gugeligu skrev 2012-01-26 23:52:27 följande:
Oj, ja det är ju inte riktigt så jag tänkt göra, håla mig inne allt utom 10 min dvs... Ser du småbarn ute vidare mycket alls?
Jag hade tänkt köpa lite indiska kläder där nere, vet du vad man får ge för dem? Och vad borde man ha för att det ska fungera smidigt med amning? Bärsele/sjal amning fungerar ju oftast rätt diskret.. ja nu när liten varit så liten som hon varit och vi haft inlägg har det varit bökigt men sist jag hade sele låg hon utan och då var hon mycket längre ner.. borde gå bra tror jag. Amma i själ borde gå ok, gjorde så med stora dottern när hon var mindre, men lite småbökigt bara... man får hasa ner barnet en bit och vrida lite snett typ. Kan man lyfta på innertyget i becon? ta loss det? Aldrig testat dem, vet bara att folk gillar dem :) Fungerar den ok i värmen eller blir barnet (och du) jätte varmt?
Hur har ni gjortför att skydda mot värme och sol? Är väl det jag funderar mest på. Ska ordna solskyddsdräkt och hatt här hemma och ev uv filt... stora har uv dräkter men kortbenta och kortärmade. sedan få vi ordna någon hatt och massa solskydd till henne
Nej man ser nog inte så många bebisar ute faktiskt nu jag tänker på det. Frågade min man, som kommer härifrån, och han tror många håller dem inne pga värmen.
Hmm, vet inte exakt vad det kostar med kläder, jag handlar mest i köpcentrum och där kostar det lite mer, typ modernare indiska modekläder. Man får betala cirka 100 kr för en tunika. Hälften kanske för ett par byxor till (leggings och liknande). Man kan nog komma undan billigare i lokala butiker, helt klart.
Det mest prisvärda är egentligen att sy upp kläder, små lokala butiker både säljer tyg och ordnar med skräddare. Man får vara väldigt tydlig med hur man vill ha det och vara beredd att göra någon extra provning om det inte blev som man ville första försöket. Minns inte vad jag betalat för det, kanske 100-150 kr för tunika och byxor inklusive arbetskostnad. Kan säkert vara billigare också beroende på vad man väljer för tyg.
Jag klär mig i tunikor här men det är lite bökigt med amningen tycker jag, för de är så långa - typ knälängd. Mycket tyg att hala upp :-P Och nu när jag ammar och har större byst sitter de irriterande tajt över bysten dessutom. Sen har jag amningslinne under men det blir nog för varmt när ni åker.
Sari är nog egentligen smidigast att amma i om man vänjer sig, men det är väl inte det lättaste kanske :)
Det mest praktiska vore kanske korta tunikor för din del skulle jag tippa. (Kurta heter tunikor här.)
Fab India är en butikskedja med bra kläder som även brukar ha ett rätt stort utbud av korta kurtor. Mycket fina plagg, de bör ha en butik i Trivandrum. Finns definitivt i Bombay.
Becons innertyg är som en slags sits inne i selen, så tyget går inte att ta bort när barnet sitter i den. Men man ska kunna amma i becon, googlade det :) Men har inte kommit mig för att testa.
Tycker det funkar bra med becon i vädret här, även om det blir lite småsvettigt om man är ute de varmare timmarna på dagen. Men temperaturen här är inte så farlig. Vi är i Bangalore som ligger på 900 meters höjd inne i landet. Nu på vintern är det som varm svensk sommar - 25-30 grader och ingen luftfuktighet.
I Kerala indisk sommar då ni åker, är det 35-40 grader och 90% luftfuktighet. Då vill man nog ha en väldigt tunn sjal :)
Vi har inte haft problem med solen direkt, vi hälsar på familj så vi är hemma mycket och försöker undvika att gå omkring ute de varmaste timmarna. Har en liten mössa vi sätter på bara :) Men det hade helt klart varit bra med solhatt. Hade vi stannat längre hade jag satsat på någon slags UV-filt också, om det finns såna som är supertunna så att det inte blir varmt under.