• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Nefernefer
    myran6801 skrev 2011-11-15 11:59:42 följande:
    Nerfernefer, välkommen till denna fina tråd! Hoppas vi kan stötta och peppa dig och utbyta erfarenheter. Känner igen det där att de alltid skyller alla misslyckanden på dåliga ägg! Så har det varit för mig ända sedan jag började i Ivf-svängen då jag var 40 och även nu 3 år senare. Ge inte upp utan fortsätt kämpa! Kram
    Tack så mycket! Och ja, den här tråden är verkligen jättefin och full med råd och vänligheter. Och det är väldigt intressant att läsa om allas erfarenheter, behandlingar och vad olika läkare kommer med för helt motsatta råd.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • callimero

Har så dålig koll på detta med spraydoser då jag bara gjort den en gång. Vet att CFC tex föredrar att göra korta på äldre. Tror personligen det inte är så bra att trycka ner oss 40+ i klimakteriet i onödan. Vilken klinik går du hos?

Vet inte vad ni har för orsak till att ni gör IVF men om du avbryter trots allt kanske ni kan testa insemination om det finns en follikel i ok storlek. Eller ta ägglossningssprutan och kör hemmaförsök. Hoppas dock det börjat hända saker nu med din sänkta spraydos trots att du nu sprutat en längre tid.

• Nefernefer
    callimero skrev 2011-11-15 12:15:25 följande:
    Har så dålig koll på detta med spraydoser då jag bara gjort den en gång. Vet att CFC tex föredrar att göra korta på äldre. Tror personligen det inte är så bra att trycka ner oss 40+ i klimakteriet i onödan. Vilken klinik går du hos?

Vet inte vad ni har för orsak till att ni gör IVF men om du avbryter trots allt kanske ni kan testa insemination om det finns en follikel i ok storlek. Eller ta ägglossningssprutan och kör hemmaförsök. Hoppas dock det börjat hända saker nu med din sänkta spraydos trots att du nu sprutat en längre tid.
    Efter att ha läst i den här tråden, så känns det som att det var ett misstag att gå med på långa protokollet. Men den estniske läkaren sa att korta protokollet ger ägg, men inte bra ägg. Kliniken heter Elite och ligger i Tartu.

Jag vill ha IVF för att bättra på chansen att hinna få syskon, när det nu startade så sent. Min ursprungliga plan var att göra en första IVF direkt för frysen, och sedan en till igen efter ett par månader när kroppen förhoppningsvis återhämtat sig. Den planen var helt OK med kliniken, och i Estland så kan man spara embryon tills man blir 50 år. Det känns tryggt med en gräns som ligger långt in i framtiden, eftersom allt kan hända.
  • Lully Hill
    Nefernefer skrev 2011-11-15 11:11:52 följande:
    Vilken trevlig tråd! Och vad trevligt att Lully Hill, som startade den och har delat med sig av så mycket positiva tankar, gick raka spåret till ett plus! :)

Jag befinner mig i mitt livs första IVF, och det går inte så bra just nu. Min svenska stöd-gynekolog anser att det beror på den orimligt höga dosen Suprecur jag har ordinerats även efter sprutstart med Gonal, och att det fortfarande finns hopp om bättring vid mitt andra extra ultraljud på fredag. Den estniska klinikens läkare däremot anser att det beror på att mina ägg är för dåliga och att jag borde lägga ner och satsa på ÄD... Hela dagen igår fylldes av förtvivlan, men den här tråden ger mig lite hopp igen.

Jag är 41 år, och fyller 42 år i januari. Även här är det oerhört olyckliga omständigheter som har gjort att jag kommit igång så sent.

Önskar lycka även till er andra som kämpar.

Hej Nefernefer!
    Välkommen och tack för dina fina ord!
    Det verkar som korta protokollet och fostimon/menopur funkar bäst för oss gamlingar. Finns mycket utländsk info på nätet om det. Däremot har jag förstått att långa också kan vara bra för att kunna pricka in rätt startdag. det är tydligen viktigt det också. Det råder lite olika uppfattningar hos doktorerna om det här har jag förstått. Jag tror det är viktigt att använda en klinik som är van att göra IVF på lite äldre kvinnor. Får jag fråga varför du valde kliniken i Estland? Du bör kunna göra IVF även här i Sverige. 
    Jag tycker det verkar konstigt att din estniske läkare redan nu uttalar sig om hur kvalieten på dina ägg är! Du har väl inte gjort äggplock ännu? Hur du svarar på medicineringen har inget med äggkvalitet att göra.

Håller tummarna att du får bättre besked på fredag!

Kram Lully
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • myran6801

Jag har kört långa protokollet vid tre av mina Ivf:er och om jag inte minns fel så sprayade man i ena näsborren två ggr om dagen när man börjat med sprutorna. Men jag kan dubbelkolla när jag kommer hem. Tycker du skall kolla om ni inte kan göra en insemination som Kalimero föreslog. Vi gjorde det nu sist i DK då det bara fanns en follikel och några små. Det var helt ok med kliniken och vi slapp betala för en helt Ivf.

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-15 11:36:26 följande:
    Kunde inte hålla mig så jag mailade en kvinna på lab som jag haft lite kontakt med om donatorval. Frågade i malilet om spindelmicroskop. De används tydligen inte jämt då det är en längre procedur så av någon anledning använder de inte detta när man har donator. Förstod inte riktigt varför, de borde ta hjälp av det för oss i högre ålder kan jag tycka? Vet då alltså inte hur det var i ditt fall Lully.

Hon svarade att jag var välkommen att ringa henne. Blev livrädd, ringde precis upp och trodde hjärtat skulle slå ur bröstet på mig men hon berättade att alla tre är befruktade. Så nu måtte de hålla tills imorgon!
    Åh så underbara nyheter! Alla tre befruktade!!! Toppen! Du skall se att nu är det din tur nu Kalimero!

Vad duktig du är som mailade. Även om varken du eller jag blev så mycket klokare. Lite dåligt att de gör reklam för microskopet på hemsidan och sedan använder de inte det kan jag tycka. Konstigt att de inte heller använder det då man använder donator, det borde väl inte spela någon roll. Sperma som sperma.  Mycket konstigt.
    Jag skall maila CFC och fråga vad som gjordes i mitt fall.

Håller tummarna för ET i morgon! Har du beställt ett eller två? Glad

Kram
  • Lully Hill
    Nefernefer skrev 2011-11-15 12:01:38 följande:
    Tack för välkomnande!

Mitt upplägg på IVF startade redan 23 oktober med 4 dagar Utrogestan - en medicin som jag inte riktigt vet vad den heter i Sverige. Den 24 oktober lade jag till Suprecur 2 sprut x 4 per dag.

2 november testades om nedregleringen hade lyckats. Endometrium var på gränsen med 5 mm, men Östradioltest(?) var på mindre än 150, och där var gränsen 500 om jag förstod rätt.

Så på kvällen fick jag starta med Gonal 225 IU. Den estniska kliniken ville också att jag skulle fortsätt med 2 sprut x 3 med Suprecur per dag.

8 november hade jag ultraljud, med en ensam liten follikel värd att räkna, och endometrium på 2-3 mm. Jag blev så klart ledsen. Dosen Gonal höjdes till 450 IU, men jag skulle fortsätta med 2 x 3 Suprecur.

Igår, 14 nov, hade jag ultraljud igen. Endometrium hade vuxit till 4 mm, men folliklarna hade inte växt. Väldigt otäckt. Men när min svenska stöd-gynekolog fick höra att jag gick på en så hög dos Suprecur så ansåg hon att det var helt normalt att inget kunde växa. Hon sa att i Sverige så kör man 1 x 3 efter sprutstart med Gonal. Har ni några kommentarer till det?

Jag meddelade den estniska kliniken, och fick då detta hemska svar. Att den uteblivna reaktionen berodde på att mina äggreserver var för dåliga och att jag borde avbryta och tänka på ÄD. Men att jag också om jag envisades kunde få köra på övertid till på fredag. Och det gör jag nu, och jag har halverat dosen Suprecur.

Det känns otroligt knäckande. Tog FSH och AMH i somras, och värdena var OK för min ålder. FSH 7, och AMH 0.6. Ultraljud visade hyfsad aktivitet i äggstockarna, med en sannolikhet på att få ut runt 8 ägg vid behandling. Det här känns som en mardröm.

