• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero

Tack snälla Snart Lycklig. Förstår din tveksamhet dock, det är inte klokt vad vi ska behöva gå igenom förutom kampen för ett barn pga åldersdiskriminering.

Och tack för råd om cd 1 eller ej. Jag brukar starta på cd 2 med sprutor. Nu har jag problemet att en follikel (den kroppen själv valt ut för naturlig cykel?) alltid blir stor snabbt som attan och de andra inte hinner med. Då kanske det rent av är negativt att vänta för länge så att kroppen kör sitt eget race sas?
    Verkar vara svårt att få ett entydigt svar på frågan har jag märkt efter en tids googlande.

Hoppas du får tid att njuta lite av sommaren nu och fundera på nya planer. Helst av allt skulle jag vilja ha en semester utan tankar på något. Men tiden rinner mellan fingrarna och jobbet fungerar inte att kombinera med försök.

• myran6801

Calimero, roligt att höra ifrån dig! Hoppas detta försök går vägen för dig. Förstår din oro med en follikel som drar iväg, har haft samma problem de senaste försöken som har fått avbrytas. Sköt om dig!

• callimero

Tack snälla myran. Hur går det för er?

Fick svar nu från Svend, jag ska börja spruta idag.

Nu återstår "bara" att hitta VUL-hjälp. Och någon som kan skriva ut mer Orgalutran då jag upptäckte jag bara har 4 st kvar. Gulp.

• myran6801

Vi ligger lågt och för oss återstår nog bara ÄD. Har dock inte lyckats få hjälp med alla blodprover innan semestern så det blir att ta tag i det när semestern är över. ÄD kliniken sätter igång att söka donator i sept när labbet är tbx efter semester. Orkar inte med fler avbrutna ivf pga av för dåligt antal folliklar. Sista gången sa Svend att chansen är mindre än 5%. I november startar Cfc med ÄD vilket är bra tycker jag, det öppnar ju möjligheter för oss äldre som inte vill åka så långt. Hoppas du hittar ngn Gyn som kan göra vul. Jag vet hur hopplöst svårt det kan vara....kram

• callimero

Ja jag förstår hur ni resonerar. Hade vi inte haft grav manlig faktor så hade jag nog hoppat på ÄD tidigare. Förmodligen blir det ED för oss och innan det vill jag känna att vi verkligen försökt in i det sista med egna ägg.

• callimero

Om någon i tråden skulle råka ha en eller två Orgalutran till övers får ni gärna inboxa mig. Skäms

• callimero
    Zinfandel skrev 2012-07-15 12:56:00 följande:
    Jag har några orgalutran kvar, skickar dem imorrn Calimero!
    Åh ja, vad gullig du är!!! Hjärta Jag fixar nya sen när min gyn är tillbaka och sänder dig åter.
  • Lully Hill
    callimero skrev 2012-07-14 19:47:01 följande:
    Hej i tråden,
    Har varit usel på att orka skriva i tråden på länge. För mycket med jobb, förhållande och livet. Men försökt gå in och läsa lite då och då. Först vill jag så klart gratta Lully till den fina lille prinsen! Solig

Sen beklagar jag verkligen Snart Lycklig och Stockholmsinnerstad. Hoppas ni orkar resa er och försöka på nytt!
    Men man dör lite inuti för varje gång det misslyckas. Slutar man försöka finns dock inte chansen.

Jag har haft så tungt på nya jobbet att jag inte orkat jonglera allt samtidigt. Började ett försök i maj som tyvärr fick avbrytas pga usel follikeltillväxt. Sen tog det över 50 dagar innan jag fick mens igen. Nu har jag semester och tänkte passa på att försöka igen. Problemet är bara att alla gyn har stängt, var sjutton går man för VUL?

Har nu precis ikväll fått småblödningar på toapapperet och vet inte om jag ska tolka det som cd 1?
    Nu kom mensen i så fall på dag 24 istället för 27 som jag alltid haft, så kroppen är inte helt i fas dessvärre.

Kram på er alla medkämpare!
    Välkommen tillbaka vännen! Tack för grattis!
    Precis som du började min kropp krångla lite innan jag gjorde min sista IVF. Det var mina FSH och Östraldiolvärden som började spöka. Som Dr D sa så är det så med oss äldre kvinnor att vi börjar få cykler utan ägglossning och sämre värden. Dvs alla cykler är inte bra. Därför var det bra att ta det lungt och bara koppla av och vila på semestern, jag stärkte mig med 7 Keto mm. Sedan tog jag nya tag på hösten.

Vissa hävdar att man ska kolla FSH och Östradiolvärdena dag 2 och om de är bra kör man igång korta protokollet. Andra hävdar att långa protokollet är bättre för då har man full koll på cykeln från början, dvs den börjar inte med "fel" värden.

Kram 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • TyckOmMig

Lully Hill-jag känner mig så liten och ensam inför vår start hos CFC som blir antingen imorgon eller övermorgon.kan man be om att få ta FSH & Östradiolvärdena då man är hos Dr Svend om det blir imorgon?Vad ser man egentligen på dag 2-3 mer än att man inte har ngn cysta och att man blöder ut som man ska?vad egentligen är man ute efter denna tidiga UL koll?Har inte riktigt fattat trög och nybörjare som jag är?!
    Hoppas du njuter för fullt av din lilla son och att allt är så bra det kan vara.Det var tack vare ditt svar som jag är där jag är nu-i sista starten på en intensiv IVF resa med kort tid på mig att lyckas men då har jag i alla fall försökt ett sista försök.Kram på dig.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF