• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Nefernefer

Vilken trevlig tråd! Och vad trevligt att Lully Hill, som startade den och har delat med sig av så mycket positiva tankar, gick raka spåret till ett plus! :)

Jag befinner mig i mitt livs första IVF, och det går inte så bra just nu. Min svenska stöd-gynekolog anser att det beror på den orimligt höga dosen Suprecur jag har ordinerats även efter sprutstart med Gonal, och att det fortfarande finns hopp om bättring vid mitt andra extra ultraljud på fredag. Den estniska klinikens läkare däremot anser att det beror på att mina ägg är för dåliga och att jag borde lägga ner och satsa på ÄD... Hela dagen igår fylldes av förtvivlan, men den här tråden ger mig lite hopp igen.

Jag är 41 år, och fyller 42 år i januari. Även här är det oerhört olyckliga omständigheter som har gjort att jag kommit igång så sent.

Önskar lycka även till er andra som kämpar.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • callimero
    Nefernefer skrev 2011-11-15 11:11:52 följande:
    Vilken trevlig tråd! Och vad trevligt att Lully Hill, som startade den och har delat med sig av så mycket positiva tankar, gick raka spåret till ett plus! :)

Jag befinner mig i mitt livs första IVF, och det går inte så bra just nu. Min svenska stöd-gynekolog anser att det beror på den orimligt höga dosen Suprecur jag har ordinerats även efter sprutstart med Gonal, och att det fortfarande finns hopp om bättring vid mitt andra extra ultraljud på fredag. Den estniska klinikens läkare däremot anser att det beror på att mina ägg är för dåliga och att jag borde lägga ner och satsa på ÄD... Hela dagen igår fylldes av förtvivlan, men den här tråden ger mig lite hopp igen.

Jag är 41 år, och fyller 42 år i januari. Även här är det oerhört olyckliga omständigheter som har gjort att jag kommit igång så sent.

Önskar lycka även till er andra som kämpar.

Välkommen till denna fina tråd!

Vilken dos har du på Gonal och vilken sprutdag är du på? Mycket kan hända mellan ultraljuden.

Skulle det inte funka tycker jag du ska satsa på kort metod utan spray istället, kanske även byta preparat till Menopur tex. Men jag hoppas det kommer vända denna gång så du går i mål och slipper tänka på fler försök!
  • callimero

Kunde inte hålla mig så jag mailade en kvinna på lab som jag haft lite kontakt med om donatorval. Frågade i malilet om spindelmicroskop. De används tydligen inte jämt då det är en längre procedur så av någon anledning använder de inte detta när man har donator. Förstod inte riktigt varför, de borde ta hjälp av det för oss i högre ålder kan jag tycka? Vet då alltså inte hur det var i ditt fall Lully.

Hon svarade att jag var välkommen att ringa henne. Blev livrädd, ringde precis upp och trodde hjärtat skulle slå ur bröstet på mig men hon berättade att alla tre är befruktade. Så nu måtte de hålla tills imorgon!

• myran6801

Kalimero!!!! Fantastiskt!!!! Då håller vi tummarna hårt att det är fina guldägg!!! Tycker du är modig som ringde labdamen och frågade, men så skönt att du iallafall vet att de tre befruktats. Kram vännen

Mitt tidigare inlägg försvann visst, det händer titt som tätt med iphonen.

• callimero

Ja fy så läskigt det var, men nu kan jag gå och vara försiktigt glad denna dag. Mina ägg och den danska donatorn verkar ivarjefall fattat tycke för varandra.

Det verkar som din iphone är rätt bångstyrig myran. Drömmer

• myran6801

Nerfernefer, välkommen till denna fina tråd! Hoppas vi kan stötta och peppa dig och utbyta erfarenheter. Känner igen det där att de alltid skyller alla misslyckanden på dåliga ägg! Så har det varit för mig ända sedan jag började i Ivf-svängen då jag var 40 och även nu 3 år senare. Ge inte upp utan fortsätt kämpa! Kram

• Nefernefer
    callimero skrev 2011-11-15 11:22:10 följande:
    Välkommen till denna fina tråd!

Vilken dos har du på Gonal och vilken sprutdag är du på? Mycket kan hända mellan ultraljuden.

Skulle det inte funka tycker jag du ska satsa på kort metod utan spray istället, kanske även byta preparat till Menopur tex. Men jag hoppas det kommer vända denna gång så du går i mål och slipper tänka på fler försök!
    Tack för välkomnande!

Mitt upplägg på IVF startade redan 23 oktober med 4 dagar Utrogestan - en medicin som jag inte riktigt vet vad den heter i Sverige. Den 24 oktober lade jag till Suprecur 2 sprut x 4 per dag.

2 november testades om nedregleringen hade lyckats. Endometrium var på gränsen med 5 mm, men Östradioltest(?) var på mindre än 150, och där var gränsen 500 om jag förstod rätt.

Så på kvällen fick jag starta med Gonal 225 IU. Den estniska kliniken ville också att jag skulle fortsätt med 2 sprut x 3 med Suprecur per dag.

8 november hade jag ultraljud, med en ensam liten follikel värd att räkna, och endometrium på 2-3 mm. Jag blev så klart ledsen. Dosen Gonal höjdes till 450 IU, men jag skulle fortsätta med 2 x 3 Suprecur.

Igår, 14 nov, hade jag ultraljud igen. Endometrium hade vuxit till 4 mm, men folliklarna hade inte växt. Väldigt otäckt. Men när min svenska stöd-gynekolog fick höra att jag gick på en så hög dos Suprecur så ansåg hon att det var helt normalt att inget kunde växa. Hon sa att i Sverige så kör man 1 x 3 efter sprutstart med Gonal. Har ni några kommentarer till det?

Jag meddelade den estniska kliniken, och fick då detta hemska svar. Att den uteblivna reaktionen berodde på att mina äggreserver var för dåliga och att jag borde avbryta och tänka på ÄD. Men att jag också om jag envisades kunde få köra på övertid till på fredag. Och det gör jag nu, och jag har halverat dosen Suprecur.

Det känns otroligt knäckande. Tog FSH och AMH i somras, och värdena var OK för min ålder. FSH 7, och AMH 0.6. Ultraljud visade hyfsad aktivitet i äggstockarna, med en sannolikhet på att få ut runt 8 ägg vid behandling. Det här känns som en mardröm.

Den här tråden känns dock som en liten ljusning, och att testa korta protokollet och Menopur låter som en bra idé med era erfarenheter. Om det inte löser sig för mig på fredag, 18 november. Men min trygga övertygelse om att allt skulle gå på räls för mig har fått sig en väldigt hård törn. 
  • Nefernefer
    callimero skrev 2011-11-15 11:36:26 följande:
    Kunde inte hålla mig så jag mailade en kvinna på lab som jag haft lite kontakt med om donatorval. Frågade i malilet om spindelmicroskop. De används tydligen inte jämt då det är en längre procedur så av någon anledning använder de inte detta när man har donator. Förstod inte riktigt varför, de borde ta hjälp av det för oss i högre ålder kan jag tycka? Vet då alltså inte hur det var i ditt fall Lully.

Hon svarade att jag var välkommen att ringa henne. Blev livrädd, ringde precis upp och trodde hjärtat skulle slå ur bröstet på mig men hon berättade att alla tre är befruktade. Så nu måtte de hålla tills imorgon!
    Stort grattis till dig!
Svar på tråden 45 år och planerar IVF