• enny signatur

Indien

Har någon av er varit I indien med små barn? Vi har fått tips om Varkala och Goa, hur är det där? :)

• Svar på tråden Indien
  • Momzilla

Om man nu satsar på att hålla sig frisk genom att uppehålla sig i "hygieniska miljöer" tror jag att Thailand och Malaysia ligger bättre till, och om man nu åker på något är bra sjukvård mer tillgänglig. Det finns såklart bra vård i Indien Som Grodfen sa men sen är det den där frågan om
    Tillgänglighet.. Annars är Bangladesh ett hett kort! Skitbilligt 50 år i tiden efter Indien ( om ens så lite) och skyhöga obskyritetspoäng! :)

• Momzilla

Indisk lyxhytt. Ok glöm att det gick att öppna fönstret, my bad.
  • Momzilla

Sleeper, varianten med rutor finns med bara galler åxå.
  • Momzilla

Centralstationen i New Dehli rätt crowded. De säljer plastskynken  på perrongen som man kan lägga på sin brits vilket antagligen är en ganska bra idé att köpa.
     I Indien råglor man förresten på folk man tycker ser intressanta ut, så jag började fota alla som stirrade mer än 10 min typ.. 
  • enny signatur
    Lisa75 skrev 2011-09-15 18:02:06 följande:
    Vart får du den uppgiften ifrån att flyg till Kerala skulle kosta över 5000 kronor? Har du kollat vad det kostar med en biljett Goa-Trivandrum på Cleartrip? Sen går det inte att jämföra tåg i Indien med Östeuropa, standard och renlighet är väsentligt sämre.
    Goa til Trivandrum kostade förut 18000 inr, nu bara 14.000. Det är en väg, sedan ska vi tillbaka också så därav den dubbla kostnaden.
    Momzilla skrev 2011-09-15 19:24:34 följande:
    Om man nu satsar på att hålla sig frisk genom att uppehålla sig i "hygieniska miljöer" tror jag att Thailand och Malaysia ligger bättre till, och om man nu åker på något är bra sjukvård mer tillgänglig. Det finns såklart bra vård i Indien Som Grodfen sa men sen är det den där frågan om
    Tillgänglighet.. Annars är Bangladesh ett hett kort! Skitbilligt 50 år i tiden efter Indien ( om ens så lite) och skyhöga obskyritetspoäng! :)
     Haha ja men Bangladesh är väl klart värre än Indien? Känner en Bangladeshisk familj men de flyttade därifrån (och hit och sedan vidare), deras engelska var rätt varierande. Thailand lockar som sagt mig inte vidare, mitt mål var ju inte att stänga in mig på ett lyxhotell, då hade det nog fungerat bra.  För mina studier skulle säkert Thailand fungera, men långt ifrån på samma sätt (uppsats). Men det är svårt att sia om innan. Med inte vidare så är det ju i proportion mot tex Indien :) Thailand är under övervägande men jag hittar inga trevliga boenden där och har ingen aning om vart vi isåfall borde åka. De vanliga turistställena vill jag under inga omständigheter vara i. Jag har hört alldeles för många svära över turismen där och prisa det norra, men 
    som sagt, en strand vill jag verkligen ha nära...  Jag vill inte till ett kristet land (rätt viktigt för mig) om det inte finns något väldigt speciellt där jag vill studera. 

Gällande att titta på folk, tja jag har fått höra att män vis stränderna kan vara rätt irreterande på många platser, men annars var det en nyhet för mig. Hjälpte det att fota dem? :)
  • Lisa75

Men måste ni flyga till Goa? Jag har aldrig flugit till Goa. Det billigaste brukar vara att flyga till Bombay eller Delhi.
    I ert fall vore det gissningsvis billigast att flyga till Bombay och sedan vidare inrikes till Trivandrum. Då blir inrikesbiljetterna billigare också eftersom det är direktflyg.

enny signatur skrev 2011-09-15 20:11:56 följande:
    Goa til Trivandrum kostade förut 18000 inr, nu bara 14.000. Det är en väg, sedan ska vi tillbaka också så därav den dubbla kostnaden.
  • Momzilla

Ehm, jag var inte seriös med Bangladesh-förslaget.. Det är om möjligt värre än Indien, men billigt oj oj. Jag har iofs inte varit i Centralasien och kan tänka mig att det finns ett par riktiga bottennapp där också. Dagestan typ.

Södra Thailand är  övervägande muslimskt, även om det finns en del buddhister. Det är rätt ok att förflytta sig där också, har iofs inte åkt tåg genom landet. Men väl buss med AC och videounderhållning från Bangkok i norr till Krabi i Söder. Det har funnits turism sen amerikanerna började semestra där under Vietnam-kriget så att hitta sin egen strand ala "the beach" är nog rätt kört. Men det finns ju mindre turistiga ställen (inget Bamse-klubb inferno och ingen "Welly funny ping-pong show") Krabi tex är rätt dött efter tsunamin då de flyttade båtpiren utanför staden. Men du kan fortf. ta longtail ut till öarna.

Indiska karlar är ett kapitel för sig, även utanför stränder. De tafsar.
     Jag är dock en decimeter längre än de flesta indier och hyfsat påklädd så jag har klarat migrelativt bra.
    Kota betyder hund, det är något av det värsta du kan kalla en indier fick jag lära mig. ;)
  • Momzilla

Ja just det, en freebe från förstaklassvagnen, bedbugs!Skål

• Lisa75

Fast jag tror inte att TS, som reser med barn, behöver oroa sig över att någon skulle tafsa. Jag blev tafsad på när jag var drygt 20 och reste omkring på landsbygden. När jag var 30+ och bodde i storstäder (och klädde mig därefter) var det ALDRIG någon som rörde mig. 

Sen är det väldigt stor skillnad mellan olika delar av landet, Sydindien är mycket lugnare när det gäller både stirr och tafs.  Reser man till Kerala behöver man inte oroa sig över huvud taget.

• Momzilla

Tafsandes är väl ändå det minst oroväckande med en Indien resa? Maken ( trötta killen på bilden ovanför) fick ett gäng 'beundrare' på ett hotell i karol bagh, New Dehli. Det visade sig att de aldrig sett en SÅ VIT människa. *Lol*

Svar på tråden Indien