• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Maryhe

Lite mattnyttigt om Ingefär och DHEA.
    Min zonterapeut hävdar ju att hormonbalansen återställs med ingefära samt att det hjälper mot Fibromyalgi och obalans i binjurarna. Jag kollade runt på nätet och jo, så är det! 

I binjurarna tillverkas bland annat kortisol, noradrenalin och adrenalin . Binjurarna är ju ett endokrint organ och påverkar även TSH samt andra hormoner, bla androgener och DHEA som har betydelse för äggkvalitet.
    Det är därför man enligt min zonterapeut ska dricka ingefärsavkok för att kurera  binjurarna och få bättre hormonvärden, det kan då även förbättra TSH

Hypertheros kan faktiskt bero på uttrötta binjurar istället för problem med sköldkörteln. TSH sjunker då med Levaxin men problemet med binjurarna kvarstår och orsakar andra hormonella problem. Vid högt TSH borde egentligen binjurefunktionen kontrolleras innan man medicinerar. Välfungerande binjurar motverkar även autoimmuna sjukdomar 

Ett utdrag från internet:

Ingefära är en adaptogen för binjurarna och hjälper till att normalisera kortisolnivåerna. Har man utmattade binjurar och kortisolbrist höjs alltså kortisolnivåerna, medan de sänks om man har för höga nivåer. Det stärker immunförsvaret på flera sätt, bland annat genom starka antioxidanter, anti-inflammatoriska egenskaper, döda förkylningsvirus och genom att fungera antiseptiskt. Det förhindrar flera typer av cancer. Blodcirkulationen ökar. Ingefära är blodförtunnande och sänker blodtrycket Det hjälper till att sänka östrogenhalten, samtidigt som progesteronproduktionen höjs Ingefära främjar regelbunden mens, och sägs kunna sätta igång mensen när den är försenad. Det hjälper till att reducera inflammation vid artrit Brittisk forskning visar på att ingefära är lika effektivt som droger för att lindra illamående efter operationer. Ingefära höjer ämnesomsättningen, hjälper till att smälta fet mat och bryter ner protein så att det blir lättare för kroppen att använda sig av det. Te på ingefära är utmärkt när man har ätit för mycket eller känner sig tung efter en måltid. Det är bara att blanda i en kvarts tesked mald, torkad ingefära i en kopp varmt vatten och dricka. Inom ayurveda rekommenderar man ofta en bit ingefära med citron och salt på som aperitif för att stärka matsmältningen. Många som lider av halsbränna menar att det räcker med en kopp ingefärste för snabb lindring. Ingefära är avgiftande och renande för blodet. Det fungerar särskilt effektivt ihop med gurkmeja.
    En sida som handlar om bla binjurar och DHEA:

http://www.scandlab.com/stress.html 

• Storakarin
    Maryhe skrev 2012-04-29 17:58:32 följande:
    Lite mattnyttigt om Ingefär och DHEA.
    Min zonterapeut hävdar ju att hormonbalansen återställs med ingefära samt att det hjälper mot Fibromyalgi och obalans i binjurarna. Jag kollade runt på nätet och jo, så är det! 

I binjurarna tillverkas bland annat kortisol, noradrenalin och adrenalin . Binjurarna är ju ett endokrint organ och påverkar även TSH samt andra hormoner, bla androgener och DHEA som har betydelse för äggkvalitet.
    Det är därför man enligt min zonterapeut ska dricka ingefärsavkok för att kurera  binjurarna och få bättre hormonvärden, det kan då även förbättra TSH

Hypertheros kan faktiskt bero på uttrötta binjurar istället för problem med sköldkörteln. TSH sjunker då med Levaxin men problemet med binjurarna kvarstår och orsakar andra hormonella problem. Vid högt TSH borde egentligen binjurefunktionen kontrolleras innan man medicinerar. Välfungerande binjurar motverkar även autoimmuna sjukdomar 

Ett utdrag från internet:
    Ingefära är en adaptogen för binjurarna och hjälper till att normalisera kortisolnivåerna. Har man utmattade binjurar och kortisolbrist höjs alltså kortisolnivåerna, medan de sänks om man har för höga nivåer. Det stärker immunförsvaret på flera sätt, bland annat genom starka antioxidanter, anti-inflammatoriska egenskaper, döda förkylningsvirus och genom att fungera antiseptiskt. Det förhindrar flera typer av cancer. Blodcirkulationen ökar. Ingefära är blodförtunnande och sänker blodtrycket Det hjälper till att sänka östrogenhalten, samtidigt som progesteronproduktionen höjs Ingefära främjar regelbunden mens, och sägs kunna sätta igång mensen när den är försenad. Det hjälper till att reducera inflammation vid artrit Brittisk forskning visar på att ingefära är lika effektivt som droger för att lindra illamående efter operationer. Ingefära höjer ämnesomsättningen, hjälper till att smälta fet mat och bryter ner protein så att det blir lättare för kroppen att använda sig av det. Te på ingefära är utmärkt när man har ätit för mycket eller känner sig tung efter en måltid. Det är bara att blanda i en kvarts tesked mald, torkad ingefära i en kopp varmt vatten och dricka. Inom ayurveda rekommenderar man ofta en bit ingefära med citron och salt på som aperitif för att stärka matsmältningen. Många som lider av halsbränna menar att det räcker med en kopp ingefärste för snabb lindring. Ingefära är avgiftande och renande för blodet. Det fungerar särskilt effektivt ihop med gurkmeja.
    En sida som handlar om bla binjurar och DHEA:

www.scandlab.com/stress.html 

Väldigt intressant Maryhe. Man kan också komma till sidor om att ingefära kan vara missfallsframkallande tidigt i graviditeten. Nu när jag läser ditt inlägg förstår jag varför min akupunktör hela tiden puffade för ingefära. Jag trodde  henne inte riktigt utan tänkte att hon kankse glömt vad jag sökte för. Jag sökte ju för att förbättra min fertilitet men då hon kunde så dålig svenska trodde jag efter några gånger att hon uppfattat att vikten var mitt problem. Därav ingefäran. MEn när man läser din sammanfattning sprider det nytt ljus... Jag ska genast börja käka ingefära. Har nu gjort två ÄD och det verkar som även det sista kommer att misslyckas.... jag gör inga fler och min ålder är ju inte så positiv men jag läste nyss en artikel om en kvinna som blev spontant gravid vid 48... I sverige.... så lite ingefära gör kankse susen...
  • Maryhe
    Storakarin skrev 2012-04-29 18:20:32 följande:
    Väldigt intressant Maryhe. Man kan också komma till sidor om att ingefära kan vara missfallsframkallande tidigt i graviditeten. Nu när jag läser ditt inlägg förstår jag varför min akupunktör hela tiden puffade för ingefära. Jag trodde  henne inte riktigt utan tänkte att hon kankse glömt vad jag sökte för. Jag sökte ju för att förbättra min fertilitet men då hon kunde så dålig svenska trodde jag efter några gånger att hon uppfattat att vikten var mitt problem. Därav ingefäran. MEn när man läser din sammanfattning sprider det nytt ljus... Jag ska genast börja käka ingefära. Har nu gjort två ÄD och det verkar som även det sista kommer att misslyckas.... jag gör inga fler och min ålder är ju inte så positiv men jag läste nyss en artikel om en kvinna som blev spontant gravid vid 48... I sverige.... så lite ingefära gör kankse susen...
    Man ska inte ta ingefära den första trimestern och under ruvning. Men däremot inför IVF/ÄD/ED tex. för att förbättra sina värden.
  • woo

Maryhe håller med till 100% ang Ingefäran! Önskar er alla en skön Valborg ta hand om er allihop! Kram

• woo

Tack Finafina 💓 Men tänk om det hade varit alla ni tjejer som skulle komma DET hade varit helt underbart härligt!!!! Kram

• Lully Hill

Woo styrkekramar till dig! Tänk att vi alla dina medsystrar varit i samma sits. Du är inte ensam.

• woo

Maryhe inboxa mig din adress igen hittar den inte hade den på kuvertet men är på jobbet en snabbis för att skicka iväg ett litet kuvert till Italien. Skäms

Svar på tråden 45 år och planerar IVF