• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Nefernefer
    Stockholmsinnerstad skrev 2012-09-06 19:46:38 följande:
    Va? Vad innebär det konkret? I dag går det ju på högkostnadskortet.
    Jag vet inte om du har en gyn som fortfarande kan hjälpa dig, men den enda FK-anslutna gyn jag kände till som kan hjälpa mig, tar inte längre emot frikort.

Jag är inte ett par, men det här verkade gälla utländska IVF-behandlingar ö h t. Och tidigare skrev andra här i tråden att FK också gått ut med en uppsträckning när det gäller att hjälpa par som är äldre än åldersgränsen i Sverige. 
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer

Myran, jag vet inte mer.

Stockholmsinnerstad, som jag förstår det har det gått ut något direktiv under sommaren, men jag var också hos (samma gyn) förra veckan, och då var det OK med mitt frikort.

Men idag fick jag alltså besked om att det är nya direktiv, sedan i somras, och att nästa besök skulle kosta 800 Jag vet inte mer. 

• Nefernefer
    Nefernefer skrev 2012-09-06 20:55:00 följande:
    Myran, jag vet inte mer.

Stockholmsinnerstad, som jag förstår det har det gått ut något direktiv under sommaren, men jag var också hos (samma gyn) förra veckan, och då var det OK med mitt frikort.

Men idag fick jag alltså besked om att det är nya direktiv, sedan i somras, och att nästa besök skulle kosta 800 Jag vet inte mer. 
    Det skulle inte vara en smiley där, utan kronor-tecken.
  • myran6801

Jag hörde redan för ett år sedan här på FL att en Gyn inte hjälpte till med mediciner för att de fått direktiv att inte hjälpa kvinnor över 43 att bli gravida. Var det inte någon i denna tråd förresten?

• Stockholmsinnerstad

Låter som vanligt att det är lite godtyckligt vilka som är behjälpliga och vilka som inte är det.

Intet nytt under solen mao ;) Eller ja, låt oss hoppas på det, jag blev just 44... OCH singel!!! Herregud, stackars

landstinget med oss obstinata "vi tar tag i det själva" tjejer. ;) Sedan att man betalat skatt sedan man var 16 och

aldrig nyttjat sjukvården för övrigt och att exakt alla andra har rätt till fertilitetshjälp och man själv lägger ut

hundratusentals kronor ur egen ficka pga en efterbliven politik i Sverige, det spelar ingen roll.

Grrrrr ibland blir jag inte så lite förbannad! Skrikandes

• Nefernefer
    Stockholmsinnerstad skrev 2012-09-06 22:04:31 följande:
    Låter som vanligt att det är lite godtyckligt vilka som är behjälpliga och vilka som inte är det.

Intet nytt under solen mao ;) Eller ja, låt oss hoppas på det, jag blev just 44... OCH singel!!! Herregud, stackars

landstinget med oss obstinata "vi tar tag i det själva" tjejer. ;) Sedan att man betalat skatt sedan man var 16 och

aldrig nyttjat sjukvården för övrigt och att exakt alla andra har rätt till fertilitetshjälp och man själv lägger ut

hundratusentals kronor ur egen ficka pga en efterbliven politik i Sverige, det spelar ingen roll.

Grrrrr ibland blir jag inte så lite förbannad! Skrikandes
    44 är ingen kul ålder att bli singel i, om man hjärtans gärna vill ha barn. :( Men du har ju haft bra flyt med ägg och embryon, så det blir säkert bra. Har du barn sedan tidigare, eller försöker du också få det första?

Ja, Sverige är väl det enda landet i Europa som håller på så här, med hårda, låga åldersgränser och stopp för singlar. :(
  • Stockholmsinnerstad

Nefernefer det är mitt första efter en avbruten graviditet 2005 och MF efter mitt första IVF nu i Juni.

Att jag är singel bekommer mig inte ett dugg utan ser verkligen fram emot att bli ensamförälder :)

Svar på tråden 45 år och planerar IVF