• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Nefernefer
    Snart lycklig skrev 2012-02-29 23:25:40 följande:
    Nefernefer, vad roligt att du nu är på gång. Hoppas att allt går jättebra. Vet du vilka kliniker som tar emot gamlingar som vill göra försök med egna ägg efter 46 år fyllda. (Allt naturligtvis beroende på om goda värden håller i sig.) Eller någon annan som vet? Vilka kliniker gör annars embryodonationer?
    Tack för glatt tillrop!

Baltiska kliniker har 50 år som gräns, och det finns garanterat fler. Jag skulle nog satsa på AVA Riga isåfall, med mina erfarenheter, för det är en klinik som vad jag vet bara har fått goda omdömen. Jag tycker mig ha hört att bl a Cypern också tillåter högre ålder. 

Det finns ju också kliniker som passerar alla sådana gränser, t ex i Indien där vi sett 70-åriga mammor. Att skaffa barn så sent är dock emot min personliga smak.

Embryodonationer är väl vanligt i öst, både i Ryssland och i baltstaterna.

woo - Var det imorgon du får ultraljud och visshet? Hoppas som sagt var att åtminstone en har fastnat för dig.

finafina - Håller tummarna för dig också. :) 
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • linköping68

En liten fråga..... Har efter mycket strul nu fått ordination från CFC ändrat från 400 till 450 Fostimon. Har någon av er sprutat det och den styrkan?

Ska inte vi äldre inte så äggstinna stackare ha låg dos? Ska jag ifrågasätta ordinationen kanske? 

• Nefernefer
    linköping68 skrev 2012-03-01 13:50:47 följande:
    En liten fråga..... Har efter mycket strul nu fått ordination från CFC ändrat från 400 till 450 Fostimon. Har någon av er sprutat det och den styrkan?

Ska inte vi äldre inte så äggstinna stackare ha låg dos? Ska jag ifrågasätta ordinationen kanske? 
    Det råder visst delade meningar. De framgångsrika "mini-IVF":er som Lully Hill lärt oss om, är på låg dos.

Traditionellt så ska visst äldre äggstockar chockas igång med hög dos. Jag sprutar just nu 450 IE Menopur, och hoppas att det ska gå bra, eftersom det bevisligen måste ha fungerat för andra. Fungerar det inte tänker jag försöka kräva mini-IVF:er med lågdos. 
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Snart lycklig

Linköping68, jag kommer att spruta 450 Menopur när det blir dags. Varit på gyn idag och fått alla recept.

• linköping68
    Snart lycklig skrev 2012-03-01 22:13:39 följande:
    Linköping68, jag kommer att spruta 450 Menopur när det blir dags. Varit på gyn idag och fått alla recept.

Då blir vi 2 som dundrar på med 450 Glad
    Jag ska kontakta min gyn och få allt utskrivet och sen ligga i startgroparna och invänta sprutstart om ca 2 v. 
  • Lully Hill

Hej alla! Tack söta ni för alla hälsningar!!
    Nu börjar jag komma i kapp lite! Jag blev först helt däckad av influensan och den tillsammans med graviditet o dödsfall blev lite för mycket! Har varit sjukskriven denna vecka men börjar jobba igen på måndag. Det var skönt att få komma i kapp lite! 
    Min mamma o syster gick bort för fem år sedan så pappa var min sista "riktiga" familjemedlem. Nu har jag bara min man o hans familj, så jag hoppas verkligen jag får min egen familj snart! Jag vet inte hur jag hade tagit det här med pappas död om inte lilla pyret hade funnits och buffat i magen! Tänk om jag hade haft ytterligare ett misslyckande bakom mig. Ja, livet har sina outgrundliga vägar...

Myran; lycka till nu med Barca och crash!! Jättespännande!
    Zin; jag hoppas op gick bra när du väl fick göra den! Hoppas du är på benen snart. När kan du börja med IVF igen? Tar det lång tid att få ned TNF tror du?
    Woo; kramar! Jag hoppas på att i alla fall en har fastnat. När har du vul?
     Finafina; Grattis till ruvarstatus! Nu håller jag tummarna!

Linköping; grattis till att vara på gång! Ja det här med dosen för oss gamlingar råder det delade meningar om. Jag tror dock att "det nya" från USA etc. hävdar låg dos och längre tid för gamlingar. Ska se om jag hittar en länk.
    Men jag tycker dock att vi kan inte göra något åt det om vi inte har en klinik som praktiserar detta. Vi måste ju trots allt följa den ordination som IVF-kliniken ordinerar, eller hur? Självklart kan vi ha en dialog med dem, men i slutändan måste vi ju göra som de säger, vi kan ju inte i lönndom ta lägre dos eller nått. Jag hade inte vågat det i alla fall.  
    Maryhe; det låter som du har en klok klinik när det gäller kosttillskott! Har du pratat Prednisolon med dem?

Vinkar till er andra!

Kramar

Varje litet steg är ett steg framåt
  • woo

Hej Linköping,ang detta med doser hit o dit har jag tänkt just som du. Men jag fick häromdagen för mig ialf ny info ang doser. Man säjer ju oftast att 375 är maxdos på dom flesta svenska kliniker men 450 på många utländska kliniker. Så att vissa inkl mig själv fått och kommer få 450 har tydligen ingen vare sig negativ el posetiv inverkan för tillväxten på äggen. Läkarna själva är inte överens om vad som är maxdos!! :( Det ända jag vet med säkerhet när man står på maxdos får lite hårdare skal på äggen så omega 3 rekommenderas (det lär hjälpa till att mjuka upp skalet) och personligen rekommenderar jag AHA just pga av hårda skal. Myran härligt ser att du är på G!!!!! :) underbart Tack ALLA för tummar ingen nämnd och ingen glömd men har fått konstaterat pågående missfall, Var hos gyn igår slemhinnan var för tunn 7mm och han kunde inte säja med säkerhet om nån sv dom små prickarna var en för liten hinnsäck eller vad som var blödningarna men oavsätt ska hinnsäcken vara större satt en gulkropp oxå. Nu laddar jag om inför nytt försök så jag kommer vara er i hasorna Snart L och Linköpng :) Tjejer nu ska VI alla få plus och BEBBAR!!!!!! Kram

• woo

Åhh Lully tänkt på dig så mycket!!! Härligt att se dig men beklagar verkligen din fars bortgång..... Jätte kram till dig!!

• Lully Hill
    Lully Hill skrev 2012-03-02 08:51:18 följande:
    Hej alla! Tack söta ni för alla hälsningar!!
    Nu börjar jag komma i kapp lite! Jag blev först helt däckad av influensan och den tillsammans med graviditet o dödsfall blev lite för mycket! Har varit sjukskriven denna vecka men börjar jobba igen på måndag. Det var skönt att få komma i kapp lite! 
    Min mamma o syster gick bort för fem år sedan så pappa var min sista "riktiga" familjemedlem. Nu har jag bara min man o hans familj, så jag hoppas verkligen jag får min egen familj snart! Jag vet inte hur jag hade tagit det här med pappas död om inte lilla pyret hade funnits och buffat i magen! Tänk om jag hade haft ytterligare ett misslyckande bakom mig. Ja, livet har sina outgrundliga vägar...

Myran; lycka till nu med Barca och crash!! Jättespännande!
    Zin; jag hoppas op gick bra när du väl fick göra den! Hoppas du är på benen snart. När kan du börja med IVF igen? Tar det lång tid att få ned TNF tror du?
    Woo; kramar! Jag hoppas på att i alla fall en har fastnat. När har du vul?
     Finafina; Grattis till ruvarstatus! Nu håller jag tummarna!

Linköping; grattis till att vara på gång! Ja det här med dosen för oss gamlingar råder det delade meningar om. Jag tror dock att "det nya" från USA etc. hävdar låg dos och längre tid för gamlingar. Ska se om jag hittar en länk.
    Men jag tycker dock att vi kan inte göra något åt det om vi inte har en klinik som praktiserar detta. Vi måste ju trots allt följa den ordination som IVF-kliniken ordinerar, eller hur? Självklart kan vi ha en dialog med dem, men i slutändan måste vi ju göra som de säger, vi kan ju inte i lönndom ta lägre dos eller nått. Jag hade inte vågat det i alla fall.  
    Maryhe; det låter som du har en klok klinik när det gäller kosttillskott! Har du pratat Prednisolon med dem?

Vinkar till er andra!

Kramar
    Läs här ang lägre doser för äldre kvinnor. Dr D i Athen är inne på samma spår: 

www.infertile.com/infertility-treatments/IVF-for-older-women.htm 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Maryhe

Fy vilken jobbig period du går igenom och har gått igenom Lully! Tänker på dig!

Min klinik har satt mig på 8mg Medrol från förra besöket. Men jag har ökat på dosen lite lite själv. Prednisolon finns ju inte här. Bara Prednison och det kan jag inte ta för min lever.

woo: Jag beklagar missfallet! Skickar styrke kramar till dig!

Nefernefer: Härligt att du är på gång!

Linköping: Håller tummarna för att äggen håller sig kvar fram till ÄP nu då! Kram 

Svar på tråden 45 år och planerar IVF