• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Maryhe

Jag är så ledsen för din skull Snart Lycklig och jag förstår att det måste ha kommit som ett slag i ansiktet när du pratade med din syster. Försök att hitta någon som du kan få prata med.

Som Nefernefer skrev, prova med AVA i Riga. Det är inte så svårt att ta sig dit. Min pappa och sambo åker ofta dit.
    De prover som jag tagit nu kan dock vara värt att kolla upp innan. Jag har jättefina värden när det gäller hormoner  tex.

Men min hematolog som tittade på mina provsvar reagerade på att jag hade 13.8 i Leukocyter och 140 i tombicyter på ÄP dagen. Det högsta referensvärdet är 10 resp. 130. Det betyder att min kropps immunförsvar gick på högvarv och han trodde inte att embryona hade kunnat överleva många timmar efter ET. Så jag rekommenderar verkligen att ta dessa prover om man gjort 3 IVF och inte blivit gravid.

Det kan vara bra att ta Clexane och trombyl tillsammans.
    Jag ska ta Clexane under hela sprutperioden med uppehåll för ÄP. Efter ÄP ska jag lägga till aspirin 100mg (Trombyl). Clexane på kvällen och trombyl på morgonen (båda är blodförtunnande, fast på olika sätt så de ska inte tas samtidigt). Ska även ta 10mg Prednisolon från första sprutdagen.
    Tyvärr är inte immunproverna färdiga förrän 1:a juni, så vi hinner inte få svar på dem i tid. Annars är det möjligt att läkaren hade velat lagt till något annat.

• Snart lycklig

Det hör t saken att min syster alltid varit egoistisk, alltid skulle ha det största o bästa, alltid vara den som skulle vara bäst. Jag har alltid varit nr två, snällare, vänligare och hjälpsammare. Jag brukar skämta om att om jag varit den som försökt att komma ut först vid födseln, skulle hon dragit mig tillbaka o tagit första plats. Jag har ställt upp mkt f henne o hennes barn. Jag har skämt bort barnen på alla sätt. Hon har inte ens sagt att vi ska träffas ngn gång o prata när jag har misslyckats med våra ivf o hon har inte ens sagt lycka till inför. Hennes tvååring har inte ens varit hemma hos mig någon gång. Vi bor i samma stadsdel, bara ca 10 min från varandra. Hon gnäller hela tiden hur jobbigt hon har med barnen, suckar o har aldrig t att ens prata i telefon, om inte hon har ngt bekymmer med sina barn då förstås. Då går det bra att ringa. Om hon säger ngt positivt är det ngt om hur gulligt någon av barnen gjort ngt, ofta ngt som sårar mig. Hon kan inte sätta sig in i andra människors känslor o situation. Allt detta är det inte bara jag som säger, utan andra delar av min familj oxå. Jag är bitter och jag tycker det är fruktansvärt orättvist. Hon orkar ju inte ens ta hand om de barn hon har. Dessutom mår mellanbarnet lite sämre sedan den minsta kom. Tydligen lyckas ENDAST 75 st kvinnor per år i Sverige att bli gravida på naturlig väg i vår ålder och då lyckas hon av alla! Dt kanske är svårt att förstå, men dt här är dt värsta som kunde hända f mig!!!! Jag mår JÄTTEDÅLIGT!!!! Kram t er.

• Snart lycklig

Ett enda samlag o gravid två månader innan 46 årsdagen..... Och som min man o jag kämpat........utan att lyckas. Det bara snurrar och jag ser alka tänkbara saker framför mig. Allt som plågar mig.

• Cice

Hej  snart lycklig   Nalle.
    Gråter
    Mina uppriktiga känslor. Jag lider med dig.
    Jag vet att det är svårt, när vi andas, känner vi att alla dörrar  runt omkring oss håller på att stänga är.
    Tänk positivt min  vän, vi kan alltid hitta en väg ut.
    Jag  mådde dålig  jag läste om  din syster. Stackars dig, så många känslor, så mycket smärta och ännu mer, just nu.
      Jag led mycket när jag hörde från min läkare att om jag vill ha ett barn, kan jag bara har genom AD. Som jag grät, grät och till och med, var jag så dum jag bestämde mig för att göra en IFV, innan jag skulle göra några viktiga tester.
    Med tiden vi blir  starka och fortsätter vår kamp.Solig

Jag önskar av hela hjärtat än en gång du  finner styrkan att kämpa för ditt mål och du kan vinna.
    En stor  kramNalle

• woo

Finafina LYCKA TILL PÅ RESAN HOPPAS DU FÅR EN JÄTTE FIN UPPLEVELSE OCH ATT DU KOMMER HEM MED MASSOR AV ENERGI!!!! {#emotions_dlg.flower}

Snart Lycklig lider med dig så jag hoppas verkligen att du inte kommer låta smärtan och bitterheten äta upp dig....
    Önskar att du/ni hittar en ny väg nya sätt nya alternativ att orka pröva igen för du/ni är så värda att få lyckas..... Hjärta

Kram på er alla kämpande fina starka vackra kvinnor

• mba12
    woo skrev 2012-05-13 14:21:00 följande:
    Finafina LYCKA TILL PÅ RESAN HOPPAS DU FÅR EN JÄTTE FIN UPPLEVELSE OCH ATT DU KOMMER HEM MED MASSOR AV ENERGI!!!! {#emotions_dlg.flower}

Snart Lycklig lider med dig så jag hoppas verkligen att du inte kommer låta smärtan och bitterheten äta upp dig....
    Önskar att du/ni hittar en ny väg nya sätt nya alternativ att orka pröva igen för du/ni är så värda att få lyckas..... Hjärta

Kram på er alla kämpande fina starka vackra kvinnor
    Hej Woo,
    Vill du lägga upp mig så jag kan inboxa dig, är intresserad av laboratoriet du nämnde för ett tag sedan.
    Tack
  • myran6801

Kära kära vänner, så mycket tråkigheter här i tråden. Vi har det inte lätt det är något som är säkert.
    Jag har varit iväg med kompisar i helgen och struntat i allt vad barnverkstad heter, druckit vin och frossat i god mat. Såååå skönt! Tillbaka till livet kändes det som.

Snart lycklig, jag tycker så synd om dig. Jag tycker du har all rätt i världen att känna avundsjuka mot din syster. Livet är inte rättvist. Det är lätt att ge upp, jag vet, men försök att finn en väg som leder fram till ditt mål. Har du kontaktat RIGA? Kliniken som vi har varit i kontakt med i Barcelona för ÄD är väldigt professionell, kontakta dem och berätta din histora och hör vad de föreslår (IVI heter kliniken).

Woo, tänker på dig och håller tummarna.

Finafina, lycka till i Aten! Ska bli spännande att få en uppdatering när du kommer hem!

Maryhe, det låter som du hittat någon som kan hjälpa dig med dina immunologiska problem, skönt.

Lully, hur går det för dig vännen? Allt väl?

Igår när jag kom hem från min tjejhelg läste jag ett mail från en av mina vänner, hon är en månad äldre än jag och meddelade att hon väntar sitt andra barn i oktober. En liten tjej. Usch kände mig så elak, men jag blev inte ens glad för dem bara avundsjuk. Fy bubblan. Är lite orolig, har småblött sedan ÄL förrra veckan. Ungefär som spottings som jag brukar ha strax före mens, konstigt. Orkar inte med min kropp som bara trilskas hela tiden. Undrar om det kan vara en polyp eller vad det kan vara.

kram kära vänner

• woo

Tack tjejer för tankar! Det måste ha hjälpt för idag delmål 1 ÄP fanns där 4 blåsor med 4 "flotta" ägg i!!!! Helt otroligt hmm flotta måste väl va mogna el? Så ledsen som jag vart sista dagarna eftersom jag tappade 2 och hade vätska bakom men det är oxå borta 😁 Tänk att det tillkom och att dom växte på sig och hann mogna!!! Litet wiiiiii för det nu hoppas jag bara att dom flotta äggen låter sig uppvaktas av mr RIGHT och delar sig fint och blir till starka hulk embrion så nåt klarar sig i min trångbodda livmoder fylld med myom m.m Idag ska jag fira dom fyra med 1 pizza! Kram

• Maryhe

Det betyder vackra eller fina!
    Grattis woo till dina fina ägg! nU håller jag tummarna för att det går hett till värmeskåpet inatt!Hjärta 

Svar på tråden 45 år och planerar IVF