• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • finafina

Myran tack själv för samtal, tråkigt med din pappa hoppas han kryar på sig stor kram

Tack lully samma som jag ska resa själv så jag vill bo i ett område jag känner mig säker i och finns lite trevliga ställen omkring

Mb12 Anette Sjösten söder

Såååå trött i dag ska försöka komma ut å njuta av solen snart
    Kram alla

• Snart lycklig

Hej alla, ego; nu är jag ruvare igen. Fick idag tillbaka ett fint embryo hos CFC. Jag vet att jag inte ska, men känner mig ändå lite besviken att dt bara blev ett. Det kunde ju ha blivit noll oxå, får försöka tänka så. Hela tiden endast haft 4 äggblåsor under förkontrollerna, men fick ut hela 7 ägg, varav 5 mogna. Endast 2 blev befruktade, även denna gång m färska spermier och ICSI. 1 fortsatte att dela sig fint och enl Svend var dt ett mkt fint embryo. Jag fick extra HCG-stöd i form av Ovitrelle. Ska ta fem små doser varannan dag, med start idag. En form av penna m lösa kanyler. Efter den sista tagna ska det vara ute ur kroppen efter två dagar. Jag tog lite prover på dag 3 även om jag inte skulle styra start eller ej efter värdena. Jag hade ju bara denna chans kvar innan jag fyller 46 år. Jag hade tydligen mkt bra värden f min ålder, FSH var 2,4, prolaktin, LH och östrogen var också bra (kommer inte ihåg). Nytt AMH var 0,69 (2010 var dt 1,2 och 2009 1,1, båda tagna i aug/sept). Jag tog också DHEA-S, även fast jag äter tabletter, inte tagit tabl testdagen dock. Jag låg på högt värde, 17 tror jag, så jag behöver inte äta DHEA-tabl enl läkaren. Jag berättade dock inte att jag redan stoppar i mig. Jag hoppas dt ger hopp att jag dom är så gammal fortf får embryo att stoppa tillbaka, även om jag hittills inte lyckats att bli gravid. Detta är mitt sjätte färskförsök. Har även hunnit med ett FET och en insemination. Ruvat på 12 embryo inkl detta. Ruvat i 19 veckor när denna ruvartid är slut o då räknar jag inte m inseminationen. Allt på 1 år och 5 månader. Innan, egna försök sedan maj 2009. Hur mkt pengar vi lagt ut på detta vill jag inte ens tänka på. Nu vet jag inte t vem mer jag ska be om hjälp till, vem som ska höra mina böner och önskan om att detta ska lyckas. Kanske kroppen orkar bättre att ta hand om ett och få dt att fästa och mindre främmande celler att "slå bort", kanske dt är bra.......

• Cice

Hej Snart  Lycklig..

Jag är så glad för  din skull. Jag håller tummarna. Jag ska be till Gud att allt går bra och du lyckas med ditt försök
    Solig .
    Jag undrar mer om CFC.  Jag är  fyller 43  i aug. , kan man i min ålder köpa  det IVF paket som ingår  3 försöker ? eller bara om man är under 39 år ? Är paket mkt dyrare om man är äldre ?
     Jag äter biodrottninggele,  fertile xx och  DHEA. Hur länge har du ättit  DHEA?  ska man sluta äta DHEA under ÄL ? jag har letar efter  information på  google, men jag fick inte så mkt.  jag ska försöka på den naturliga sätt, mha akupuntur ett tag, innan jag pröva på IFV igen...
    Kram och lycka tillHjärta  

• Snart lycklig

Hej Cice, tack för din omtanke och dina böner. Jag behöver all hjälp jag kan få. Hos CFC får du påbörja IVF-försök så länge du inte fyllt 46 år. Jag tror inte dt är några dom helst problem f dig att få köpa tre-pack hos dem. Jag skulle ha fått dt nu om jag hunnit m ett försök t innan jag fyller 46 år, vilket jag tyvärr inte hinner, då jag fyller två dgr inna testdagen f denna ivf. Jag har alltså gjort två försök med denna hos CFC. Ang DHEA, så har jag ätit 50 mg med start för drygt en månad sedan, fortsatte även vid förra ruvningen, eftersom jag då nyss börjat (cd 3-4 el ngt sådant), höjde dosen t 100 per dag från och med start av denna ivf. Funderar på att sänka t 59 igen fr o m imorgon, men ränker alltså fortsätta att äta dem nu efter ET. Här får man ta egna beslut hur man ska göra. Jag vågar efter att läst om en berättelse om en utländsk studie där dt visade dig att det var betydligt högre graviditetsfrekvens bland de dom åt jfr m de som inte åt. Där påstods dt att DHEA även hjälper t med infästingen i livmodern. Jag går bara på känsla. Lycka till! Kram och tack! 

• Maryhe

Håller tummarna hårt för dig nu Snart Lycklig! Kram

• Maryhe

Ego: idag har jag varit på zonterapi och det var väldigt behagligt. det har det inte varit tidigare och hon menade på att det är för att kroppen har börjat läka som det känns mindre. jag somnade till och med!

Vi har hunnit med ett hemmaförsök, hade ÄL igår. Har tagit Clomid.
    Nästa vecka är det dags för möte med kliniken i Turin för att planera för sprutstart. Vi har en mängd blodprover att ta antar jag, men som tur är så är det snabba på sjukhuset i Novi Ligure, de flesta prover blir klara på en dag.

Jag rör på mig ca 90 minuter om dagen. har inte sett mycket förändring på två veckor, men så i morse så var helt otroligt magen mycket mindre, alltså MYCKET! Jag har kissat jättemycket de senaste dagarna. Zonterapeuten menar att det är pga Ingefäran som renar kroppen. Antagligen har jag nu blivit av med all slagg som binder fett och vätska i kroppen och då blir man ju mindre.

Hon tipsade mig om Twinings nya thè med Ingefära och citron. Det innehåller inte thè och är helt koffeinfritt.
    I Sverige heter sorten "Morning detox". Hon bjöd mig på det efter behandlingen. Det är jättegott och så slipper man pilla med rivandet av ingefära osv. 

• Snart lycklig

Tack Maryhe, jag fick inte dricka infefärste f min akupunktör. Det var f "varmt" för mig som är äldre. Kvällsro etc rekommenderade hon mig. Andra teer helt ok, bara de inte var "varma, upphettande". Jag vet inte, blir inte klok på alla tips. Man får nog följa vad just den som man valt att gå till just f tillfället råder till. Till slut kanske ngt funkar, i alla fall f er andra som har lite tid på er. Lycka t med hemmaförsöket Maryhe! Kram.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF