• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Mejlade Svend tidigare idag och frågade lite om hög el låg dos på oss äldre, samt vilket prog som kan passa mig bäst. Blev lite irri, då han bara svarade att st kan vi tala om när jag kommer dit, o dt blir jubileum så fall vid ÄP. Man brukar ju börja med prog på kvällen samma dag som ÄP. Då måste jag ju tagit beslut om vilket jag ska ha, samt hämtat ut det, så jag har tillgång det. Samma sak sa han när jag tidigare frågade om dos och start med Trombyl. Måste ju oxå fixa det innan. Får inte ihop det. Har ni alla andra blivit rekommenderade Crinone av CFC? Han sa när vi var där att han skulle sammanfatta allt i ett mejl, så jag trodde allt skulle stå där, prog, Trombyl etc, med dt gjorde dt inte. Jag vill ju bara ha svar f att finna ett lugn.

• myran6801

Snart lycklig, jag tror Svend inte vill skriva vissa saker utan ta det muntligt. Vet inte om det där med Prednisolon är lite kontroversiellt....

• Snart lycklig

Ja, så kan dt ju vara. Men nu handlar dt ju om vilken sorts progesteron (vagitorer) han rekommenderar mig. Dt kan väl inte vara känsligt. inte heller Trombyl. Dt måste jag ju ha klart innan. Rek han Crinone t dig, el valde du själv? Hur gör du med Trombyl och Prednisolon/Medrol? Ursäkta alla frågor o undringar.

• finafina

Hej tjejer har försökt njuta av dagen men känner mig super låg.... Känns som mens känningar...äggstockarna drar, det drar i magen typ och ner lite ner i låren och mitt på magen. Depp. Ruvar dag 10 så jag håller andan men vågar inte tro så mycket alls. Tankarna irrar och förösker ha en plan för hur göra om det inte blir något.vad fan gör om det aldrig går? vet att man ska tänka positivt men gråten är hela tiden där.... Jag har ju myom, och autimuna problem, verkar hittils haft bra ägg, men har lagt på mig väldigt mycket vikt sista 10 månaderna och funderar på om jag ska ta ett kraft tag med det innan jag gör nästa ivf om det inte blir något denna gång. Cfc har sagt att dom inte tycker att jag ska stressa över vikten men försöka gå ner undertiden som jag gör ivf. Men sedan jag började med kortisonet har jag inte lyckats gå ner alls utan får snarare kämpa för att inte gå upp. Tror att många bäckar små, gör att det blir svårare att lyckas....Så nu ska jag försöka komma upp med en plan.... Puh. Alla vänner har barn sedan tidigare och jag känner mig som en sådan total looser... Nu när jag äntligen träffat en man så är det ju så klart inte bara enkelt att bli med barn... Inte för att jag trodde att det skulle bli enkelt, men kan nästan se på alla kompisar vad dom tänker, stackars stackars henne.... Alla mina vänner fick bran innan 35 två stycken fick barn lätt som en plätt när dom var 38-39 men jag med mina 43 .... Ja ni fattar jag hatar det!!! Sorry om jag negga... Snart lycklig, visste inte att man skulle ta proggisar från äggplock? Till mig har dom alltid sagt att man ska ta det på ET? Frågade också Cfc om trombyl fick inte något riktigt svar så vill gärna höra vad dom säger... Kram på er alla

• finafina

haha förlåt alla stavfel, blir alltid så när jag skriver på ipad  eller telefonen....sorry

• Snart lycklig

Har alltid börjat med Crinone på kvällen samma dag som ÄP. Sedan på morgonen därefter. Dagen för ET tagit morgondosen efter ET (=em). Om de inte gör så hos CFC, så kanske han tycker dt finns tid att fixa. Men recept då? Det kan ju vara ÄP på fre och ET på måndag, då är det svårt att få recept av en svensk läkare. Men, men, jag får ta några egna initiativ. Har gamla recept kvar på Crinone och nytt recept på Progesteron Mic. Får försöka ta ut några av varje.

• Snart lycklig

När man läser våra inlägg, inte minst mina, förstår man vad mycket rädsla för att inte lyckas som ligger bakom. Att förbli barnlös, aldrig lyckas. Dt finns så mkt vånda. Varför vill vi göra det så himla rätt? Jo, för att VI VILL BLI GRAVIDA och lyckas hela vägen till ett fött friskt barn. För alla som läser här, verkar en del av oss ganska nojjiga, men med all rätt. Jag vet och förstår exakt hur nojjig jag själv är. Kram alla förstående och goa tjejer!

• finafina

snart lycklig, dubbel kolla med CFC om proggisar och start! Det är nog bra att få det svart på vitt. Men nu när jag var där så sa dom proggisar efter insättning... om det inte är så så vill även jag veta kram

• linköping68
    Snart lycklig skrev 2012-03-04 15:58:20 följande:
    Linköping, jag vet om jag missat, men visst fanns dt en liten chans t ÄP? Ska du inte på en koll imorgon? Har jag missförstått?
    Nä, det blir inget ÄP, vi avbröt allt efter VUL på onsdagen förra veckan. 2 blåsor var 26 mmoch en hade tömt sig och 1 blåsa som var 15 så den hann inte med. Så det blev misslyckande denna gång med. Hade ÄL enligt stickor jag kollade med hemma, men tror inte på att ev ägg var bra då blåsna var så jättestor. 
  • Snart lycklig

Beklagar verkligen Linköping. Har du gjort den långa metoden ngn gång? Tror att man styra lite mera då. Kramar t dig.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF