• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • myran6801

Linköping68, håller med Lully Hill GE INTE UPP! Det är bra på CFC o de kommer ta hand om dig o vi finns här oxå. Hör med CFC om de har en samarbetsläkare i närheten av där du bor o sedan kör du igång. Inget att vänta på!

• callimero

Grattis till finfint resultat Lully! Det är verkligen bra med  både 2 st tillbaka och dessutom 4-celligt vilket är ultimat på dag 2 i celldelningshastighet. Riktigt bra av 3 plockade ägg. Skrattande

Då åkte vi med samma plan hem, tog också 14.15. Jag gick strax efter 12, tog akupunktur efter vilket var väldigt skönt och avkopplande. Försökte snegla på de som satt i väntrummet för jag undrade om någon kunde vara du, vågade inte stirra för mycket dock på de som satt där.

Min insemination gick rasande fort den med. Det var inte Svend utan en annan mörkhårig lite äldre man. Tyckte han var lite hårdhänt men bara simmarna kom på rätt plats så. 40 miljoner var det i strået jag beställt. Slemhinnan var 11 mm tjock och det var precis rätt timing med synlig slempropp (??) på ultraljudet. Follikeln syntes inte så hoppas inte ägget rymt för långt innan. Hade tydliga äl-flytningar på morgonen så jag var inte förvånad att den brustit.

• callimero
    myran6801 skrev 2011-10-21 20:57:56 följande:
    Ja jag håller med inget tjat om ålder, såååå skönt!!! Det går snabbt men det kändes inte obehagligt o slarvigt vilket jag var rädd för innan.
    Verkligen skönt är det att slippa det eviga standardtjatet om ålder! Du får läsa på om crash-metoden, fast jag hoppas du slipper tänka på ev ny behandling nu. Det var kul att ses både på flyget och kliniken!

Sissan - går du på AVA eller EGV i Riga?

Linköping - nej, inte ge upp! Tror du kommer bli positivt överraskad av CFC.
  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-10-22 10:59:14 följande:
    Grattis till finfint resultat Lully! Det är verkligen bra med  både 2 st tillbaka och dessutom 4-celligt vilket är ultimat på dag 2 i celldelningshastighet. Riktigt bra av 3 plockade ägg. Skrattande

Då åkte vi med samma plan hem, tog också 14.15. Jag gick strax efter 12, tog akupunktur efter vilket var väldigt skönt och avkopplande. Försökte snegla på de som satt i väntrummet för jag undrade om någon kunde vara du, vågade inte stirra för mycket dock på de som satt där.

Min insemination gick rasande fort den med. Det var inte Svend utan en annan mörkhårig lite äldre man. Tyckte han var lite hårdhänt men bara simmarna kom på rätt plats så. 40 miljoner var det i strået jag beställt. Slemhinnan var 11 mm tjock och det var precis rätt timing med synlig slempropp (??) på ultraljudet. Follikeln syntes inte så hoppas inte ägget rymt för långt innan. Hade tydliga äl-flytningar på morgonen så jag var inte förvånad att den brustit.

Tack vännen!
    Jamen då var vi ju där samtidigt!! Jag fick min akupunktur kl 12. Då måste du varit innan mig!
    Jag hade svarttröja, randigskjorta under och hästsvans. Såg du mig?
    Är du lång, glasögon och kastanjebrunt hår? Iså fall såg jag dig komma ut från Vikkis behandling före mig.
    Åh så synd för vi kunde haft sällis tillbaka!

Låter som en riktigt lyckad insemination och att du är mitt i prick! Nu håller vi tummarna!
    Jag hade samma doktor som du, Jaan Blaekenberg eller nått likande. Honom träffade jag på mitt besök på CFC tidigare också. Läkarna är lite anonyma men jag Ääälskar sköterskorna och labb-tjejen! Alla är så goa!

Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero

Vad synd vi inte hade varandras signalement Lully! Det var inte jag för jag är kort, mörkhårig med lugg i svart klänning och gråblå kappa. Det hade varit så trevligt med sällskap till flyget!

