• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Maryhe

Vad duktig du är Snart Lycklig!

Jag bokade av återbesöket och avbryter behandlingen. Satsar på att komma iform och åka till CFC september/oktober.  Jag blev så förbannad så jag klarade inte av att åka tillbaka och göra en behandling som skulle avslutas några dagar efter min 43 års dag och kosta 3.000 euro( då ingår inte Assisted Hatching, Blastocyst odling eller något). hade jag blivit väl bemött så skulle jag kunna fundera på det. Lägger hellre pengarna på CFC. Svend var jättetrevlig vid vårt samtal och ingav förtroende.

När jag var i Gekland så åt jag souvlaki, gyros, grekisk sallad och tsatziki var och varannan dag... Det är typ det jag kommer ihåg. Gott var det i allafall. Till efterätt tog jag ofta grekisk fet yohurt med fruktsallad och honung eller baklava.

• finafina

Hoppas det går bra för dig snart lycklig håller tummarna. 

Själv är det verkligen inte så bra just nu... sitter vid telefonen och väntar på att min myom läkare ska ringa... men inget ännu...

Vaknat kl 4 senaste morgnarna och inte kunnat somna om... gråtet är i hals groppen mest hela tiden...

Men det blir väl bättre, njöt lite av promenaden jag tog i varje fall...

{#emotions_dlg.flower} 

Har beställt 7 keto i dag, hoppas den kommer snart. Vill ha fertile xx också... får se om jag får tag på den...

Hoppas ni har en bra dag

kram 

• Cice

Hej finafina
     Jag hoppas att allt ordna sig. Jag håller tummarna för dig ...

Kram  

• Snart lycklig

Hej alla, vilken dag!! Satt på balkongen i solen timmarna innan klinikbesöket. Jag som alltid är så noga med solskydds hade 50 i ansiktet och inget på övriga kroppen. Satt i kjol o bikiniöverdel. Rosa på axlarna, magarna och underarmarna är bara förnamnet. Sedan så nervös så jag nästan ville kräkas när jag närmade mig ingången till sjukh. En sak är säker, jag är verkligen inte bra på att uttrycka mig, men i stort sett inga alls problem m att förstå. Först blodprover till USA. Sedan skulle jag få vänta ca 10 min innan samtal. 10 min blev närmare 1 h, men dt gjorde inget för jag fick sedan lång tid f samtal. Sedan nya blodprover för grekiska test, då vi önskar göra ivf hos dem så snart som möjligt. Till sist VUL. Både vid genomgången i samtalet och när han gjorde VUL så sa han att jag är mycket fertil f min ålder, "for sure" den mest fertila flr min ålder som han träffat i sin karriär. MEN, det är inte säkert att jag har större chanser f det. Jag behöver definitivt en stor portion tur f ett riktigt fint ägg. Han är säker på att dt är immunologi som spökar också. Problemet f oss är min ålder och min mans prostatit, även om han nu får ut till synes bra spermier. När jag sedan berättade att min tvilingsysters första barn var IVF (36 år), sa han att han bara satt och väntade på just en sådan historia. De hittade inget fel på dem, men dt blev IVF, då de var framme i kön. Enl Dr D botade hon immunprobl med att vara gravid, varför hon sedan inte haft problem. Skulle säkert varit detsamma f mig, men jag började f sent (gudarna ska veta att jag inte ville vänta). Kortf men hoppas ni förstår. Han verkar söker på att jag efter ET går då långt som till implementering, men sedan slår immunf bort embryona av rätt orsak (ngt är fel) eller av fel orsak, embryon som alltså borde vara kvar. Forts..........

• Snart lycklig

Vid VUL så var han imponerad, flera folliklar, jättefin slemhinna. Möjligen ngn liten blod-/vattencysta men inget att oroa mig för. Hinner troligen också hem t mannen innan jag ägglossar också....... (gissa om jag oroat mig f dt!!!) hoppet, ni vet...... Visserligen tror han inte att vi kan lyckas av oss själva genom min mans prostatit  Efter samtalet och än mer efter VUL anser han att dt långa protokollet nog är att föredra f mig. Trots att man brukar säga att kvinnor över 40 bör göra korta, men han håller inte riktigt med, inte i mitt fall i alla fall (?!). Dock inte sp stor skillnad, men av ngn anledning. Jag ska oxå få IL-dropp, antingen ikväll på kliniken, eller på hotellet imorgon. Väntar på att han ska ringa o meddela. Dt borde han göra snart, nu blir jag orolig!!!!! Dt var allt f nu. Kram.

• Snart lycklig

Dt fanns ingen sköterska som hade möjlighet att ge mig dropp, så nu kommer Dr D själv att komma t mitt hotellrum f att sätta droppet!!!! Han ska komma kanske om en halvtimme. Jag har väntat på samtal om jag skulle komma t kliniken el ej, så jag har inte ätit middag. Dt verkar som jag får leva på vatten ikväll. Dt blev ingen lunch heller f då var jag så nervös. 4 frukter o vatten efter frukost....... Glömde förut att nämna (kanske förträngde jag dt) naturligtvis pratade han med mig om äggdonation o otroligt ökade chanser (75%) o att han inte ville att jag om ett år sitter helt förstörd och spenderat ännu mera pengar. Vi måste ha en plan, när sätter vi stopp, bestämmer hur många försök till osv. Jag skulle vilja kunna svara; när jag är gravid, men dt går ju inte......... Förstår naturligtvis vad han menar.

• Snart lycklig

Nu till er andra; förstår dig Maryhe, spendera pengar o inte ha möjligheter till AHA o framförallt intecfå frysa ev embryon f dig som har stora möjligheter t dt, känns lite som att kasta pengarna i sjön. Tror dt är ett bra beslut. Finafina, jag förstår att du är ledsen, vi gråter på varsitt håll. Jag har också vaknat 3-4 varje natt den gångna veckan, med världens panik och ångest. Försökt somna om, men bara tänker på allt som är ledsamt. Hoppas du fick ett bra samtal m din myomläkare. Kram till er båda.

• finafina
    Snart lycklig skrev 2012-05-22 19:56:35 följande:
    Nu till er andra; förstår dig Maryhe, spendera pengar o inte ha möjligheter till AHA o framförallt intecfå frysa ev embryon f dig som har stora möjligheter t dt, känns lite som att kasta pengarna i sjön. Tror dt är ett bra beslut. Finafina, jag förstår att du är ledsen, vi gråter på varsitt håll. Jag har också vaknat 3-4 varje natt den gångna veckan, med världens panik och ångest. Försökt somna om, men bara tänker på allt som är ledsamt. Hoppas du fick ett bra samtal m din myomläkare. Kram till er båda.
    Tack Snart Lyckling, har inboxat dig

vad skönt att han var så positiv

KRAM 
  • myran6801

Snart lycklig, det låter ju jätte positivt!!!! Vad du är duktig! Härligt med Dr D som är så noga och det verkar som han gett dig goda chanser framöver. Stor stor kram

• mba12

Idag träffade jag Claes här i STLM, trevlig, lugn läkare. Han skrev ut receptet som jag fick fr CFC och körde VUL.
    Jag tog med mig alla prover och tester vi hade gjort.
    Det kostade 1500:- Varje VUL kommer att kosta 1200:- i framtiden och vi ska hinna göra det 2 ggr inna vi åker till CFC! Finns det inte annan läkare man kan köra billigare VUL???!!!??

Imorgon ska jag lämna blodprov för att kolla om jag är med barn (vi försöker hemma oxå) vilket jag inte tror map min dåliga AMH<0,2
    BIM 29/5 Om det kommer i tid ska jag börja med sprutor 31/5. Det vår första IVF.Skäms

Maryhe jag frågade Claes om DHEA och 7keto vad han tycker om det, han sa: det har blivit vanligare nu här i Sverige, det skadar inte, men du får använda dem i 3-4 månader innan det ger någon effekt, inte för den här gången.
    Om jag minns rätt skrev du nån gång att om man är osäker och inte vet om sina hormoner ska man inte använda DHEA? Eller har jag fel?
    Nu är min man i Japan sen ska han till Kina jag bad honom att kolla DHEA, 7keto, Agnus Cactus och Dong Quai.
    Nåt annat ni kommer på får ni gärna skriva till mig{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden 45 år och planerar IVF