• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Bara lite nyfiken. På kliniken i Sthlm där jag gjort alla tidigare försök har man TD 21 dagar efter ÄP. Det är en lång väntan. Skönt m lite kortare väntetid.

• Maryhe
    finafina skrev 2012-03-03 14:22:35 följande:
    Hej tjejer, hoppas dagen bra  

själv är jag så trött, sover så där och är nervös inför TD hoppas att det ens hinner bli  test dag innan mens helvetet kommer Demon
    Pratas mycket om zonterapi nu, kul. Jag är också på g för att prova, tycker ni som har gått att det varit bättre än akupunktur. 

Hur länge har ni som ätit infolic ätit  det innan ni har märkt skillnad? kör ni infolic med melatonin (eller vad det nu heter ) eller utan? skillnad?

Kram i vårsolen 
    Det ska räcka med 1½ månad innan men tillverkaren rekommenderar 3 månader.
    Jag tar både inofolic och melatonin. I början blev jag lite seg av melatoninet men nu har kroppen vant sig. Sover djupt nu till skillnad mot innan jag tog melatonin. Då  hade jag svårt att sova pga fibrosmärtor som blev värre i vila.
  • Snart lycklig

Jag tycker också att jag sover tyngre med Melatonin på kvällen. Det är verkligen välkommet! Inte längre lika på dåsig o trött som jag var första veckan efter att jag började m Inofolic. Finafina, vilket progesteron använder du? Maryhe, vad brukar du få?

• Maryhe

Jag har fått vagiatorer som heter Prometrium först 3*200mg om dagen och nu sist fick jag ta både 100mg och 200mg samtidigt så det blev 3*300mg om dagen.

Nu har jag bett om att få prova crinone till FET.

• finafina

Vad är melatonin? Är det sömnmedel? Varför är det bra för fertiliteten? Är redan trött så det räcker känns det som

Jag använder lutinus tycker dom är ok men blir ganska gasig i magen. Provat crinone oxå det var kladdigt...

• Maryhe

kopierar inlägg från en annan tråd:

Inofolic är ett preparat som tillverkas i Italien. Här används det för att bota/lindra PCO samt till alla kvinnor över 35, för att förbättra äggkvaliteten.

Det består utav Myo-inositol och Folsyra. Plus varianten innehåller även 3 mg melatonin. Man tar 1 påse Inofolic på morgonen samt en påse Inofolic Plus på kvällen
    Höga nivåer av myo-inositol i folliklarna ger en bra follikulär utveckling och höjer äggens kvalitet.
    Myo-inositol hjälper även till att få regelbunda cykler samt stimulera ägglossning. Det tros även förbättra amh och kunna förhindra missfall.

Melatonin är ett hormon som utsöndras av tallkottkörteln i hjärnan. Det hjälper till att reglera andra hormoner och underhåller kroppens dygnsrytm, berättar när du ska somna och när man vaknar. Ända sedan vi utvecklade elen och glödlampan har  kroppens produktion av melatonin minskat genom att den utsättas för starkt ljus efter det är mörkt. Jetlag, skiftarbete och dålig synpåverkar också vanliga melatonin nivåer. I kinesisk medicin menar man att melatonin behövs för en frisk lever.

Melatonin hjälper också kontrollera tidpunkten och frisättningen av kvinnliga reproduktiva hormoner. Det hjälper att avgöra när en kvinna ska börja menstruera, frekvensen och varaktigheten av menstruationscykeln, och när en kvinna ska komma i klimakteriet.

Melatonin hjälper till att förbättra kvaliteten på ägget genom att minska nivån av ett oxidationsmedel som kallas 8-OHdG i ägget. Forskarna har upptäckt att kvinnor med dålig äggkvalitet som tar 3 mg melatonin en cykel innan sin IVF-cykel fick 50% av sina ägg befruktade jämfört med mindre än 23% av äggen i en kontrollgrupp. Efter embryotransfer blev 19% av kvinnorna som tog melatonin gravida jämfört med drygt 10% av de kvinnor som inte tog det.

• finafina

Wow det låter ju fantastiskt!!! Tack för den bra beskrivningen. Låter som jag oxå ska ta den.
    Maryhe dina läkare som sa att du skulle sluta med alla tillskott tyckte denna var okej att fortsätta med denna eller hur? Ökar inte immunförsvaret eller hur....? Kram

• Maryhe
    finafina skrev 2012-03-03 23:42:36 följande:
    Wow det låter ju fantastiskt!!! Tack för den bra beskrivningen. Låter som jag oxå ska ta den.
    Maryhe dina läkare som sa att du skulle sluta med alla tillskott tyckte denna var okej att fortsätta med denna eller hur? Ökar inte immunförsvaret eller hur....? Kram
    Det var läkarna som sa att jag skulle ta Inofolic när jag var på första mötet, hade aldrig hört talas om det innan. Så det var inget jag kom på själv. Så jag började med det i juli 2011 och fick väldigt bra resultat på första IVFen när jag bara tog inofolic, omega 3 och bidrottninggelé. Tre blastocyster och gravid men tyvärr MF.

Skrev om det i en tråd. Sen ville flera prova och många har bevisligen fått bättre kvalitet och tom blivit gravida. 
  • Snart lycklig

Maryhe, jag är så glad att du tipsat om Inofolic. Känns så bra att jag "äter" det nu. Intressant detta med att det hjälper vid PCO. Satt igår och googlade på PCO och PCOS. Jag har ju efter en del av mina IVF fått vattencystor (en per gång bara, tror jag). Kliniken har sagt att jag kunnat ha cystor tidigare utan att veta om det. De kan ju gå bort av sig själv och är ofarliga. Utöver det sa de inget. När jag var på zonterapi pratade vi om detta. Han nämnde då att jag kan ha PCO, inte PCO-S som är ett syndrom som ger många andra symtom och rubbade äl och menscykler, vilket jag aldrig haft. Fick dock aldrig fram ngn exakt bra info om bara PCO. Har man då bara tendens att få dessa vattencystor? Det positiva är att det visat sig att kvinnor med PCO och PCO-S längre upp i åldern är fertila samt bättre resultat på IVF. De är också oftare överviktiga, särskilt lätt att lagra fettet på magen, s k bukfetma. Låghydratkost o motion rekommenderas. Till saken hör att jag sedan ett par dagar har rejält ont i äggstockarna. Orolig att jag ska ha cystor vid mensstarten och att det kan hindra att påbörja IVF. Vet inte alls vad smärtan beror på, zonterapi, akupunkturplåster, starten av intagande av Munkpeppar, eller vad? Brukar inte ha så här 4-6 dagar efter äl.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF