• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero

Grattis Stockholmsinnerstad! Nog är du gravid alltid!

Jag har testat med svaga plus på Clearblue och klinikens test men tror det är Ovitrellen som sitter. Har tagit flera extra efter ET. Tog ett Apotekets ikväll men det ser inget annat än blankt ut så jag gissar det är kört.

Jag har mailat min gyn om de kramper jag får. Känner att det måste utredas ordentligt så inte detta fullständigt saboterar alla chanser. Sen undrar jag fortfarande över hur det var men ägget som sattes tillbaka, om det var så fint 4-celligt som de sa. Det är lite svårt att släppa ivf-andet efter så många år. Har nästan blivit en del av mitt liv.

• Snart lycklig

Grattis Stockholmsinnerstad!!! Så roligt! Tack för lyckönskningarna i Aten. Av de 7 folliklarna var 3 för små, 1 en trolig cysta, 1 tom och 2 ägg ur de sista. Hade hoppats på 4 st. Vet ej om de två befruktats, får besked imorgon. Jag är tacksam för alla ägg jag får, men blev lite besviken och framförallt trött. Vill bli klar med mina insamlingar.

• Snart lycklig

Callimero, så tråkigt om det inte lyckats för dig! Jag tycker mig minnas att Dr D frågade mig vid en eller vid båda fulla IVF dom jag gjort "tillsammans" m honom, om jag hade känt några kramper. Vet ej varför han frågade, men kanske har det ngn betydelse. Mitt råd, kontakta honom. Tror tyvärr ej att du kommer få hjälp i Svetige. 

• callimero

Nu har jag mailat Dr D, får hoppas på svar snart och se om jag hinner nysta i detta. Har bett min distansgyn här hemma om hjälp också.

Ska fråga om ev chanser via IVF också. Har tänkt gå över till ÄD men blev lite peppad av hela 5 ägg på ÄP trots att det nu uppenbarligen misslyckats. Hur svårt ska det vara att släppa detta med egna ägg? Fyller ändå 46 i augusti :(

Hårda tummar hålles för er Lully och Snart lycklig!

• Lully Hill
    callimero skrev 2013-05-28 07:55:18 följande:
    Nu har jag mailat Dr D, får hoppas på svar snart och se om jag hinner nysta i detta. Har bett min distansgyn här hemma om hjälp också.

Ska fråga om ev chanser via IVF också. Har tänkt gå över till ÄD men blev lite peppad av hela 5 ägg på ÄP trots att det nu uppenbarligen misslyckats. Hur svårt ska det vara att släppa detta med egna ägg? Fyller ändå 46 i augusti :(

Hårda tummar hålles för er Lully och Snart lycklig!
    Bra att du mailat honom!
    Du vet att om det är ett immunproblem du har så är ÄD-pengarna och försöken bortkastade. Det kommer inte heller att funka i så fall. Bra att du nu nystar lite i det här innan du går vidare med egna eller ÄD.

Jag gjorde två ÄD försök förut som också misslykades så klart eftersom jag har immunproblem. När det var "löst" så funkade det ju med egna ägg.  
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Sunlight

Ge inte upp med dina egna ägg(om du inte vill) ! I New York har en kvinna som är 48 blivit gravid efter IVF med egna ägg hos Dr Zhang. Han gör IVF med " one egg policy" dvs egna ägg utan hormoner. Han anser att
    man inte ska ha hormoner när man blir lite äldre och gör IVF i naturlig cykel. Det ägg som då bildas är anser han
    är det bästa ägget eftersom det är kroppens egen naturliga cykel. (Intressant eller snarare sorgligt att vi alltid blir så ledsna när det bara finns ett ägg)
    Då kan man göra många äggplock utan att belasta systemet med hormoner. Dr D är lite inne på samma syn
    eftersom han ger en lägre dos ibland för att inte störa systemet för mycket.
    Jag har läst att i Indien blev en kvinna gravid med tvillingar när hon var 50 med egna ägg.
    Om det är sant eller ej vet jag inte. Bara en lite reflektion! Lycka till.
    Det är nya tider nu. Vetenskapen går framåt och statistik kan fabriceras eller inte ens vara sann.

• Snart lycklig

Fick precis svar från Dr D:

Dear XXXXX

Just to let you know that both of the eggs were mature and fertilized today. Both in the freezer now. 

Well done!!

Dr. Dimitri Papanikolaou 

Glad!!

• Sunlight

I somras hade jag två fina folliklar i naturlig cykel. Jag försökte ringa läkaren i London och fråga om jag inte skulle ta Orgal ultran så att dom inte skulle ägglossa. Nej, du får inte prata med läkaren och nej du behöver inte Orgal Ultran. Det var på fredagen på söndagen tog jag en Ovitrelle för att jag hade läst att man skulle göra det på nätet. Måndag-äggplock de var tomma. Jag tror jag att jag ägglossade på söndagen innan.
    Det var så sorgligt att inte få rätt hjälp. Dr D hade säkert hjälpt till och satt in Orgal Ultran i tid.
    Man kan inte alltid vara sin egen läkare. Det känns som om även fast Dr D är väldigt upptagen så är han flexibel och jobbar snabbt när det behövs. Jag mådde så dåligt efteråt. Det var dyrt och allt blev fel.

• entjej
    snartgravid skrev 2013-05-28 11:19:43 följande:
    Ge inte upp med dina egna ägg(om du inte vill) ! I New York har en kvinna som är 48 blivit gravid efter IVF med egna ägg hos Dr Zhang. Han gör IVF med " one egg policy" dvs egna ägg utan hormoner. Han anser att
    man inte ska ha hormoner när man blir lite äldre och gör IVF i naturlig cykel. Det ägg som då bildas är anser han
    är det bästa ägget eftersom det är kroppens egen naturliga cykel. (Intressant eller snarare sorgligt att vi alltid blir så ledsna när det bara finns ett ägg)
    Då kan man göra många äggplock utan att belasta systemet med hormoner. Dr D är lite inne på samma syn
    eftersom han ger en lägre dos ibland för att inte störa systemet för mycket.
    Jag har läst att i Indien blev en kvinna gravid med tvillingar när hon var 50 med egna ägg.
    Om det är sant eller ej vet jag inte. Bara en lite reflektion! Lycka till.
    Det är nya tider nu. Vetenskapen går framåt och statistik kan fabriceras eller inte ens vara sann.
    Hej!

Läser här ibland och läste idag och ditt inlägg. Att göra IVF i "naturlig cykel" låter inte som någon vits ifall man inte har några manliga problem vill säga. Har mannen pigga spermier kan man ju i så fall försöka själv i sänghalmen. Förstår inte.

Passar på att säga Grattis till Stockholminnerstad för plusset och grattis till två befruktade ägg snart lycklig. Ni som fryser ska ni alla sätta tillbaka dom i naturlig cykel eller behandlas för immunproblem eller något. Eller varför fryser ni dom istället för att sätta tillbaka direkt?

Kram till alla!       
  • callimero
    Lully Hill skrev 2013-05-28 08:10:41 följande:
    Bra att du mailat honom!
    Du vet att om det är ett immunproblem du har så är ÄD-pengarna och försöken bortkastade. Det kommer inte heller att funka i så fall. Bra att du nu nystar lite i det här innan du går vidare med egna eller ÄD.

Jag gjorde två ÄD försök förut som också misslykades så klart eftersom jag har immunproblem. När det var "löst" så funkade det ju med egna ägg.  
    Jag vet. Känns barta så oerhört tungt att dra igång ännu en resa. Nu litar jag på Dr D och tycker han verkar seriös, men finns det någon som fått utlåtandet att de INTE har immunologiska problem?

Vad kostar hela första besöket med prover och ordinationer?
    Jag måste sedan ta dessa vidare till Spanien eller Riga där jag planerar ÄD. Men visst är det så att det är förgäves OM det nu är så. Och tiden går...
Svar på tråden 45 år och planerar IVF