• enny signatur

Indien

Har någon av er varit I indien med små barn? Vi har fått tips om Varkala och Goa, hur är det där? :)

• Svar på tråden Indien
  • LisaSthlm
    gugeligu skrev 2012-01-26 23:52:27 följande:
    Oj, ja det är ju inte riktigt så jag tänkt göra, håla mig inne allt utom 10 min dvs... Ser du småbarn ute vidare mycket alls? 
    Jag hade tänkt köpa lite indiska kläder där nere, vet du vad man får ge för dem? Och vad borde man ha för att det ska fungera smidigt med amning? Bärsele/sjal amning fungerar ju oftast rätt diskret.. ja nu när liten varit så liten som hon varit och vi haft inlägg har det varit bökigt men sist jag hade sele låg hon utan och då var hon mycket längre ner.. borde gå bra tror jag. Amma i själ borde gå ok, gjorde så med stora dottern när hon var mindre, men lite småbökigt bara... man får hasa ner barnet en bit och vrida lite snett typ. Kan man lyfta på innertyget i becon? ta loss det? Aldrig testat dem, vet bara att folk gillar dem :) Fungerar den ok i värmen eller blir barnet (och du) jätte varmt?

Hur har ni gjortför att skydda mot värme och sol? Är väl det jag funderar mest på. Ska ordna solskyddsdräkt och hatt här hemma och ev uv filt... stora har uv dräkter men kortbenta och kortärmade. sedan få vi ordna någon hatt och massa solskydd till henne
    Nej man ser nog inte så många bebisar ute faktiskt nu jag tänker på det. Frågade min man, som kommer härifrån, och han tror många håller dem inne pga värmen.

Hmm, vet inte exakt vad det kostar med kläder, jag handlar mest i köpcentrum och där kostar det lite mer, typ modernare indiska modekläder. Man får betala cirka 100 kr för en tunika. Hälften kanske för ett par byxor till (leggings och liknande).  Man kan nog komma undan billigare i lokala butiker, helt klart.

Det mest prisvärda är egentligen att sy upp kläder, små lokala butiker både säljer tyg och ordnar med skräddare. Man får vara väldigt tydlig med hur man vill ha det  och vara beredd att göra någon extra provning om det inte blev som man ville första försöket. Minns inte vad jag betalat för det, kanske 100-150 kr för tunika och byxor inklusive arbetskostnad. Kan säkert vara billigare också beroende på vad man väljer för tyg.

Jag klär mig i tunikor här men det är lite bökigt med amningen tycker jag, för de är så långa - typ knälängd. Mycket tyg att hala upp :-P Och nu när jag ammar och har större byst sitter de irriterande tajt över bysten dessutom. Sen har jag amningslinne under men det blir nog för varmt när ni åker.

Sari är nog egentligen smidigast att amma i om man vänjer sig, men det är väl inte det lättaste kanske :)
    Det mest praktiska vore kanske korta tunikor för din del skulle jag tippa. (Kurta heter tunikor här.) 

Fab India är en butikskedja med bra kläder som även brukar ha ett rätt stort utbud av korta kurtor. Mycket fina plagg, de bör ha en butik i Trivandrum. Finns definitivt i Bombay.

Becons innertyg är som en slags sits inne i selen, så tyget går inte att ta bort när barnet sitter i den. Men man ska kunna amma i becon, googlade det :) Men har inte kommit mig för att testa.

Tycker det funkar bra med becon i vädret här, även om det blir lite småsvettigt om man är ute de varmare timmarna på dagen. Men temperaturen här är inte så farlig. Vi är i Bangalore som ligger på 900 meters höjd inne i landet. Nu på vintern är det som varm svensk sommar - 25-30 grader och ingen luftfuktighet.

I Kerala indisk sommar då ni åker, är det 35-40 grader och 90% luftfuktighet.  Då vill man nog ha en väldigt tunn sjal :)

Vi har inte haft problem med solen direkt, vi hälsar på familj så vi är hemma mycket och försöker undvika att gå omkring ute de varmaste timmarna. Har en liten mössa vi sätter på bara :) Men det hade helt klart varit bra med solhatt. Hade vi stannat längre hade jag satsat på någon slags UV-filt också, om det finns såna som är supertunna så att det inte blir varmt under.
  • LisaSthlm

Jo - om du handlar på Fab India tror jag att det kostar ca 60-70 kronor för en kort kurta av bomull som inte har några specialla broderier och dylikt. 
    De har tydligen en e-butik men där verkar det mest finnas lite mer tjusiga plagg, brukar finnas mer enkla bomullsplagg i de fysiska butikerna.
    http://www.fabindia.com/ 

• Persemona

Hej, orkar inte läsa alla inlägg, men vet mycket om Indien. Har tågluffat i fyra månader, gift med en indier, bott 6 månader i Indien med 1 åring och flertalet resor för att hälsa på släkt. Skicka gärna meddelande till min inbox om du har frågor.

