Lotta Kvarnung skrev 2011-09-29 14:58:05 följande:
Hej,
Så synd. Ja det är ju tyvärr risken om byxorna är för långa och man trampar på dem i lek och bus. Det är svårt att säga hur man bäst ska försöka laga när man inte vet hur trasigt det är. Men att ta fram symaskinen och försöka sy/sicksacka över de trasiga partierna skulle väl jag gjort. Det går ju att sy genom kardborre, om man inte har tunnaste nålen i maskinen.
Lycka till
Lotta*
Det är ungefär samma skada som majlis21 har på bilden. Jag tänkte också att jag skulle vilja lägga en bit tyg utanpå om jag ska sy för att det ska bli hållbarare och inte krypa in smuts inuti. Eftersom de är så långa hade det inte gjort något att lägga upp dem en fållbredd men det var då det blir problem med kardborren. Vi funderade på längden från början men misstänkte att 130 skulle bli i kortaste laget, dessutom har vi en bit till närmsta Åhlénsvaruhus. Hennes gamla överdragsbyxor är ungefär lika långa också, 140, men de har klarat sig än.
Tips är att ni skickar med en liten påse laglappar, det har jag ofta fått med till vinteroveraller men sällan behövt använda. Jag har nog på lager som jag kan ta av nu.
LitenBus: Hur håller silvertejp i tvättmaskinen?