• enny signatur

Indien

Har någon av er varit I indien med små barn? Vi har fått tips om Varkala och Goa, hur är det där? :)

• Svar på tråden Indien
  • enny signatur
    Lisa75 skrev 2011-09-15 00:53:54 följande:
    Googlar du på Chalston Goa så är det första träffen. www.chalstoningoa.com/ Priserna går säkert att förhandla, vi betalade mindre än vad som står där.

Är du säker på att ni får ett fräscht hus för 3000 kr i månaden i Goa? Det låter lite...  Men jag har inte koll på marknaden där.

Kovalam har jag som sagt inte varit i, så jag har inget att berätta tyvärr.

Vad gäller att det "bara" är att koka i mineralvatten så visst, så är det ju. Men jag tycker att det är ett fasligt sjå att inte få i sig kranvatten bara som vuxen, och ska man vara noga vilket jag absolut vill vara med en bebis så blir det ett jäkla meck. Man kan ju inte ens skölja av kastrullen i kranvatten om man ska vara petig.

Ser verkligen inte fram emot denna bit tills när vi åker. Man blir ju också väldigt låst vid att kunna fixa allt sånt i hemmet och måste vara väldigt förberedd innan varje tripp utanför hemmet.
    Våra indiska vänner som bor utomlands och varit hemma med sin baby har rekommenderat oss att ta med ALLT till bebisen när vi åker.

Angående helamning så är det ju svårt att veta flera månader i förväg om man kommer att kunna helamma.
    Men om du har varit i Indien innan så vet du ju vad som gäller och det kan ju ni avgöra bäst själva hur ni vill göra.

Det är säkert tufft att resa med en 1,5-åring, har inte den erfarenheten.   Men min käpphäst är framför allt att jag vill att barnet ska kunna kommunicera vart det har ont. Det känns som en mardröm att ha ett sjukt och skrikande spädbarn och inte veta vad det kan vara.

Om ni ska till Kerala skulle ni kunna flyga från Goa till Cochi eller Trivandrum - för Kovalam och Varkala är det Trivandrum som är närmast. Tågen är inte jättefräscha den sträckan, de var väldigt dammiga och skitiga när vi åkte för ett par år sedan.
    Ni kan ju också flyga till Bombay och sedan resa vidare därifrån, kanske blir billigare.
    Inrikesbiljetter finns på www.makemytrip.in och www.cleartrip.com.
    Nu börjar jag nedifrån istället. Att flyga till Trivandrum kostar ca 10.000 mer än Goa när jag sökt därför är det inget alternativ. Jag var inte helt glad i att upptäcka det men sånt är livet. Tack för tipsen, har kollat en del på cleartrip som många rekommenderar och tåg från goa till varkala tar ca 19 timmar som jag hittat, men pris beror på klass och jag har inte fått något svar över vad de olika klasserna innebär, vet du?

Vi har inte varit i Indien förut, däremot funderade vi över det förut, men då 3 veckor, enda som hindrade var att passet skulle ta för långtid (en dag för mycket) så vi kom inte i väg. Tanken var att jag skulle vara där under sommaren nu och skriva uppsats i Dharamsala, men jag kände i början av sommaren att jag inte skulle orka pga graviditeten (i kombi med höghöjd) och det inte var helt lockande med monsunperiod. Det gjorde att det inte verkade så kul att ta med familjen och själv skulle jag sakna trollet så det vart aldrig av. Men vi och jag har varit inne på det länge helt enkelt i flera omgångar.