• gugeligu

Lisa: Kan man ha Sari och sawar tillsammans? Jag vill gärna ha byxor och ogärna att överdelen sitter åt mot kroppen. försökt läsa på indien.nu vad man brukar ha men sedan kan man väl kombinera som man vill? Vet du om man bör tänka på något speciellt?

gällande värmen då ja.. det är sådär 10- 20 grader för varmt för vad man kan önska. AC är nog bra ;)

Vilka flög ni med ner?  
    Hade någon specifik fråga som jag gömt :/
    Är det någon plats vi verkligen borde besöka sen? Varasi vill jag eg till men verkar bli en bit även om jag funderar på om det går att ordna på något vis 

• LisaSthlm
    gugeligu skrev 2012-01-29 18:30:26 följande:
    Lisa: Kan man ha Sari och sawar tillsammans? Jag vill gärna ha byxor och ogärna att överdelen sitter åt mot kroppen. försökt läsa på indien.nu vad man brukar ha men sedan kan man väl kombinera som man vill? Vet du om man bör tänka på något speciellt?

gällande värmen då ja.. det är sådär 10- 20 grader för varmt för vad man kan önska. AC är nog bra ;)

Vilka flög ni med ner?  
    Hade någon specifik fråga som jag gömt :/
    Är det någon plats vi verkligen borde besöka sen? Varasi vill jag eg till men verkar bli en bit även om jag funderar på om det går att ordna på något vis 
    Kan kan man, men det blir kanske lite varmt? Man brukar ha en underkjol under sarin som inte syns. Du skulle ju kunna ha ett par pösiga salwar-byxor under istället som inte heller syns. Funkar säkerligen!

Dock är sari-blusar supertajta så det kommer du inte att gilla... Då tror jag kanske mer på salwar kombinerat med en kort kurta, kurtorna behöver absolut inte vara tajta, tvärtom! De är ofta luftiga och man kan köpa i tunn bomull. Om du skräddarsyr dem kan du ju få dem så luftiga som du vill.

Sen kan du i Varkala köpa "turistkläder", sånt som inte indier har på sig men som kan vara rätt bekvämt. Finns massa småbutiker längs strandpromenaden där.

Ja, AC äger i 35 grader, hehe.

Jag gillade verkligen Munnar i Kerala, den platsen skulle jag rekommendera. Lite svalare eftersom det ligger i bergen också. Överlag är nog "hill stations" bra på sommaren, man kan fly undan hettan och fukten där uppe.

Att åka husbåt i backwaters är också en väldigt fin upplevelse, dock ganska dyrt. Men det kanske räcker med några timmar för er, istället för ett dygn som de resorna brukar vara. Tänker på er livliga femåring som nog kan bli rätt rastlös av att vara på samma båt i 24 timmar.

Jag var i Varanasi för många år sedan, och det var fantastiskt. Men ja det är ju jäkligt långt dit. Har själv inte varit tillbaka än pga avståndet.
    Men det finns heliga städer i södra Indien också. Det blir inte samma sak som Ganges, men kan vara häftiga upplevelser ändå. Minns inte alla orter på rak arm, kan återkomma om du vill ha lite tips på ställen i södra Indien. 

• LisaSthlm

Förresten, bara för att förtydliga angående sari och salwar: Om du frågar en indisk kvinna skulle hon säga att det inte ser klokt ut att kombinera dessa plagg. Men eftersom ingen ser vad du har under sarin så spelar det ju ingen roll tänker jag.

Själv gick jag omkring och såg illa klädd ut rätt länge innan jag fattade att man ska färgmatcha byxorna med sjalen/dupattan.... 

• gugeligu
    LisaSthlm skrev 2012-01-30 19:35:35 följande:
    Förresten, bara för att förtydliga angående sari och salwar: Om du frågar en indisk kvinna skulle hon säga att det inte ser klokt ut att kombinera dessa plagg. Men eftersom ingen ser vad du har under sarin så spelar det ju ingen roll tänker jag.

Själv gick jag omkring och såg illa klädd ut rätt länge innan jag fattade att man ska färgmatcha byxorna med sjalen/dupattan.... 
    Ja det kan jag tänka mig, någon försäljare går läxa upp mig... ;) Men salwar kan man kombinera med vad? jag känner att jag har dålig koll på namnet för saker, lång sjal man linar kring sig, täcker inte det rätt bra så man inte behöver ha så avancerade ting uner? känns som det borde hjälpa amningen en del.

Vi lär åka och skaffa pass till veckan som kommer. et börjar närma sig  och jag förstår inte helt hur vi ska hinna allt... och hur vi ska få med allt... 

