar på tråden Indien