Gällande pris så är det helt enkelt ungefär där våran budget ligger, ev kan vi få upp det till 4000 men inte mycket mer. Vi kommer ha kanske 14.000 kr/mån så budgeten är inte jätte hög. Jag har fått kontakt med en person som skulle kollar runt (men då i Palolem/goa) när han kommer ner nu i höst. Hans kompis hyrde ut ett hus för 15-20.000 inr som jag inte vet om det är ledigt. Det lät helt ok, men det är svårt att veta förrän man är där nere och faktiskt ser det (och nu har jag inte ens sett bilder och vet inte hur aktuellt just det är). Har också fått förslag på hotell för ca 700 inr/natt. Det hotell du länkade till skulle ruinera oss väldigt väldigt fort helt enkelt. Även om de är prutbara så kommer det inte komma ner till några rimliga nivåer. 
    Rådet är att söka lägenhet/hus på plats men jag känner att jag iaf vill ha en backupplan, något ställe jag vet är rimligt i pris och ok. Både för att inte behöva leta direkt och för att faktiskt ha ett ställe om man inte hittar något (hur lätt folk än säger att det är).

Visst är det jobbigare att utesluta kranvatten (och nästan omöjligt gällande bad tex), men det gäller ju för klart fler ställen. Men visst, vi är säkerligen mer försiktiga i Indien, men jag har inte riktigt litat på vattnet på andra platser heller så kranvatten har varit en ständig följeslagare i många länder. Inte alltid kul att släpa på men oftast värt det.

Gällande amning så jo jag utgår helt från att det fungerar. Däremot inte att barnet vill helamma i 6 månader men det är sådant som får tas då, delammas lär den göra rätt länge. Ser ingen orsak att inte utgå ifrån det faktiskt.

jag tycker det låter ansträngande att ta med sig allt till bebisen om det innefattar mat och liknande. Hur kommer det sig? Kläder och liknande bör gå att få tag på där (men ni ska ju å andra sidan inte vara borta så länge så just det är kanske inget bekymmer). Vi tar isåfall med kläder till första tiden och blöjor, för hur långtid återstår att se, ev hela beroende på hur jag får höra att det går att få tag på där nere, men det är tygblöjor som ändå är aktuella så mängden blir inte så ofantlig som annars. Mat får fixas där. Men solkrämer och allt sådant köps här. Mediciner övh har jag förstått är bäst att man ordnar här.

• enny signatur
    Lisa75 skrev 2011-09-15 01:01:52 följande:
    Angående hälsa och hygien - mina tips gäller att klara magen. Undvika denguefeber och malaria gör man ju bäst helt enkelt genom att inte bli myggbiten. Finns mig veterligen inga andra knep.

Under de år jag bott och rest i Indien har jag bara hört talas om ett enda fall av malaria, det var en indisk kompis som fick det när han bodde i Bombay. Så visst, det händer naturligtvis men det är inte jättevanligt.
    Denguefeber har jag aldrig hört talas om att någon fått, det är nog vanligare i Thailand.
    Det är visserligen ingen tröst om man väl åker på det, men jag tror inte risken är så stor.

Magproblem är betydligt vanligare dock! Och det kan ju bli läskigt nog om det vill sig illa, har själv haft dysenteri och det var gräsligt. Men då hade jag verkligen misskött mig och ätit på riktigt dåliga ställen. Det var när jag var ung och dum...

Här är mina tips för att klara magen i Indien. Dessa skickade jag ut innan vi fick besök av ett gäng svenska vänner. Bara en blev magsjuk under resan!

* Tvätta händerna innan du äter något. Alla restauranger har ett tvättställ för gästerna, fråga efter “hand wash” ifall de inte har toalett. Förhoppningsvis, men långt ifrån alltid, har de även tvål.

* Ha alltid med dig en antiseptisk handtvätt. Det är en liten flaska som bland annat säljs på svenska Apoteket för omkring 50 kronor. Om det inte finns tvål är detta en utmärkt ersättning.

* Om du snusar, knaprar tuggummin eller på annat sätt vidrör munnen regelbundet, tvätta händerna eller sterilisera dem med handtvätt innan du börjar pilla.

* Ät bara på restauranger som ser hyfsat rena och fräscha ut. Använd ditt sunda förnuft.

* Undvik gatumat. Om du absolut vill testa, se till att äta enklare saker där inte så mycket kan gå fel, till exempel stekt bröd. Kolla även hur det ser ut kring gatuståndet, för många gatuståndskockar har varken tillgång till en toalett eller någonstans att tvätta händerna efter de gjort sina behov. (Bakteriell dysenteri smittar genom avföring, och det är ingen rolig sjukdom.)

* Ät ingenting där du kan få i dig kranvatten, exempelvis färska och skölda grönsaker. Om du äter exempelvis raita (en smarrig yoghurtmix), fråga vad det är för vatten den är blandad med. På sämre ställen är det alldeles säkert kranvatten, så undvik.

* Om ditt glas är nydiskat och fortfarande innehåller kranvatten, använd en servett för att torka ur vattnet.

* Skäms inte för att torka av din tallrik med en servett innan du äter, ifall den är dammig eller smutsig. På bättre ställen kan du be om en ny.

* Te och kaffe brukar vara okej, eftersom vattnet kokats.

* Glass och liknande efterrätter är OK på bättre ställen, men undvik det på enklare ställen. Det är ofta strömavbrott och sannolikheten att frysvarorna slängs efteråt är väldigt liten.

* Om du får in kall eller ljummen mat på restaurang, skicka tillbaks den. Maten ska vara färsk och nyligen upphettad så att alla bakterier har dött.

* Undvik drinkar med is i, om det inte är på ett tjusigt ställe eller på ett turisthak. Fråga isåfall vilket vatten isen är gjord på. Mineralvatten eller filtrerat vatten är okej.

* Borsta tänderna i mineralvatten.

Tack för tipsen. Dock har jag fått många tips gällande vart man ska äta och inte och de flesta har sagt "ät där de tär mycket folk, hellre skabbigt gatukök med massa besökare än tomma turisthak".

Här skriver de att gatumat inte är något större bekymmer: http://www.indien.nu/allt_om_indien/mat_dryck men samtidigt så inser jag ju problematiken som du just nämnt.

Hur gör man med bad och dushande? Där är väl kranvatten ganska oundvikligt...
  • enny signatur
    Momzilla skrev 2011-09-14 20:57:30 följande:
    Grejen är att det är sådana fundamentala skillnader. Som exempel: Jag var nere mitt under fågelinfluensan och myndigheterna kablade ut en uppmaning till folk att tvätta händena och hålla för munnen när de hostade för att undvika smitta. Här i Svedala är det en självklarhet att inte hosta folk i fejset och tvätta händerna..på tal om att tvätta händerna glöm inte att ta med toapapper, det är inget gemene man använder. (ja det finns att få tag på men är som att torka sig med smörpapper) 

Ja ni kommer att bli sjuka, inget snack om saken...alla blir sjuka. 
    Frågan är vad ni får med er hem. Själv bär jag på antibiotika resistanta bakterier, en liten souvenir från Dehli benämd som mördarbakterien i svensk media.
    Något jag förde över till min nyfödde son men 2 veckors sjukhusvistelse som följd iom att vanligt bredspektrum penicilin inte verkar på honom (eller mig)

Sen finns det de där mer kända eländena, Malaria Dengue etc.

Vad har ni för alternativ?
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/denguefeber/

Alternativen är omfattade, lite är det nog så att man kan läsa listan över drabbade länder och vilka vi funderar på. Indien är det som vi funderat mest över (då jag var på väg dit nu i sommar men av flera orsaker inte kom iväg, som trötthet av graviditet och inte vilja vara borta från trollet). Andra alternativ är ev Thailand. Vi har diskuterat runt lite kring en massa länder så det finns inget enkelt svar på vart, utan det handlar om att det ska fungera. Det ska kännas nog tryggt för oss och det ska vara billigt att ta sig dit (inte över 20.000 för alla) och väldigt billigt att leva där. Sedan måste det vara ett land som är intressant ur studiesyfte för mig och gå att ta sig fram på engelska (inte bara lite utan faktiskt bra). 
  • Lisa75
    enny signatur skrev 2011-09-15 01:14:11 följande:
    Nu börjar jag nedifrån istället. Att flyga till Trivandrum kostar ca 10.000 mer än Goa när jag sökt därför är det inget alternativ. Jag var inte helt glad i att upptäcka det men sånt är livet. Tack för tipsen, har kollat en del på cleartrip som många rekommenderar och tåg från goa till varkala tar ca 19 timmar som jag hittat, men pris beror på klass och jag har inte fått något svar över vad de olika klasserna innebär, vet du?
    Nja, det kostar inte 10.000 kronor mer med den korta flygningen. Du flyger inrikes från Goa eller Bombay till Trivandrum. Du bokar alltså inrikesbiljetten separat på någon av de sajter jag länkade till. Det bör kosta ca 500-800 kronor per person enkel resa.

Tågklasser - AC2 eller AC3 är luftkonditionerade vagnar av lite bättre standard. Sleeper är ej luftkonditionerat och lägre standard, mer överbokat och trångt. Sleeper är helt okej men jag skulle ändå rekommendera AC2 eller 3 när ni reser med barn.

AC2 betyder att det är 4 platser/bäddar i er kupé, AC3 rymmer sex personer. Har själv aldrig lyckats boka AC2 men jag kan nästan lova att det innebär detta iallafall. 

Ha inga höga förväntningar på standarden trots att ni reser AC-klass, det finns både kackerlackor och möss på tågen. Ett bra råd är att inte spilla på golvet när ni äter

Vad gäller gatumaten så har alla sin åsikt, Indien.nu:s skribenter är inte större auktoriteter på området än vad jag är. Dock kan du ju notera att de också skriver att "alla blir magsjuka". Målet med mina tips är att inte bli magsjuk. Vill man undvika magsjuka får man vara ordentligt försiktig. 
    Sen att det skulle vara säkert att äta någonstans bara för att du ser dem tillaga maten tycker jag är rätt korkat skrivet av dem faktiskt...  
  • Lisa75

Jo just det, du frågade ju om kranvatten i duschen. Jag brukar spotta lite diskret när jag duschar i Indien. Det brukar inte komma in några stora mängder i munnen men de droppar som letar sig in spottar jag ut direkt.
    Iallafall när jag är där på besök, när jag bodde där var det såklart annorlunda, man blir ju efter ett tag mer van vid bakteriefloran.

• enny signatur
    Lisa75 skrev 2011-09-15 03:36:15 följande:
    Nja, det kostar inte 10.000 kronor mer med den korta flygningen. Du flyger inrikes från Goa eller Bombay till Trivandrum. Du bokar alltså inrikesbiljetten separat på någon av de sajter jag länkade till. Det bör kosta ca 500-800 kronor per person enkel resa.

Tågklasser - AC2 eller AC3 är luftkonditionerade vagnar av lite bättre standard. Sleeper är ej luftkonditionerat och lägre standard, mer överbokat och trångt. Sleeper är helt okej men jag skulle ändå rekommendera AC2 eller 3 när ni reser med barn.

AC2 betyder att det är 4 platser/bäddar i er kupé, AC3 rymmer sex personer. Har själv aldrig lyckats boka AC2 men jag kan nästan lova att det innebär detta iallafall. 

Ha inga höga förväntningar på standarden trots att ni reser AC-klass, det finns både kackerlackor och möss på tågen. Ett bra råd är att inte spilla på golvet när ni äter

Vad gäller gatumaten så har alla sin åsikt, Indien.nu:s skribenter är inte större auktoriteter på området än vad jag är. Dock kan du ju notera att de också skriver att "alla blir magsjuka". Målet med mina tips är att inte bli magsjuk. Vill man undvika magsjuka får man vara ordentligt försiktig. 
    Sen att det skulle vara säkert att äta någonstans bara för att du ser dem tillaga maten tycker jag är rätt korkat skrivet av dem faktiskt...  
    10.000 kr var om jag bokade från Sverige och dit direkt. När jag sökt på cleartrip har det gått på 2500 per tur för alla, så inte rimligt pris heller (5000+kr sammanlagt)

Jag är medveten om att Indien.nu skribenterna inte är mer mer än vanliga personer, jag ville bara ge en motbild, inte säga att din var fel. Och du har rätt i att de skriver att alla blir sjuka (dom skriver de också på en annan del att det inte alls är någon garanti) och du faktiskt gav tips för att undvika det. Just det rådet har jag svårt att se att vi kommer följa om vi åker iväg, jag tycker det är en stor charm med resor just att ha lätttillgänglig mat (som jag inte har i Sverige då jag är vegetarian), men man kanske få ha lite tanke bakom det.

Jo jag såg det på sidan gällande klasserna, men ska man då boka 4 baddar i A2hytten? Jag gissar att det är bra att göra så tidigt som möjligt, går det att ordna från Sverige eller måste det skrivas ut på plats tidigt?

Gällande dush så har jag nog svårt att få dottern att göra så under 5 månader och jag har en känsla av att även badkar är en bra ide och då lär det vara ännu svårare. Men man kan ju minimera det genom mycket av dina råd som tex att använda mineralvatten till det mesta annat
  • Lisa75
    enny signatur skrev 2011-09-15 01:32:03 följande:
    www.seat61.com/India.htm#classes fick svar ang de olika klasserna. Betyder det dock att vi får någon mer i samma hytt? kan man boka upp platserna så att vi upptar alla 4 i A2an? Gäller det oavsett klass?
    Jag vet inte, jag har funderat över samma sak själv. Men dels är kupéerna inte stängda, vilket gör det lite mindre meningsfullt. Dels följer indier inte regler. Så jag tror inte att ni skulle kunna vara säkra på att ingen sätter sig där även om ni har alla platserna.  
    Sen är det platsbrist på indiska tåg, många kommer inte med tåget så det vore inte särskilt trevligt att göra så.

Vill ni ha lite avskildhet kan ni istället boka "sidoplatserna" i AC3-kupén, det är två säten som är vända mot varandra och ingen sitter bredvid. En övre bädd och en undre. Men helt privat blir det inte på indiska tåg.
  • enny signatur
    Lisa75 skrev 2011-09-15 03:57:37 följande:
    Jag vet inte, jag har funderat över samma sak själv. Men dels är kupéerna inte stängda, vilket gör det lite mindre meningsfullt. Dels följer indier inte regler. Så jag tror inte att ni skulle kunna vara säkra på att ingen sätter sig där även om ni har alla platserna.  
    Sen är det platsbrist på indiska tåg, många kommer inte med tåget så det vore inte särskilt trevligt att göra så.

Vill ni ha lite avskildhet kan ni istället boka "sidoplatserna" i AC3-kupén, det är två säten som är vända mot varandra och ingen sitter bredvid. En övre bädd och en undre. Men helt privat blir det inte på indiska tåg.
    Tre platser känns nästan som ett behov, hur beräknas barn? Den minsta verkar sova med oss, men våran 5åring? Det känns kanske smartast att sova med henne, men samtidigt blir det inte väldigt väldigt trångt? 
    Hur menar du att de är vända mot varandra i A3s sidoplatser? 
  • Lisa75
    enny signatur skrev 2011-09-15 04:00:16 följande:
    Tre platser känns nästan som ett behov, hur beräknas barn? Den minsta verkar sova med oss, men våran 5åring? Det känns kanske smartast att sova med henne, men samtidigt blir det inte väldigt väldigt trångt? 
    Hur menar du att de är vända mot varandra i A3s sidoplatser? 
    Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men det är två platser som är vända i motsatt riktning och man sitter alltså mitt emot varandra. Fäller man ner sätena blir det en säng. Ovanpå finns en annan säng. 

Vet inte hur de räknar med barn, men ni kan säkert boka en plats åt femåringen. Bokar ni tre av fyra platser i en kupé får ni förhoppningsvis en diskret ensamresande person som fjärde passagerare. Hoppas ni kan få AC2, de vagnarna verkar dock inte lika vanliga som AC3.
Svar på tråden Indien