• LisaSthlm
    gugeligu skrev 2012-01-31 16:14:24 följande:
    Ja det kan jag tänka mig, någon försäljare går läxa upp mig... ;) Men salwar kan man kombinera med vad? jag känner att jag har dålig koll på namnet för saker, lång sjal man linar kring sig, täcker inte det rätt bra så man inte behöver ha så avancerade ting uner? känns som det borde hjälpa amningen en del.

Vi lär åka och skaffa pass till veckan som kommer. et börjar närma sig  och jag förstår inte helt hur vi ska hinna allt... och hur vi ska få med allt... 

Salwar brukar man kombinera med en tunika, kurta eller så kan kombinationen kallas salwar kameez. Så här kan det se ut:
    http://www.salwarkameezsale.com/ 
    Fast dessa modeller är ju ordentligt färgsprakande och med många detaljer, det finns betydligt enklare varianter utan glitter och så. 

När man bär sari sätter man fast tyget i underkjolen. Jag vet inte om man kan ha sari utan underkjol (eller byxor som alternativ). Vet inte hur man skulle sätta fast den då? Hela kjoldelen hänger liksom i underkjolen, man viker in den där. Sen sveper man överdelen runt överkroppen. 

Den långa sjalen, dupatta, den brukar man hänga över axeln helt enkelt. Man sveper den inte om sig.  Den är en accessoar framför allt :) Kolla här:
    http://www.indian-dresses.com/ 

Jag kollade på Indien.nus klädeslista och jag förstår att du blir förvirrad.
    Det är egentligen ganska enkelt vad man har på sig som indisk kvinna. Så här kan man enkelt uttrycka alternativen:

* Sari. Klädseln består av en tajt sariblus, en underkjol och ett tygstycke som är ca 5 meter långt. Finns i både bomull, siden, syntet. Massa olika varianter.

*  Tunika och byxor. Tröjan kan kallas kurta eller kameez. Byxorna kan vara pösiga (salwar) eller tajta längst ner på benet (churidar). Till detta bär man en sjal, dupatta, som matchar byxorna. 

* Top/tunika/kurta och jeans. Den moderna varianten :) 

Sen finns det också "turistkläder", som kan vara bekväma och som man hittar i turistorter. Men det är inget  som indiska kvinnor kilar omkring i.
    Dessutom finns det förstås västerländska kläder och olika modeplagg att köpa. Men de tre alternativen ovan är vad de allra allra flesta bär. 

Jag har inte 100 procent koll på de exakta skillnaderna mellan olika byxor etc i alla olika varianter, en liten brasklapp, men jag har klarat mig bra ändå. :) 
  • gugeligu
    LisaSthlm skrev 2012-01-31 20:03:06 följande:
    Salwar brukar man kombinera med en tunika, kurta eller så kan kombinationen kallas salwar kameez. Så här kan det se ut:
    www.salwarkameezsale.com/ 
    Fast dessa modeller är ju ordentligt färgsprakande och med många detaljer, det finns betydligt enklare varianter utan glitter och så. 

När man bär sari sätter man fast tyget i underkjolen. Jag vet inte om man kan ha sari utan underkjol (eller byxor som alternativ). Vet inte hur man skulle sätta fast den då? Hela kjoldelen hänger liksom i underkjolen, man viker in den där. Sen sveper man överdelen runt överkroppen. 

Den långa sjalen, dupatta, den brukar man hänga över axeln helt enkelt. Man sveper den inte om sig.  Den är en accessoar framför allt :) Kolla här:
    www.indian-dresses.com/ 

Jag kollade på Indien.nus klädeslista och jag förstår att du blir förvirrad.
    Det är egentligen ganska enkelt vad man har på sig som indisk kvinna. Så här kan man enkelt uttrycka alternativen:

* Sari. Klädseln består av en tajt sariblus, en underkjol och ett tygstycke som är ca 5 meter långt. Finns i både bomull, siden, syntet. Massa olika varianter.

*  Tunika och byxor. Tröjan kan kallas kurta eller kameez. Byxorna kan vara pösiga (salwar) eller tajta längst ner på benet (churidar). Till detta bär man en sjal, dupatta, som matchar byxorna. 

* Top/tunika/kurta och jeans. Den moderna varianten :) 

Sen finns det också "turistkläder", som kan vara bekväma och som man hittar i turistorter. Men det är inget  som indiska kvinnor kilar omkring i.
    Dessutom finns det förstås västerländska kläder och olika modeplagg att köpa. Men de tre alternativen ovan är vad de allra allra flesta bär. 

Jag har inte 100 procent koll på de exakta skillnaderna mellan olika byxor etc i alla olika varianter, en liten brasklapp, men jag har klarat mig bra ändå. :) 
    Tack, nu känns det som jag har mer koll :) Klart bättre förklaring Glad

Det känns som det är rätt nära nu.. bara migränen kan släppa så jag kan se fram emot det :) 
  • gugeligu

I Indien edan ett tag nu iaf. Tittar ut över vågorna i Kovalam för tillfället

Svar på tråden Indien