slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 17:50:03 följande:
Det där hänger ju helt på hur dina läkare ser på saken.. många har ju inga problem alls att vara gravida med endometerios, en del får det betydligt lättare efter graviditet också...
Räknar man med att du har en sk riskgraviditet så får man fler ultraljud men det finns också en del barnmorskor/läkare som är lite rädda att ge för många för man vet för lite om skaderiskerna. Jag tror inte det är någon fara, det finns forskning som säger det, sen vet jag att statens strålningsanstalt (eller vad det nu heter) vid flera tillfällen gått ut med varningar för UL...
Sen beror det på ekonomin i ditt landsting också, men går du hos privat barnmorska kan du betala för extra UL och det kan det ju vara värt om man är orolig.
Om du har risker att föda för tidigt så kommer de att hålla koll på dig och det finns ju en del att göra om värkarna kommer i gång för tidigt, men det är ju inget ett ultraljud kan tala om eller inte. Även värkarna startar ju på grund av hormonutsöndring och den ser man ju tyvärr inte på ett ultraljud.
Jag gjorde över 30 UL när jag var gravid för övrigt och ut kom en intelligent liten parvel så JAG tror inte det är farligt med många UL.

endometriosen sägs ju må som bäst under och efter en graviditet, det är just att bli gravid som kan va svårt (ja blev gravid, men fick mf i v.5). men har läst nånstans att man riskerar att födas för tidigt. både ja och min bror e för tidigt födda med (dock bara 3 veckor men iaf). så en viss oro för just det finns ju.
vet du va d kan kosta ungefär om man väljer att göra UL privat? antingen för att man e nyfiken på vem som gömmer sig därinne eller tex för att man e orolig (tror dock att kostnaden e densamma oavsett).
hehe, ja har en nära vän som fick föda fram sin dotter pga för tidiga värkar/vattenavgång, i vecka 21. barnet klarade sig ej... så ja har d i bakhuvudet med, men ja tenderar att analysera för mkt, haha.