Aha var det så han hette, han har varit lite småbrysk i mail också. Ondgjorde sig över alla sidor mailande med journaler jag skickat, haha. Men det är lite danskt att vara så har jag förstått. Lite mer rakt på sak. Var det han som gjorde ÄP också? Ja sköterskorna är rara även om jag bara träffat dom snabbt då inseminationen går fortare än jag hinner blinka.

Jo en sak till, vid de två inseminationerna jag gjorde i somras så rann en hel del ut efteråt, men inte nu. Inte ett dugg. Hoppas bara de tömde strået i katetern ordentligt!

• Lully Hill
    myran6801 skrev 2011-10-21 20:57:56 följande:
    Ja jag håller med inget tjat om ålder, såååå skönt!!! Det går snabbt men det kändes inte obehagligt o slarvigt vilket jag var rädd för innan. Jag bor oxå i Stockholm. Vilken/Vilka kliniker har du gått på i Stockholm?
    Jag har tidigare gjort 3 IVFer på Carl von Linne. Lite stelbenta tycker jag. Vill aldrig pröva något nytt. Bara traggla på med samma hela tiden. Ingen assisted hatching, ingen Prednisolon. Jag har verkligen lärt mig att man skall välja klinik noga. Titta på "menyn" vad de erbjuder för behandlingar. För om det inte går som planerat så finns ingen extra hjälp att få annars.
    Jag har också gjort 2 IVFer på KS, genom Landstinget.
    Samt 1 ÄD med 2 FET på AVA i Tammerfors.

Alla fina ägg inget enda har fastnat!

Nu hoppas jag på att immunbehandlingarna håller ner immunförsvaret så att äggen kan fastna. Försöker hålla kroppen så lugn som möjligt så den inte överreagera. Jag blev dock lite nojig nu på morgonen. Har känt mig så bra och lugn i kroppen sedan sista Intralipid droppet!. Har trott att jag kanske reagerar på gluten så jag har undvikit det. Jag köpte därför glutenfrittbröd som jag åt 3 skivor av i morse. 5 min senare börjar det klia i halsen och så kom mitt halsont tillbaka som jag ofta bär på. Jag har fått en reaktion och nu är jag ju skraj att antikropparna även drar igång mot mina små pyren! Kanske är det spannmål eller citrusjuice som jag reagerar på. Nu blir det inget mer sånt är helt klart!
  • callimero

Lully jag funderar också mycket på det där. Har alltid, med undantag från ett fåtal försök, fått väldigt fina embryon tillbaka. Är det den manliga faktorn, åldern, immunologi eller andra orsaker som sabbar allt?

Ta en extra Prednisolon Lully så kanske det lugnar sig?

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-10-22 11:35:30 följande:
    Vad synd vi inte hade varandras signalement Lully! Det var inte jag för jag är kort, mörkhårig med lugg i svart klänning och gråblå kappa. Det hade varit så trevligt med sällskap till flyget!

Aha var det så han hette, han har varit lite småbrysk i mail också. Ondgjorde sig över alla sidor mailande med journaler jag skickat, haha. Men det är lite danskt att vara så har jag förstått. Lite mer rakt på sak. Var det han som gjorde ÄP också? Ja sköterskorna är rara även om jag bara träffat dom snabbt då inseminationen går fortare än jag hinner blinka.

Jo en sak till, vid de två inseminationerna jag gjorde i somras så rann en hel del ut efteråt, men inte nu. Inte ett dugg. Hoppas bara de tömde strået i katetern ordentligt!
    Såå synd! 
    Jag är inte så förtjust i Jan heller men han är ok. Mitt ÄP gjordes av den kvinliga läkare, Astrid. Hon var bra och jag har också träffat Claus. Han var verkligen rar. 

Klart att de tömde strået!! De har ordentliga rutiner för sånt så det skall du inte oroa dig för. Låter snarare som att denna gång fick du behålla alla simmarna och inget gick till spillo! 

Jag har tagit en extra Pred och 4 extra kapslar omega 3.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF