Indien
Har någon av er varit I indien med små barn? Vi har fått tips om Varkala och Goa, hur är det där? :)
Har någon av er varit I indien med små barn? Vi har fått tips om Varkala och Goa, hur är det där? :)
Angående inrikesflyg i Indien:
Ja, det är säkert att flyga i Indien.
Även om fattigdomen är utbredd i Indien ska man inte glömma att det är ett land med extremt hög tillväxt och att utvecklingen/standarden på vissa områden är jämförbar med Sverige.
Inrikesbolagen är privatägda och har sprillans nya flygplatnsflottor eftersom bolagen är så nystartade - med undantag av statliga Air India som funnits längre.
Servicen ombord är bättre än hemma i Nordeuropa.
Det finns både lågprisflyg och fullprisflyg, du får vad du betalar för. Flyger du Kingfisher (ej Kingfisher Red, det är lågpris) eller Jet Airways får du mat och egen tv-skärm.
Lågprisflygen kan man köpa mat på. Och det är betydligt bekvämare än Ryanair =)
Indien är ju en hel kontinent, de som backpackar där ser ofta främst fattigdomen och turistindustrin. Men den övre medelklassen i storstäderna lever ett helt annat liv, som är väldigt likt den standard och de vanor storstadsmänniskor har i hela världen. Det är lätt att glömma det moderna Indien när man hänger på sunkiga tåg... :)
Angående Delhi vs Bombay så beror det nog mest på vad ni vill se. Jag skulle själv föredra Delhi framför Bombay, men bägge städerna är värda ett besök.
Delhi kan dock vara lite chockartat som första destination eftersom folk är väldigt på där. Kan vara väldigt irriterande, folk som vill sälja grejer är på en hela tiden. De flesta avskyr Delhi vid första besöket.
Bombay kan å andra sidan vara lika chockartat pga det stora antalet människor som bor direkt på trottoarerna och de enorma slumområdena. De syns redan på flygplatsen. Det är många som blir väldigt tagna av detta.
Just nu är min plan att flyga till delhi och stanna där i några nätter sedan flyga vidare till varkala.Ev åka upp till daramsala och varnasi beroende på pris en sväng. Men Maken vill åka tåg så jag ska kola upp det bättre.
Har kollt runt en hel del och jag tycker det hela känns rätt bra. De flesta planer på andra resmål har försvunnit och Indoen är nog det mest aktuella
Har bara läst TS men vi valde bort Indien när vi hade en sexmånaders förr året till förmån för Thailand. En god vän gjorde praktik som sjuksköterska i Indien och avrådde oss starkt från att åka med ett så litet barn. Vi kommer att åka dit men inte förrän vi har barn som kan säga någorlunda var de har ont. Vi åkte istället till nordöstra Thailand- Koh Chang- skärgården. Däromkring finns många städer som är oexploaterade och öarna är inte heller lika hårt turistade som södra delen även om det hänt mkt de senaste fem åren.
Jo, jag förstår dig, vi ska till södra Thailand som en del av en längre resa under 2013 och jag blir inte heller frestad av vad jag läser
. Är mest intresserad av att se Chiang Mai den här gången men jag troratt du skulle kunna hitta intressanta saker att studera i Chantaburiområdet, det verkade autemtiskt där av vad vi säg när vi åkte igenom med buss. Vi bodde i bungalows av varierande kvalitet, lade kring 200/dygn på boende. Om jag hade fått välja helt fritt bland studieobjekt för din del så hade jag valt Xian i mitten av Kina- intressant muslimsk befolkning mitt i allt och väldigt trevlig stad. Men då blir det ju dessvärre ingen badsemester. Turisterna i Xian fokuseras kring terracottarmén så det stör ine tycker jag.
Ja, jag förstår att ni vill till Indien! Jag är verkligen inte den som bangar i första taget vilket du kan se på vår planerade Backpackingrutt i Thailandstråden
. Jag har bott i Kina en kortis och rest en del i Asien men när alla vårdcentraler och vår sjuksköterskekompis avrådde oss från Indien så kände jag att det får vänta. Om jag var du skulle jag försöka ta ett OK studieobjekt i närheten av ett ställe där det finns garanterat bra sjukvård. Jag doktorerar själv och vet att uppsatsen oftast är en större grej för en själv än för handledare och omvärld så bara du kan motivera dig till att bo där ett tag så blir det säkert bra. Thailand är inte så exploaterat som det kan låta bland de som åker till södra delarna och jag är själv mkt imponerad av det jag läser om Malysia såhär inför vår resa så jag skulle nog överväga det en gång till ocksä. Lycka till med planerna!
Och ja - vi var bara borta i tre veckor förra året! Sorry för stavfel och måbga inlägg, iPad är bra till mkt men inte till FL
.