• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero

Snart lycklig - hoppas på dig nu i Aten, tummar hålles.

Vad tungt att utfallet blev så knapert Lully. Men du har bevisligen "kunnat" tidigare så hoppas bara det var en svacka. Kan ju variera väldigt mellan försöken. Låter jobbigt att bara få höra ordet tumör. Jag känner igen mig då jag också har liknande historik i familjen. Hoppas nu ditt nästa försök generar bättre resultat.

Stockholmsinnerstad, grattis till bra försök och det lovande testet!

Vill gratta dig så innerligen även här kära myran! Skrattande

Vi bestämde oss för ett sista ivf-försök hos CFC då vi haft ett donatorstrå kvar i frysen. Jag fyller 46 i sugusti så inte mycket tid att spela på. Har även kontaktat samma ÄD-klinik i Spanien där myran gått.

Fick lovande resultat på sista VUL, 5 ägg på ÄP ur ca 7 tömda blåsor (varav jag tror den största hann brista då vi inväntade lite extra många dagar innan ÄP denna gång för att få med de mindre) men endast 1 tillbaka. Vid ET fick jag beskedet att 2 ägg var tomma vad de nu menar med det? 1 blev befruktat av 2 st spermier och 1 utvecklades ej ordentligt.

Fick en lite märklig och väldigt stressig erfarenhet av Svend på ET. Han sa det ägg jag fick tillbaka var 2-celligt på morgonen men sedan vid själva ET, efter att jag var ledsen för det bör vara 4-celligt, så visade han en bild i sin mobil att den var 4-cellig på väg att bli 5. Hade en del fragment. När jag frågade lab-kvinnan om kvaliteten på ägget ville hon inte riktigt svara utan tittade bort mot Svend. Man får så klart utgå från att de talar sanning, men fick ändå en märklig känsla. De kan väl inte sätta in ett ej livsdugligt 2-celligt och ljuga? Sen satte han tillbaka det på 3 sekunder och jag upplevde ej de ens tittade i katetern att den var tom efteråt. Usch, man vill inte tänka såhär utan hoppas på det bästa. Är kanske extra nojjig för han var så stressig. Och detta är ett sista försök.

Har igen som vid flera IVF haft kraftig kramp i livmodern. Detta viftas bara bort men jag känner att detta kan vara något som förstör chanserna för implantation och då även vid ÄD. Har någon av er drabbats av liknande? Det pågår i 5-15 min och gör så ont att jag knappt kan ligga raklång och svettas floder.

Tar nu 20 Pred, Fragmin, Trombyl och extra Ovitrelle så måste vänta tills den går ut innan test.

Kram på er alla kämpare i tråden!

• myran6801

Lully, hoppas det blir bättre resultat denna gång i Aten. Tycker ditt beslut låter klokt. Det är viktigt att ta vara och uppskatta det man har. Sköt om dig!

Calimero, vilken olustig upplevelse du varit med om hos CFC. Bara känslan att det inte gick rätt till räcker ju för att tycka det är obehagligt. Vid ett av våra försök på CvL sa läkaren innan ET att det var två perfekta embryon att sätta tbx men när vi fick se det innan insättningen så jag att de var tvåcelliga och fragmenterade plus att jag hörde labtjejen säga tvåcelliga. Ringde läkaren dagen efter o frågade och då svamlade han ngt om att de sattes in så tidigt så de skulle säkert dela sig vidare till fyra, det var det han menade.
    Kram

• callimero

Inte ok av klinikerna att svamla om så viktiga fakta. Funderar på att begära hem de där papperen från lab med resultaten. Inte för att det ändrar något men för att jag vill veta.

• Stockholmsinnerstad

Både på Stork och på triangeln får man se äggen i förstoring både innan insättning och när de är på plats (ej förstoring då dock men som små frön får man se dem då). På stork får man dessutom se hela celldelningsproceduren och får en bild med sig hem över när äggen är placerade i livmodern. Borde vara standard på alla kliniker så att man känner att man är helt med på vad som händer. Callimero det där var inte i närheten av ok. Rynkar på näsan 

• Snart lycklig

Tack f era tummar! De behövs som vanligt! Callimero, jag blir upprörd, då jag vid mina två Ivf hos CFC, blev förvånad att ET gick på bara några sekunder. Det har både före och efter CFC varit svårt att komma in i min livmoder, dt har tagit tid o de har många ggr behövt byta kateter. Hur kan dt då gå på tre sekunder för CFC. Jag frågade en gång o de sa att de tagit hänsyn till det redan innan efter att läst mina journalkopior fr Sverige. Så stressade som de är där tror jag knappast de har läst mina journaler. Dock fick jag ju se på skärmen när de gjort klart ET, ser lite vitare ut på en fläck, så kanske var allt ok eller inte. Dr D har berättat f mig att dt är riktigt noga när man gör ET på mig för jag är lång på ngt ställe o sätts de f grunt dör de direkt. Däremot använder Dr D inte UL vid ET. Jag har foton på de sju jag återfört vid mina två IVF hos honom. De lyckades ju inte, då nästan lite sorgligt att se dem. Vid första ivf hos honom fick jag ett foto fr morgonen i ett fr senare på dagen precis innan ET. Dr D är mkt noggrann vid ET. Börjar dt blöda, tvättar han riktigt noga o väldigt noga m att dt sedan får torka innan transfer.

• Snart lycklig

Lully, tack vännen! Som du redan vet hoppas jag på bra skörd f dig kanske i slutet av nästa vecka. Som sagt, tycker jag efter din situation, att du har tagit ett bra beslut!

• Sunlight

Grattis Myran och Stockholm!
    Jag har följt tråden länge men inte vågat skriva något.
    Jag ska göra IVF hos Dr D i sommar om det finns folliklar i min kropp snart . Jag har även en donator
    Riga som gör behandling nu och äggplock på fredag. Hon har många folliklar så jag 
    hoppas på att göra ÄD om min kropp inte fungerar. Jag har svårt att släppa tanken på att
    att inte min kropp ska kunna fungera igen. Jag var i Riga för två månader sen och gjorde IVF.
    Mina gynekologer tjatar om äggdonation.
    Ett mirakel behövs och jag håller tummarna. Jag tycker att Dr D är fantastisk, mycket noggrann,
    intuitiv och flexibel. Jag VILL försöka hos Dr D innan jag ger upp hoppet om barn med mina egna ägg.
    Tycker ni att jag ska ge mig och göra ÄD direkt nu och försöka göra IVF i Aten i sommar och ÄD i oktober/Riga om det inte går?

• Stockholmsinnerstad

Snart lycklig i dag söndag men då jag ju ska ta blodprov så gör jag det på måndag istället så slipper jag åka ända till Köpenhamn bara för det. :)

• Stockholmsinnerstad

Snart gravid, det är så svårt att ge råd i en så avgörande fråga, allt handlar ju om hur mycket du vill maximera chanserna till en bärande graviditet men ditt förslag på en kombination låter ju riktigt vettig och bra tycker jag. Glad

Jag har fått rekommendationen ÅD jag med från båda mina kliniker jag haft kontakt med när vi började planera för ett fjärde IVF, med hänvisning till ålder och tre IVF som inte lett till graviditet även om jag plussade i den första.

Även nu när jag plussat på nytt är de väldigt dämpade där jag går, inte ens ett grattis vad kul - Nada för ett pluss är bara en liten liten bit på vägen om än en jäkligt trevlig liten bit. Solig

Jag hoppas att du snart kommer fram till ett beslut som känns helt rätt för dig och kom ihåg, ingenting är omöjligt! {#emotions_dlg.flower} Många kramar.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF