• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Hej,

Jag väntade svar från Dr D på bekräftelse om jag kunna komma på måndag eller ej. Runt 15.30 igår fick jag besked om att det på måndag var mycket fullt, men tisdag skulle funka eller måndag eller tisdag i nästa vecka.

Jag har nu bokat flygresa t/r, åker måndag kl. 07.55 och anländer i Aten kl. 14.50. Jag åker inte hem förrän på onsdag kl. 15.40. Drygt 3000:-, så jag får nog vara nöjd med det. Mellanlandingar i Warszawa både på dit- och hemresan.

Nu hoppas jag bara att det ska fungera. Dr D ville att jag skulle bekräfta vilken dag, så det har jag gjort. Sedan kunde jag ju inte vänta med att boka flyg tills jag får svar, för då finns väl inga resor kvar. Han arbetar väl inte på helgerna, antrar jag.

Jag har dock inte bokat något boende, men vill gärna bo nära kliniken.

Lully
    eller Finafina, har ni något tips? Var bodde du Finafina, när du var där i veckan?

För övrigt har jag varit vaken, som alla andra nätter/mornar sedan strax innan 4 med ångest och panik. Gråtit hela förmiddagen. Min man är dessutom inte hemma i helgen. Jag vet inte hur han ska orka med att jag inte tar mig ur denna depression, inte ett steg känns det som.

Han försöker, gå ut, gör det och det, men inget känns bra. Jag vill helst bara sova, för då är jag inte medveten. Jag får panik av allt, att solen skiner och man bör vara glad, att gå ut och fixa ärenden, panik att leva på som vanligt. Det är inget som känns som vanligt!!!!! Allt känns så svart och jag kommer inte ur det. Känner inte att jag har råd att gå till någon dyr psykolog, utan måste hitta någon som inte kostar så mycket.

Jag vet inte vad jag ska göra?!?

Jag hoppas denna resa till Aten ger mig något gnista av liv tillbaka. Just nu känns allt bara jättenervöst. Finafina, lugna mig och säg att allt var enkelt nu nmär du var där.

Woo, var har du tagit vägen? Tänker på dig!

Kramar.

• Nefernefer
    Snart lycklig: Om du får svårt att hitta boende på kort varsel, så är det här en bra sida att leta efter billiga alternativ på:

www.hostelscentral.com/

Genom vanliga läkarvården ska du kunna få en remiss till en terapeut, vilket ligger under högkostnadsskydd. Du borde passa i akutfilen, och få hjälp med en gång. Men - det är helt "normalt" att bli förtvivlad över barnfrågan, så räkna inte med mirakel.

Din förtvivlan är väl bekant.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Snart lycklig

Hej,

Jag fick precis bekräftelse från Dr D att han redan bokat in mig kl. 14.00 på tisdag. Jag blev då genast nervös, då jag tycker att jag fick en så sen tid på dagen. Det hade känts bra att få en tid på fm, så allt hinns med.

Han lovade också att om han ansåg det nödvändigt att jag skulle hinna få IL-dropp samma dag.

Jag skrev också att jag var nervös för engelskan då jag inte alls är bra på det. Han tyckte jag skrev så bra och det skulle jag inte vara nervös för. Nu är det ju så här att jag skriver allt på svenska och översätter det på google till engelska. Skulle absolut inte klarat det annars.

Jag kan inte alls tala, men förstår lite bättre, så jag är verkligen nervös för den biten. Tänk om jag inte får ur mig något, inte kan utrycka mig alls.

Jag fick en länk till Olympic hotell som ligger i närheten. Jag bokade ett rum för två nätter till ett totalpris på 150 Euro. Jag orkade inte leta, så det var det enklaste sättet.

Jag är också rädd för ensamheten som jag kommer att känna, när jag är i så dåligt skick. Jag kan knappt prata ens med min man på flera dagar.

• Snart lycklig

Måste jag vara fastande på tisdag, alltså utan fast och flytande föda, när jag ska ta blodproverna hos Dr D?

• Snart lycklig

Hej,

Jag har nu varit in till stan och växlat lite pengar. Jag har också hämtat ett bokpkt, bl a med boken Is your body baby friendly?

Det blir ju lite svårt att hinna läsa den tjocka boken tills på måndag, särskilt med tanke på min knaggliga engelska.Hur som helst, nu finns den i min ägo.

De andra böckerna var presenter till min systers ena son som fyllde 7 år i veckan. Sorgligt, men jag orkar inte just nu........ Jag vet att de gav lite andra saker från mig, som de hade skickat efter åt mig för hans räkning redan tidigare, men.........

Jag tvingade mig att sätta mig på ett litet fik när jag närmade mig hemmet idag efter promenaden ner till stan. Jag drack en svag latte och åt lite hallonpaj med vaniljsås och nu vill jag bara spy. Allt sitter i halsen, tillsammans med ångestklumpen.

Jag vill också passa på att be om ursäkt att jag är så negativ i tråden. Det är inte kul för er andra, men jag vill också säga att ni just nu är min livlina. Jag känner mig inte helt ensam. Visserligen önskar jag att ingen av oss skulle behöva finnas i denna tråd, utan i en gravidtråd, men nu är vi här och det stöttar i alla fall.

Finafina, läste i den Aten-tråden och måste säga att du har en underbar man. Min har också varit fantastisk dessa fruktansvärda dagar. För tillfället är han inte hemma och kan dessvärre inte heller följa med till Aten.

Min (vår) mamma, som också nu får en svår situation, sa idag att om inte hon och hennes man skulle resa till Italien på tisdag, skulle hon följt med mig som stöd. Hon kunde inte ha hjälpt mig med engelskan, hon är sämre än jag. Kanske låter det konstigt att mamma skulle kunnat följa med, men hon är bara 16 år äldre än mig. Hon fick oss när hon nyss fyllt 16 och hon visste inte att hon väntade tvillingar. Trots min JÄTTEHÖGA ÅLDER, behöver jag min mamma. Kanske för att jag inte fått så mkt mamma, just beroende på hennes unga ålder, så saknar jag det på ngt vis. Vi har ingen kontakt med vår pappa och har heller aldrig bott med honom.

• Snart lycklig

Jag följer en blogg "Längtan till ett barn", en tjej som heter Anna. Hon skriver nästan varje dag "Dagens positiva", för att försöka se bra saker, hitta något som är bra istället för allt jobbigt som hon och hennes man gått och fortfarande går igenom (kram Anna om du läser detta).

Så mitt "dagens positiva" är att jag orkade sätta mig ner ensam på ett fik och försöka ha en liten "njutningsstund", trots att jag bara sväljer och sväljer och helst vill "gömma" mig i lägenheten.

"Veckans positiva" är att jag har tagit tag i detta med Aten, bokat tid, bokat resa och hotell. Jag har också kontaktat Itrim för en kostnadsfri rådgivning. Lämnade intresseanmälan på nätet på torsdag och på fredag ringde en jättegullig tjej, som jag ska träffa i nästa vecka. Jag behöver en kickstart, för att gå ner några kilon inför vår sista eller nästsista IVF.

• Maryhe

Snart Lycklig, jag måste säga att jag beundrar den styrka du ändå uppvisat dessa dagar. Du har bokat resa och boende i Aten. Åker ensam trots att du känner dig osäker på engelskan. Du är verkligen beundransvärd, fast du mår så himla dåligt så har du lyckats få ihop den här resan.

Jag känner väl igen mig i ditt mående och du ska veta att vi finns här för dig. Här kan du få utlopp och skriva precis hur du känner. Hoppas så innerligt att Atenresan kommer att vara din nyckel till lycka.
    Massor av styrkekramar vännen... 

• Maryhe

Precis vad jag kände när jag kom hem och läste dina inlägg idag. Jag vill krama dig! Hjärta

• myran6801

Snart lycklig, jag håller med Maryhe, du är stark vännen. Jag beundrar dig som bokat tid hos dr D, bokat resa och boende och ska åka ensam. Det hade inte en svag person gjort!!!!! Du är jätte duktig!!!!! Jag har själv inte kommit mig för att göra allt det du nu gjort. Tänk vi kanske skulle åkt tillsammans. Det kommer att gå jätte bra för dig vännen. Du får jätte gärna komma när jag och Finafina och Woo ses, det ger mkt energi. Kram

Svar på tråden 45 år och planerar IVF