• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-14 12:32:07 följande:
    Men det låter bra med värken Lully! Än vän till mig som är gravid klagade på det, att hon hade mensont hela tiden. Så jag tror det är ett bra tecken. Hoppas tiden till nästa torsdag går snabbt. Då är vi två nervösa människor här just nu. Undrar när i denna process man kan koppla av? Var man nu än befinner sig.

Visst tog du proggisar där bak innan ET Lully?
    Jag tror inte man slappnar av ens när bebisen är född. Då kommer jag oroa mig för plötslig spädbarnsdöd! Eller så får man tänka att det finna alltid nått att oroa sig för så det är lika bra att sluta oroa sig! Men det är lättare sagt än gjort!

Jag tog proggisar från kvällen för ÄP på vanliga stället,. Det har jag alltid gjort med IVFer på andra klinker. Sedan kvällen innan ET så tog jag dem där bak. och duschade lite extra där nere så det inte skulle vara en massa kladd kvar. sedan sket jag helt enkelt i om det var kladdigt där inne. Det är ju ändå lite blod kvar så de får väl göra rent då om det stör, resonerade jag.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero

Ja jag är en kontrollmänniska som har sådär väldans svårt att släppa taget. Men ibland får man tvinga sig. Väldigt lätt... Förmodligen kommer jag ha ett babylarm limmat vid örat.

Då ska jag ta en proggis ikväll. De hittar väl fram ändå vid ET, gegg eller ej.

Hur många dagar sprutade du Lully? Jag hann bara med 6 st Menopur, idag ÄP på dag 9. Blir intressant att se vad denna rekordkorta variant ger.

Tänk om du har två därinne nu med dina symptom!

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-14 12:49:21 följande:
    Ja jag är en kontrollmänniska som har sådär väldans svårt att släppa taget. Men ibland får man tvinga sig. Väldigt lätt... Förmodligen kommer jag ha ett babylarm limmat vid örat.

Då ska jag ta en proggis ikväll. De hittar väl fram ändå vid ET, gegg eller ej.

Hur många dagar sprutade du Lully? Jag hann bara med 6 st Menopur, idag ÄP på dag 9. Blir intressant att se vad denna rekordkorta variant ger.

Tänk om du har två därinne nu med dina symptom!
    Ja, babylarm blir ett måste!! Ibland ORKAR jag bara inte oroa mig och då slappnar jag av ett tag. Men så kommer det igen. Jag är också en kontrollmänniska. Annars hade jag nog aldrig kommit så här långt om man inte var en människa som vägrar acceptera "sanningar", ifrågasättande, "kan själv lika bra" etc. i dessa sammanhang är det en bra egenskap men visst är det JOBBIGT ibland!

Jag sprutade 9 dagar, hade ÄP dag 12. Tidigare har jag haft ÄP på dag 14-16.
    Detta kanske var en bra metod för dig eftersom det strulat tidigare. Jag tror inte man kan jämföra så mycket med sina "gamla" IVF. Kroppen är äldre och tröttare och då kanske inte det gamla gamla konceptet funkar så bra. Går det för länge har jag för mig att man tappar "kvalitet" på äggen dessutom.
    Detta blir säkert bra! Och du skall vara glad för dina tre ägg! Bra värpt i din ålder! Oroa dig inte nu, i dag skall du vara glad och inte oroa dig. Ta en paus idag, det är du värd. Det ligger utanför din kontroll nu! Glad

Kram
  • myran6801

Kalimero, grattis till 3 ägg! Klart det är fina guldägg som nu myser extra i labbet. Tycker du är tuff som gör detta själv, jag håller tummarna hårt nu. Du är verkligen värd att denna gång lyckas!!!! Bra att du sa till att du ville ha smärtlindring, inte ska man pinas mer än nödvändigt och lite lull-lull kan de verkligen bjuda på.
    Bra att du fick ett fint rum. När får du redan på hur många som befruktats?
    Sköt om dig nu! Kram kramGlad

• myran6801
    Lully Hill skrev 2011-11-14 12:26:06 följande:
    Jag har haft mensvärk från och till fredag, lördag, söndag och idag. Magen är spänd och öm. Googlar på mensvärk och läser att det är normal men är ändå orolig för jag tycker det varat så länge: Antingen är det två där inne som gör att det känns extra eller så går det åt skogen. vet inte, det är bara att vänta och se. Brösten är ännu ömma o spända så det bör vara ett gott tecken. Oroligt är det i alla fall.
    Torsdag nästa vecka skall jag på VUL. Då skall man kunna se hjärtat picka. (Om det är nått som pickar) 
    kram
    Tycker det låter mycket lovande. Tänk om det är två små liv därinne!!!! kram kramGlad
  • callimero

Tack Lully för pepp! Jag brukar göra korta men har haft ÄP i snitt på dag 11. Har ibland ÄL på cd 10 trots att jag har 27 dagars cykel så jag är väl snabb av mig. Var likadant med Pergotime och insemination i somras, det var på CD 10 och 11.

Tack Myran! Ja jag hoppas det myses för fullt i värmeskåpet nu. De sa bara att de hör av sig om det är något annars har jag tid 11.15 för akupunktur och 12 för ET.

Fick du något veta dagen efter ÄP Lully?

Har tagit upp frukost på rummet. Tittar ut över takåsarna invid Ströget. Ska äta lunch senare med en tjej jag haft kontakt med sedan länge i en annan tråd här på FL. Hon har ET idag på kliniken Triangeln. Igår blev det lite shopping och en onyttig pizza nere i Nyhavn, sen däckade jag tidigt i sängen framför tvn.

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-15 09:38:31 följande:
    Tack Lully för pepp! Jag brukar göra korta men har haft ÄP i snitt på dag 11. Har ibland ÄL på cd 10 trots att jag har 27 dagars cykel så jag är väl snabb av mig. Var likadant med Pergotime och insemination i somras, det var på CD 10 och 11.

Tack Myran! Ja jag hoppas det myses för fullt i värmeskåpet nu. De sa bara att de hör av sig om det är något annars har jag tid 11.15 för akupunktur och 12 för ET.

Fick du något veta dagen efter ÄP Lully?

Har tagit upp frukost på rummet. Tittar ut över takåsarna invid Ströget. Ska äta lunch senare med en tjej jag haft kontakt med sedan länge i en annan tråd här på FL. Hon har ET idag på kliniken Triangeln. Igår blev det lite shopping och en onyttig pizza nere i Nyhavn, sen däckade jag tidigt i sängen framför tvn.
    Hej vännen!
    Skönt att höra att du har det bra där nere! Kul att du har en lunch med en FL vän!!
    Nej jag fick inte veta något. De sa att om jag inte hör något före kl 9 på ETdagen så är allt ok. Då var jag redan på väg till Arlanda.

Jag tänkte fråga dig om du ev kunde ställa en fråga till CFC. Om det finns möjlighet och du kommer i håg det så klart!
     När du kommer in för ET får du träffa labbpersonalen. En jättetrevlig kvinna, hon berättar resultatet och poängen till äggen. Kan du fråga om de alltid tittar i spindelmikroskopet på alla ägg?? De beskriver spindelmicroskopet på hemsidan.  Eller om det är nått man särskilt beställer, jag hoppas inte det? De skall kunna se att äggen har fulla uppsättningar kromosomer, spindlar. (De kan inte se Downs dock för det frågade jag om en gång.) Men om de har kollat i mocroskopet så borde man veta att äggen är ok och mer livsdugliga, dvs inte vara lika stor risk för missfall eller hur? Det kan vara lite skönt att veta för oss lite äldre.    

Ha det riktigt gott i Köpenhamn! Njut av vin och mat som du inte får äta sedan!
    Kramkram
  • callimero

Jag ska fråga om spindelmicroskopet Lully, har själv funderat på det. När man tittar i deras prislista finns dock ingen info om detta separat så jag hoppas det är något de använder per automatik och att de inte bara tar de ägg vi har då de är så få och kör vidare?

Ska försöka njuta och inte tänka för mycket, kanske kan unna mig ett glas vin ikväll innan fröna kommer tillbaka.

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-15 10:03:05 följande:
    Jag ska fråga om spindelmicroskopet Lully, har själv funderat på det. När man tittar i deras prislista finns dock ingen info om detta separat så jag hoppas det är något de använder per automatik och att de inte bara tar de ägg vi har då de är så få och kör vidare?

Ska försöka njuta och inte tänka för mycket, kanske kan unna mig ett glas vin ikväll innan fröna kommer tillbaka.
    Jättebra! Har själv tänkt som du men glömde fråga! Undrar om poängen man får på äggen är utifrån spindelmicroskåpet. Jag hade ett ägg som "inte var något bra". Hoppas nu att äggen jag fick tillbaka hade "fulla spindlar".
    Ska bli spännande och höra hur det går i morgon och dina poäng!
    Må så gott!

Kram
Svar på tråden 45 år och planerar IVF