Den här tråden känns dock som en liten ljusning, och att testa korta protokollet och Menopur låter som en bra idé med era erfarenheter. Om det inte löser sig för mig på fredag, 18 november. Men min trygga övertygelse om att allt skulle gå på räls för mig har fått sig en väldigt hård törn. 
    Ps.
    jag har gjort tre långa protokoll. man börjar med att spraya i ena näsborren två gånger om dagen. När du börjar spruta med Gonal/Puregon/Menopur etc. så går man ned till ett spray om dagen om jag minns rätt. Man halverar alltså nedregleringsmedicinen!
    Gå in på carl von Linneklinikens hemsida och titta på informationhäftet de har om IVF och hur det går till. Jag tror du också kan hitta patientinfo på nätet om Synarela som används i Sverige. Jag har bara använt nässpray som nedreglering. Jag håller med om att det verkar som att din nedreglering är väldigt stark och det är konstigt att man inte släppt lite på den när du börjar med Gonal. Det är det normala.

Dina värden är helt ok, AMH0,6 är bra. AMH0,7 anses som normal så det går inte att skylla på trötta äggstockar här! 

Tre alternativ finns:
    Avbryt och betala inget till kliniken
    Vänta och se hur resultatet blir
    Diskutera insemination

Rådgör med din svenske gyn om hur du skall göra tycker jag. Hon verkar klok och ha erfarenhet av IVF.

Lycka till!
  • Nefernefer
    Lully Hill skrev 2011-11-15 13:06:32 följande:
    Hej Nefernefer!
    Välkommen och tack för dina fina ord!
    Det verkar som korta protokollet och fostimon/menopur funkar bäst för oss gamlingar. Finns mycket utländsk info på nätet om det. Däremot har jag förstått att långa också kan vara bra för att kunna pricka in rätt startdag. det är tydligen viktigt det också. Det råder lite olika uppfattningar hos doktorerna om det här har jag förstått. Jag tror det är viktigt att använda en klinik som är van att göra IVF på lite äldre kvinnor. Får jag fråga varför du valde kliniken i Estland? Du bör kunna göra IVF även här i Sverige. 
    Jag tycker det verkar konstigt att din estniske läkare redan nu uttalar sig om hur kvalieten på dina ägg är! Du har väl inte gjort äggplock ännu? Hur du svarar på medicineringen har inget med äggkvalitet att göra.

Håller tummarna att du får bättre besked på fredag!

Kram Lully
    Jag har läst hela tråden med stort intresse, och läst dina bra länkar också. Jag hoppas att den här omgången ändå går bra till slut, men att ett kort protokoll med menopur kanske är bäst till nästa gång.

Den estniske läkaren ansåg att äggen blev av bättre kvalitet med långa protokollet, och de har goda resultat. Klinikens specialitet är nog äggdonation dock, vilket kanske påverkade hans svar till mig.

Nej, jag kan inte göra IVF i Sverige. Jag har fått inse att jag är singel. Jag kan inte vänta fler år på att min stora kärlek ska bestämma sig.

Jag tycker att det är skönt att du också reagerar så på hans kommentar om min äggkvalitet. Det kändes så hemskt att det som var en mindre vägbula vid ultraljudet på morgonen plötsligt blev ett väghinder med taggtråd efter svar från kliniken. Ja, det här är min första IVF-behandling någonsin.

Tack för tummarna. Nervös väntan på fredag.
  • myran6801
    Nefernefer skrev 2011-11-15 14:10:48 följande:
    Jag har läst hela tråden med stort intresse, och läst dina bra länkar också. Jag hoppas att den här omgången ändå går bra till slut, men att ett kort protokoll med menopur kanske är bäst till nästa gång.

Den estniske läkaren ansåg att äggen blev av bättre kvalitet med långa protokollet, och de har goda resultat. Klinikens specialitet är nog äggdonation dock, vilket kanske påverkade hans svar till mig.

Nej, jag kan inte göra IVF i Sverige. Jag har fått inse att jag är singel. Jag kan inte vänta fler år på att min stora kärlek ska bestämma sig.

Jag tycker att det är skönt att du också reagerar så på hans kommentar om min äggkvalitet. Det kändes så hemskt att det som var en mindre vägbula vid ultraljudet på morgonen plötsligt blev ett väghinder med taggtråd efter svar från kliniken. Ja, det här är min första IVF-behandling någonsin.

Tack för tummarna. Nervös väntan på fredag.
    Du vet att du kan vända dig till Danmark va? På CFC tar de emot oss 40+ och gör även donators IVF.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF