• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Nefernefer
    Maryhe skrev 2012-05-17 14:53:17 följande:
    finafina: vad tråkigt med dina myom. men hoppas att det går att åtgärda. Tänk vilken skillnad på kunskap och engagemang det är på svenska och utländska läkare.

Snart Lycklig: Tror att du nu är på rätt spår! Hejja! 
    Och imorgon är väl dagen då du får veta om det blir ÄP, Maryhe? Håller fortfarande tummarna för dig. :)
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Snart lycklig

Tack snälla Lully för all information. Vet du vad hotellet heter på/vid flygplatsen?

Jag har inte fått svar från Dr D om bekräftelse på att jag verkligen får tid på måndag, så jag har inte kunnat boka resa och boeende. Jag har också ställt frågan om jag kan ta blodproverna här i Sverige och skicka dem direkt till Chicago. Naturligtvis till betalning för att han i så fall anger vilka prover som ska tas och sedan betalning för analys och konsultation.

Det är nämligen så att jag ev. har möjlighet till hjälp genom en bekant som har mkt goda relationer med ett labb här i Sthlm som samarbetar med andra länder. Hon kan inte förstå att inte blodet kan skickas härifrån, lika gärna som från Grekland. Naturligtvis behövs då en telefonkonsultation sedan. Kanske kanske kan det vara möjligt då vi meddelat att vi vill göra IVF hos dem i Grekland sedan. Det är bara ett halmstrå, men vi får se vad han svarar, annars åker jag direkt, även om jag är jättenervös.

Jag har precis skickat iväg mina sista kompletteringar till Dr D, vilka tillskott min man och jag tar, mina känningar under ruvningarna, särskilt den senaste, samt ifyllt frågeformulär som jag fått tidigare av dem.

Jag har också tidigare skickat vår IVF-historia med resultat.

Jag hoppas allt detta ska ge honom en helhetsbild, så att han är väl insatt innan jag kommer alternativt samtalar med honom på telefon. Jag hoppas det, då jag är orolig för engelskan och att jag ska förstå och allra värst, kunna uttrycka mig.

• finafina

Tack marhy ja hoppas så klart att allt kommer ordna sig men mår skit dåligt i dag... Myomen är ju inte en nyhet men har trott mycket tack vare cfc att det kommer gå bra ändå. Dr d säger inte att det är kört men han är noga och vill att allt ska vara optimalt innan vi kör igen

• Snart lycklig
    Finafina, det verkar ändå som du fått klarhet i saker hos Dr D, även om det var jobbiga besked. Hoppas nu att det går att ordna upp.

Var bodde du? Fick du IL-dropp? Köpte du ngn medicin på plats? Hur flög du/med vilka och vad kostade det? Har du några tips att ge mig?

Var det stressigt hos Dr D? När anlände du och när åkte du?

Förlåt för alla frågor, men jag behöver hjälp.

Woo, hur har det gått för dig?

Maryhe, hur har det gått för dig? Om jag fattat allt rätt så är det väl möjligen dax för sprutstart, ej ÄP? Har dina 4 blåsor släppt, eller?
  • finafina

Snart lycklig ; bra beslut att åka tror han är jätte bra för ivf också. Kolla med zin hon bodde nära hotellet. Kan kolla annars när jag kommer hem och maila dig. Se till att ha kontanter för taxi. Lite rörigt första dagen på kliniken men han är underbar och fantastiskt engagerad alla är snälla.
    Nej tog inte ill utan vi gör utredning först och Sedan när vi har gjort det och vet hur vi ska göra går vi in på nästa steg. Köpte ill av dr samt alla andra saker man behöver. Om du bara är där på måndagen tänk på att apoteken tydligen stänger vid tre på måndagar. Be om lista av dr d vad du ska köpa och handla innan du åker. Om jag vore Du skulle Jag stanna en natt till. Jag stanna 3 nätter och hade nästan 4 fulla dagar. För mig behövdes det men jag är ju ett svårt fall

Lycka till

• myran6801

Finafina, vilket resa det blev! Sitter här på landet och blir upprörd när jag tänker på att svenska läkare som inte har kompetensen och engagemanget som vi behöver. Jag undrar hur många som är feldiagnostiserade - ofrivilligt barnlös!!!!! Tjosssan!!! Hoppas det löser sig vännen, förstår din oro. Kram

• Maryhe

Du har rätt snart lycklig, i morgon får jag veta om jag kan börja spruta och om jag VILL börja spruta. Får se hur läkaren ser på saker och ting i morgon samt att jag är velig iom att mina prover inte är klara.

Jag skulle nog råda dig också att stanna en extra natt i Aten  för att inte behöva stressa.

• finafina

Tack myran ja det blev en resa som heter duga... Var helt slut efter varje dag och alla olika besök... Det tar ju på krafterna att ligga med bena i vädret och träffa läkare efter läkare... Och den psykiska berg och dal bana som man går igenom... Ligger platt fall nu.. Haft en bra dag med mannen även om jag känner mig extrem känslig och tårarna i och irritationen hela tiden ligger nära.. Har så många vänner nu som alla är ordentligt plus 40 som är gravida utan ivf eller något orkar inte träffa dom... Vill ju inte bli bitter men jag är så jäääävla arg och tycker det känns så orättvist... Fan bad jag har kämpat... Men jag får smälta detta och sedan ta nya tag och undersöka möjligheter...

Kram

• Nefernefer
    Snart lycklig skrev 2012-05-17 17:02:43 följande:
    Maryhe, hur har det gått för dig? Om jag fattat allt rätt så är det väl möjligen dax för sprutstart, ej ÄP? Har dina 4 blåsor släppt, eller?
    Menade inte att förvirra någon. Jag gjorde en kort referens till "ÄP i Italien", men kunde ha skrivit det tydligare.

Maryhe: Får du inte rätt medicin nu, för dig själv, även om övriga värden är okända? Är det inte bäst att ta chansen?
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • myran6801

Finafina, förstår att du måste landa i allt nu. Gör det och tag hand om dig!!!! Skönt att du har din sambo som stöd. Du är stark vännen och kommer hitta en lösning det är jag bergsäker på. Stor stor kram

Svar på tråden 45 år och planerar IVF