• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero
    Lully Hill skrev 2012-07-15 22:40:29 följande:
    Välkommen tillbaka vännen! Tack för grattis!
    Precis som du började min kropp krångla lite innan jag gjorde min sista IVF. Det var mina FSH och Östraldiolvärden som började spöka. Som Dr D sa så är det så med oss äldre kvinnor att vi börjar få cykler utan ägglossning och sämre värden. Dvs alla cykler är inte bra. Därför var det bra att ta det lungt och bara koppla av och vila på semestern, jag stärkte mig med 7 Keto mm. Sedan tog jag nya tag på hösten.

Vissa hävdar att man ska kolla FSH och Östradiolvärdena dag 2 och om de är bra kör man igång korta protokollet. Andra hävdar att långa protokollet är bättre för då har man full koll på cykeln från början, dvs den börjar inte med "fel" värden.

Kram 
    Tack Lully! Hoppas ni mår bra och njuter av familj och sommar!

Jag frågade min gyn om detta med att mäta värden på dag 2, men han menade på att man testat det men inte sett några resultat som visade det skulle vara värt det. Hm, ja ett svar man är van att höra. Dock är det så att jag tyvärr bara har vissa månader då jag är hemma utan jobbresor, eller som nu semester. Och hur mycket jag än önskar det så kan jag inte ta mig råd tidsmässigt att vänta denna sommar. Så vi försöker så får vi se. Det som är bra med CFC är att det inte kostar något om man avbryter innan ÄP. Men nu hoppas jag det går hela vägen denna gång!

Min cykel kanske knasade sist då jag avbröt sprutorna abrupt. Min gyn sa man ska ta ÄL-sprutan eller ta Progesteron någon vecka efter vid avbruten behandling. Kanske ligger något i det.

Nu ska jag "bara" försöka hitta någon här i stan som kan hjälpa med VUL!
  • callimero

Hej i tråden. Nu har jag varit på VUL, känns deppigt efter märkligt resultat, på sprutdag 5 endast 4-5 mm slemhinna och en follikel på 11 mm. Sen små ca 4 per sida på 4-6 mm. Har aldrig haft så tunn slemhinna eller små folliklar på motsvarande dag. Vet ej om det beror på att det var tveksamt om jag nu började på cd 2 då jag fick mens lördag kväll och började spruta söndag kväll efter att ha rådfrågat Svend.

Frågan är om de små ens kommer igång? Kanske det är en dålig cykel efter allt strul sedan jag fick avbryta i maj och mensen inte kom förrän på cd 51. Nu kom den på cd 24. Har aldrig haft så konstigt innan.

Väntar på att CFC ska höra av sig efter inringt resultat. Har bokat VUL på lördag men gissar det kanske är för tidigt för att se om något hänt.

• Nefernefer
    Snart lycklig skrev 2012-07-17 00:25:57 följande:
    Maryhe, Finafina o Nefernefer; hur mår ni? Kram.
    Jag har varit bortrest en vecka, men nu är jag tillbaka och ser att det inte fanns några glada nyheter i tråden. :(

Mycket tråkigt att höra, Snart lycklig. Hade Dr D några idéer om varför?

Beklagar också Stockholmsinnerstad. Och hoppas att det rättar till sig, callimero. Har du förresten testat Crash IVF, med tanke på att du får en follikel som springer i förväg?
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Snart lycklig

Roligt att höra ifrån dig Nefernefer. Jag tror dt var en mkt bra IVF, trots att vi inte lyckades hela vägen. Jag tror absolut att dt var min bästa IVF och närmast ett plus. Dr D är säker, även jag, att inplantation skedde, men att dt sedan avtog av ngn orsak. Dr D nämnde att dt i detta fall egentligen bara handlade om tur eller inte tur. Dt var mkt fina tre embryo jag fick tillbaka. Han var också säker på att om vi odlat dem 5 dgr hade alla blivit blastocyster, vilket är extremt ovanligt i min HÖGA ålder. Nu glr man inte dt, då dt inte fanns fler att tillgå. Han är så gullig, han säger att han verkligen vill att jag ska bli gravid.

• Snart lycklig

Callimero, oh vad jag önskar att du just nu låg under Dr D vård. Min UVF som jag nyligen gjorde i Aten his honom inleddes med samma scenario som du. Jag vet inte vad du läst om dt jag skrivit tidigare, men kort taget ur minnet. Jag nedreglerades först m Synarela. Sedan Menopur mellandos. Har alltid haft maxdos 450 tidigare. Jag var jättebesviken efter UL på dag 5, endast två folliklar som skjutit iväg, 11 o 13 tror jag. Slemhinnan ungefär som du. UL dag 6 2 stora, men oxå två pyttesmå. Dr D sänkte då dosen för att sakta jobba upp de små. Han hade sett vid tidigare undersökning att jag hade möjligheten att få fler folliklar. Trust me, sa han. På dag 10, hade jag två stora, och 4 jämnstora o kanske ngn pytte. På dag 13 UL i Aten, lika som tidigare, men de hade växt på sig. Han valde att ignorera de två som skjutit iväg, f de har ofta sämre kvalitet. Dt stämde, en var en vattencysta o en var tom. Även om vi inte lyckades hela vägen är jag säker på att dt var nära. Aldrig fått tillbaka TRE fina förut. De kom alltså fr de sena folliklarna. Om jag gör en ytterligare behandl hos honom kommer han säkerligen börja m lägre dos direkt, kanske 150. Lycka till nu!! Kram.

• callimero

Tack Nefernefer. Har aldrig testat Crash, kanske skulle fundera på det.

Snart Lycklig - jag hoppas verkligen Dr D får rätt snart! Så skönt att höra att han tror på dina chanser.

Jag hoppas jag följer i dina fotspår och att folliklarna vaknar till liv. Intressant att han sänkte din dos, här hemma skulle de flesta göra precis tvärtom. Ja jag önskar jag också gick i Aten, vore intressant.

• Nefernefer
    callimero skrev 2012-07-20 18:34:19 följande:
    Tack Nefernefer. Har aldrig testat Crash, kanske skulle fundera på det.

Snart Lycklig - jag hoppas verkligen Dr D får rätt snart! Så skönt att höra att han tror på dina chanser.

Jag hoppas jag följer i dina fotspår och att folliklarna vaknar till liv. Intressant att han sänkte din dos, här hemma skulle de flesta göra precis tvärtom. Ja jag önskar jag också gick i Aten, vore intressant.
    Lägre doser är det nya svarta. CFC har t ex haft stor framgång med ett experimentellt protokoll (åt oss svårstimulerade) som startar med Pergotime och fortsätter med varannan dag mycket låg dos gonal. Att ösa på med höga och sedan ännu högre doser kan få oss att gå i baklås - helt i onödan.

Men tydligen så behöver man en skicklig doktor för att styra sådana protokoll, så jag behöver få några helt andra pusselbitar på plats för att det ska vara möjligt för mig att testa den vägen. Danmark tillåter endast okänd donator vid IVF, av någon underlig anledning.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • mba12

Hej tjejer,

Har vart borta ett tag och sen vart i Göteborg 1 vecka och träffat gamla kompisar. Det var skönt och trevlig Solig
    Nu e jag tebax igen
    Hoppas alla här mår bra, ska försöka att läsa lite vart efter och hinna ikapp vad som har hänt hos er.

Vi kommer att ha lite renoveringar hemma från och med tisdag. En lite del (40 m2)i källarvåningen som ska bli 1 rum och kokvrå som ska hyras ut från och med Sep. Alltså lite såna projekt som är "ytlig" för att tänka på nåt annat som egentligen har inget betydelse! Själen behöver ju nåt annat!

Undrar om nån här på tråden använder Fertile xx samtidig med DHEA?
    Mina Fertile har kommit hem.
    Vet nån om det är Ok att ta båda samtidig?

Ha en bra dag tjejer och kram

• myran6801

Mba12, roligt att höra ifrån dig! Håller med att man kam behöva lite annat att tänka på för det är lätt att snöa in i detta med barnverkstan
    Vet inte hur det är med DhEa och Fertile XX tyvärr. Jag tar för tillfället bara DHEA.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF