• veronica78

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Zelmilainen skrev 2012-01-05 17:32:46 följande:
    jag kan inte hitta studien för att jag ej vill röja en person som ja själv ej har kontakt med längre. hur svårt ska det vara att förstå?
    malin7878 skrev 2012-01-05 17:30:18 följande:
    Kanske från någon vetenskapligt beprövad studieFlört
    Men ingen vill väl att du ska hänvisa till vem som gett dig studien??  Det va studien som var intressant! 
    Är det svårt att förstå? 
  • Zelmilainen
    veronica78 skrev 2012-01-05 17:34:34 följande:
    Men ingen vill väl att du ska hänvisa till vem som gett dig studien??  Det va studien som var intressant! 
    Är det svårt att förstå? 
    nej det är inte svårt att förstå, men ja har flera gånger skrivit att ja ej minns vem som publicerade studierna, och därmed kan ja ej få fram studierna heller!
    nehepp...
  • Zelmilainen
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 17:36:29 följande:
    GRATTIS:.. härligt...

Nu håller vi tummarna o väntar på UL-bilder
    hur tidigt kan man se nåt på ul? 
    nehepp...
  • slemtorsk i din bralla

Ang ägglossningstester...citerat från babycenter.se

Men de är inte 100% exakta. De mäter LH (du får antingen en positivt eller ett negativt resultat, inte ett nummer), men de kan inte avgöra om du har ägglossning efter en ökning. Luteiniserande hormon kan öka utan att ett ägg frisläpps och du kan ha "falska" LH-toppar innan den "verkliga".

på fertility.com kan man läsa följande
    Gonadotropinfrisättande hormon (GnRH): En substans som utsöndras ungefär var 90:e minut från den del av hjärnan som betecknas hypotalamus. Hormonet får hypofysen att utsöndra LH och FSH vilket stimulerar gonaderna.

Det är GmRH som utsöndras i lite skvättar.

LH utsöndras i jämna strider under tiden före ägglossning

• slemtorsk i din bralla
    Zelmilainen skrev 2012-01-05 17:37:35 följande:
    hur tidigt kan man se nåt på ul? 
    vet inte du det

Man kan se en gulesäck och se att den "innehåller" något ganska tidigt men att fastställa graviditet med vaginalt ultraljud kan man vanligtvis inte göra före vecka 7-8

Ett hjärta kan man ofta se även så tidigt men det är inte alltid och bara för att man inte ser ett hjärta så tidigt så är ju inte loppet kört.

Rutinultrat görs någon gång mellan v 15 och 20, före det är det svårt att få ett ultraljud..en del barnmorskekliniker gör vaginalt ultraljud redan vid inskrivningen men det är ju först runt vecka 10.

jag som går på IVF-kliniken kommer att få ultraljud redan i v 6 och sen i v8 för att säkerställa att det inte är ett  X, vet inte hur det är på andra kliniker men så är det där jag går iaf.
  • Helene 325
    Kaksmulan1 skrev 2012-01-05 16:39:12 följande:
    Små ler åt att det finns en hemlig hcg man vars identitet inte får röjas.
    Hahaha, dagens garv :)
  • Zelmilainen
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 17:43:25 följande:
    vet inte du det

Man kan se en gulesäck och se att den "innehåller" något ganska tidigt men att fastställa graviditet med vaginalt ultraljud kan man vanligtvis inte göra före vecka 7-8

Ett hjärta kan man ofta se även så tidigt men det är inte alltid och bara för att man inte ser ett hjärta så tidigt så är ju inte loppet kört.

Rutinultrat görs någon gång mellan v 15 och 20, före det är det svårt att få ett ultraljud..en del barnmorskekliniker gör vaginalt ultraljud redan vid inskrivningen men det är ju först runt vecka 10.

jag som går på IVF-kliniken kommer att få ultraljud redan i v 6 och sen i v8 för att säkerställa att det inte är ett  X, vet inte hur det är på andra kliniker men så är det där jag går iaf.
    frågar an om man inte vet? finns ingen anledning att va spydig när någon undrar

ok, tack för svar vet du hur det är om man har andra sjukdomar som kan innebära ev problem vid graviditet, dvs om man har rätt till senare UL då? jag tex har endometrios och riskerar därför att ev föda för tidigt (när ja väl lyckas bli gravid). 
    nehepp...
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester