• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • finafina
    Snart lycklig skrev 2012-05-07 21:53:29 följande:
    Myran, hoppas att du mår bra efter omständigheterna. Du menade väl ovan att du på cd 6 började med Orgalutran, eller? Kram.
    Lossnat? Fasen vad betyder det? alla? innan ägglossnings sprutan...? helvete... håller tummarna att cfc har en bra ide Hjärta
  • Maryhe

Men herregud woo. vad är det jag läser???
    Fan också! Skickar dig massor av kramar kära vän! Hjärta 

• myran6801

Det verkar vara ett problem för vissa av oss, att blåsorna lossnar i förtid. Så jäkla jobbigt!

• Snart lycklig

Men Woo, fy f-n vad jobbigt!!!! En tanke bara, du skrev att du skulle börja m Ovitrelle även innan ET. Dt är ju äggmognadsspruta/ägglossningsspruta. Kan den ha ställt t dt f dig? Jättejättestor varm kram till dig! 

• Maryhe

Jag lider med dig woo.

För egen del så gick det inte så bra igår. Får inte starta med sprutor på måndag. Det blir långa metoden för mig.
    Jag har 4 stora folliklar 22-25 mm stora, 2 på var sida, som borde ha lossat när jag hade ÄL  Då hade jag alltså kunnat bli gravid med 4st om min kropp varit vänligt inställd. Vi prickade ju in ÄL, jag har en monitor. Men tydligen har någonting gått snett i kroppen denna gång. Bara det att kroppen förberedde 4 ägg för ägglossning... Sen att de inte lossade trots att det visade estradiol topp på monitorn.

Han tror att det kan bero på 7keto eller DHEA. Han kollade upp 7keto och det har visat sig att det finns kvinnor som reagerat på 7keto. Det kan även bero på hard core zonterapi eller så har kroppen fått sig en skjuts av hormoner efter sista FET. Han menade på att hCG sprutan kan ställa till det. Jag som normalt utvecklar runt 24 antrala folliklar utan stimulering ska absolut vara försiktig med att laborera själv med preparat som  kan påverka hormoner. 

jag började igår med att spruta Decapeptyl för att nedreglera och ska göra det i 12 dagar. man börjar eg. på CD 21 men jag var på 22, det gick bra ändå. Om det ser ok ut den 18:e så får jag börja spruta annars får vi avbryta.

Jag måste nämligen göra ET innan jag fyller 43 annars går det på 3000 euro (då är inte alla prover och mediciner inräknade). är det ok den 18:e så kan det bli ÄP den 30:e juni och ET den  2:a. Även om det skulle bli fina och många så blir det ingen blastocystodling alltså.
    Vi har inte 3000 euro nu. Vi lägger ändå de pengarna hellre på CFC till hösten. Sambon har ca 20 spelningar i sommar så vi får försöka leva snålt och lägga undan.

Jag ska till hematolog på torsdag och har nu även fått en remiss till en immunolog. Har letat nu ett par timmar efter en och det verkar som de jobbar på hematologen dit jag ska. Eftersom ingen svarar på tel så hoppas jag kunna avhandla allt på en gång då. Läkaren i Turin sa att faktor V leiden räknas in under immunologi precis som mina andra problem. Hoppas  att de skriver ut Clexane och kanske något för att sänka immunförsvaret.

Har telefontid med CFC den 16:e, ska bli intressant.

Nu hoppas jag bara att kroppen svara som den ska på nedregleringen och gör sig av med dessa folliklar.
    Har redan lite känningar i äggstockarna idag, kanske vanligt vid långa metoden?
    Sedan i söndags kväll har jag jätteont i brösten, värre än annars innan mens. Trodde ett ögonblick att jag kanske var gravid... 

• woo

Hej fina härliga ni gör så gott att ni bryr er! Hjärta
    Efter samtal med CFC om min gyn och Apoteket (jag är ju inte hemma på Östermalm längre) utan 1 Apotek inom räckhåll om jag inte ska köra 1h för att komma till närmsta stora stad.......Skrikandes Tacka vet jag Klarabergsgatan som alltid har ALLT hemma!!!!
    CFC vill köra på dom 2 som finns men dom är för små så det blir till att spruta i 2 dagar till tillbaka på Torsdag för att se om jag f¨år till ett ÄP på Lörd el Månd.
    Konstigt att jag redan hade känslan av att det skulle strula på nåt sätt redan innan ni vet när man har en dålig känsla... Rynkar på näsan
    Min gyn la om inför denna sprutstart för dom tyckte jag skulle slippa ÄP på en Lörd alltså började jag på dag 3 passade tydligen INTE mig för 5öre!!!
    Jag sa till min gyn redan innan jag hoppa upp i stolen att jag vet att jag lossat hans svar DET LÅTER HELT ORIMLIGT EFTERSOM DU TAR ORGALUTRAN och vem hade rätt han leta och leta helt tomt på vänster sida......Gråter
    Nu lånar jag min ena tumme åt mig Snart Lycklig att jag har dom kavar på Torsd den andra är din.
    Vätskan orkar jag inte ens fundrea på just............. Får försöka se det som att det kunde vart alla 4a som lossat.
    Snart Lycklig OM det kan ha något med det extra hcg stödet redan under SD tar jag upp på plats med dom öga för öga känns bättre än att ta det på telefon jag vill se vad dom säjer så att säja men kommer jag till ÄP och ET ska jag fortsätta med 1/2 spruta/varannan dag som du.

mba jag skulle inte ha koll på det själv utan jag har ju min hemma gyn som jag går till och jag var där för bara några dagar sedan och idag var det igentligen tänkt att det bara skulle rapporteras stl på blåsor och att CFC skulle ringa upp mig och tala om vilken tid jag skulle ta ägglossnings sptutan men tji fick jag...

Myran sjukt kommer du ihåg att jag skrev till dig att jag kör även om et bara blir 2st!!! och så blev det men hellre 2 än inga....

Maryhe phu vilken pers du gick igenom igår!!!! Nu håller vi tummarna att dom lossar jag kan ju skicka lite lossbacciller till dig Flört
    Jag måste skoja lite i det tragiska annars går jag under känner jag.
    Men Maryhe kan du inte starta nån insamlings fond av nåt slag jag och många till kommer hjälpa dig/er varje liten 100:- blir till en stor förmögenhet!!
    Som dom sa på Humorgalan om att skänka 100:- /mån och bli världsförälder GÖR verkligen skillnad för så många drabbade barn!!! Det är 4 påsar chips (som man ända inte ska äta.

Tack tjekjer för att ni finns så fort man behöver lite stöd måste säja att det är trevligt med lite liv i våran tråd...... Hjärta

Finafina önskar dig lycka till i helgen  OOOOOPPPPPPPAAAAAA  Hjärta

• Maryhe

Jag tar gärna lite lossbaciller från dig woo.
    Ironiskt, jag ville att mina skulle lossa men de gjorde de inte. Tvärtom för dig.

En insamling kanske är att tänka på.
    kanske ska lägga upp det i min blogg. När jag blir låg så får jag sån liten kraft att blogga, men desto mer gjort på att ringa runt för att försöka fixa saker. Vet att en annan tjej la upp i bloggen och fick in tillräckligt för att kunna göra ett IVF försök.

• Snart lycklig

Woo, jag tog inte en halv spruta varannan dag, utan endast en liten dos, två vridsnäpp på en pennliknande sak, totalt fem gånger. Vi får hålla våra tummar tillsammans, så kanske de ger större effekt . Jag hoppas verkligen att de växer på sig. Jag hade 4 äggblåsor på sista kollen innan ÄU, men fick ut 7 ägg varav 5 var mogna. Det finns alltså hopp för att det kan tillkomma ngn eller några. Kram.

• Snart lycklig

Maryhe, fy vad det krånglar f dig. Man vill ju göra allt och kanske gör man för mkt. Hur ska man veta vad som är bäst? Gör man f lite får man ångest och gör man f mkt får man ångest f dt. hur ska man kunna leva stressfritt med tidspress och pengaproblem? Gudarna ska veta att detta är dyrt!!!!! Kram och hoppas kroppen gör som du vill!

• woo

Jag ska ha 1/2 spruta vet att fler fått den dosen den dosen du tog tog jag från SD5 alltså 0,2 ml. Jag kommer verkligen ta upp detta på plats! Ja vi får kämpa ihop hålla tummarna och be för oss alla. Jag brukar tända ett ljus jag har i ett spec fönster på kvällarna för alla jag bryr mig om. Ja jag kan bara hoppas att dom växer till sig och är livsdugliga nog..... Wow 7 blåsor och 5 mogna det är bra!! Jag tror jag missat om du fick tillbaka 1 el 2 nu denna gång. Kram

Svar på tråden 45 år och planerar IVF