• Lotta Kvarnung

Vi i testpanelen!

Hej,

Det här är en tråd för Åhlénsgruppens testpanel som under 8 veckor ska prova ett kit med funktionella ytterkläder.

Här skriver ni som är med i panelen alla kommentarer, åsikter och synpunkter samt diskuterar med mig och varandra. Det är också här ni postar era bilder.

Vi ses!

// Lotta Flört

• Svar på tråden Vi i testpanelen!
  • majls21

Hej!

Har också varit lite dålig på att skriva på sistone.. Tvättade mössan för första gången härom dagen och den tappade faktiskt form lite grann.. Trist!

Jag skulle också kunna tänka mig turkosa kläder!

• MarrebarreW

Här är också lite dålig uppdatering. Mest beror det nog på att Miranda faktiskt väljer det fleecefodrade galonstället istället med motiveringen att det är skönare... Sorry! Det är ju lite som med träning; bra kläder är de som blir använda. Nu tycker ju JAG att kläderna är bra och visst har hon använt dem, men senaste 2 veckorna har hon bara haft fleecejackan lite i stan och till och från kortare aktiviteter.

Jag har tvättat understället skalbyxorna & skaljackan, och det var inga problem, lika fina efter tvätt!

• Lotta Kvarnung

Hej på er,

Det är svårt att säga en speciell temperatur som någon form av gräns för användandet av skalplaggen. Det beror på vad man gör/hur mycket man rör på sig osv. Det är inte som med en sovsäck där man kan ange en exakt gradantal eftersom man ligger still.

Skaljacka och fleece kan vara perfekt när man tex åker skidor även om det är flera minusgrader. Står man mer still blir plaggen snabbt kallare. Om barnet är ute och leker, springer och rör sig kan plaggen också vara lagom till några minusgrader. Är det stilla sandlådelek så bör det kanske vara några plusgrader men blåser det mycket eller är en fuktig och råkall luft blir man snabbare nerkyld än om luften är torr.

Tror att man kan tänka lite utefter hur man själv klär sig som vuxen och sedan lägga till eller dra ifrån beroende på hur rörligt barnet är. 

Använder man 3-lagersprincipen med ytterligare ett lager mot det ni nu provar så klarar barnet också lite mer kyla.

Då är en bra kombination vårt underställ i ull, våra mjuka och följsamma fleecebyxor och fleecejackor (utan vindfunktion, er fleecejacka är egentligen tänkt som ett eget ytterplagg) och sedan skalbyxa och skaljacka.

Läs gärna mer om lager på lager principen på vår hemsida här: http://www.ahlens.se/barn/kampanjer/hostmode_barn_2011/

Viktigt är så klart också att bära varmt om fötter och huvud för att hålla värmen längre Glad

Vi hörs!

// Lotta*

• evolyn

Min son verkligen hatar att ha både flecce och skal jackan på sig fattar liksom inte grekisk med att ha två jackor och det blir bråk varje morgon så nu tar han si. Fodrade skinnjacka istället! Han älskar dock kläderna men inte tillsammans!

• Mossy
    Lotta Kvarnung skrev 2011-10-27 09:51:33 följande:

Hej på er,

Det är svårt att säga en speciell temperatur som någon form av gräns för användandet av skalplaggen. Det beror på vad man gör/hur mycket man rör på sig osv. Det är inte som med en sovsäck där man kan ange en exakt gradantal eftersom man ligger still.

Skaljacka och fleece kan vara perfekt när man tex åker skidor även om det är flera minusgrader. Står man mer still blir plaggen snabbt kallare. Om barnet är ute och leker, springer och rör sig kan plaggen också vara lagom till några minusgrader. Är det stilla sandlådelek så bör det kanske vara några plusgrader men blåser det mycket eller är en fuktig och råkall luft blir man snabbare nerkyld än om luften är torr.

Tror att man kan tänka lite utefter hur man själv klär sig som vuxen och sedan lägga till eller dra ifrån beroende på hur rörligt barnet är. 

Använder man 3-lagersprincipen med ytterligare ett lager mot det ni nu provar så klarar barnet också lite mer kyla.

Då är en bra kombination vårt underställ i ull, våra mjuka och följsamma fleecebyxor och fleecejackor (utan vindfunktion, er fleecejacka är egentligen tänkt som ett eget ytterplagg) och sedan skalbyxa och skaljacka.

Läs gärna mer om lager på lager principen på vår hemsida här: www.ahlens.se/barn/kampanjer/hostmode_barn_20.../

Viktigt är så klart också att bära varmt om fötter och huvud för att hålla värmen längre Glad

Vi hörs!

// Lotta*

Tack Lotta för ett snabbt svar. Eftersom han typ aldrig är still så kan vi nog köra på det ett tag till iallafall under dagarna + att man ev. kompletterar med ett ullunderställ eller en tjockare jacka. Jag tycker det är bra att det står emot vatten eftersom han tycker det är roligt att typ hoppa i alla vattenpölar han ser. En tanke är kanske att ha ett resårband även under foten på de mindre storlekarna då de inte direkt bryr sig om det åker upp eller hamnar på sniskan.
  • regnjackan

Jag gillar färgerna, har rött/lila, och tycker om den något dovt röda. En klart lila jacka hade också varit fint.
    Nu är dottern på läger med underställströjan, skjorta och skaljacka. Jag misstänker att det kan bli för kallt så en vanlig fleece skickade jag med henne. Hon ville hellre ha det med än lila fleecejackan till att ha under. Den lila jackan vill hon fortfarande gärna ha som enda jacka, men inte i komb. med skaljackan.
    En bra sak till med fleece jackan är att den verkar slå ifrån sig smuts bra.

Fickan på fleecejackan gick sönder häromdagen, tror sömmen släppte i nederkant det var lite snålt tilltaget, så det var mindre bra.

• inil

Nu har jag inte skrivit på över en vecka men vi har gjort en långflytt. Från Dalarna ner till västkusten, nedanför Göteborg. Phu!
    Vi har iallafall använt kläderna flitigt och tycker att de är kanon. Så perfekt att ha alla lager om man är ute och leker och sen ska in på en affär eller något. Bara att ta av det yttersta men ungen behöver inte frysa ändå, som det lätt blir med en tjock jacka.

Vi gillar modellen på mössan för den sitter kvar så bra på huvudet och det är inga problem att ha en hjälm över den. Till och med lillebror ( 8 månader) kan låna mössan ibland. Glad

• Fiansess

Vi gillar också kläderna och fleecejackan används varje dag i princip. Skalkläderna används mest på dagis, så de blir verkligen testade. Min dotter håller sig varm med båda jackorna, men byxorna börjar bli lite kalla och de har tyvärr inte hållt regnet borta... Dock har hon inte haft understället på dagis eftersom det blir klumpigt utanpå andra kläder och det blir inte jätteenkelt att byta om innan de går ut... Hemma är det däremot riktigt varmt och mjukt. Hade själv trivts i ett sånt ;).

fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • helenlindqvist
    regnjackan skrev 2011-10-30 00:09:25 följande:
    Byxorna kunde gärna erbjudas i någon färg också, lila, rött eller blått.
    Håller med! Men de är oxå bra då det inte syns så bra om de blir lite skitiga!
Svar på tråden Vi i testpanelen!