• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Tack för välkomnandet!

Vi har gjort våra försök på Fertilitetscentrum i Stockholm.

Vi gjorde utredning/inskrivning i augusti 2009, men av olika orsaker kom vi tyvärr inte igång med vårt första försök förrän i november/december 2010. Jag hade hyfsat AMH-värde (1,12 aug 2009, 1,2 aug 2010) , så vi tilläts påbörja behandlingen.

Mitt under vår påbörjade tredje behandling maj/juni 2011 rekommenderades vi avbryta det hela och gå över till äggdonation, mycket opsykologiskt när jag då var nedreglerad och precis skulle börja med sprutor....... Vi valde att fortsätta, men vår mentala hälsa var ju inte bra under försöket. Bör tilläggas att läkaren inte tidigare talat med oss om detta. Det bör man väl göra efter eller före en eventuell behandling, inte mitt i en påbörjad ivf-behandling.

Trots detta fick vi göra ett sista försök, vilket vi nu precis genomgått, med ett minus som resultat.

Glädjande nog har vi ett ett befruktat ägg i frysen sedan försök nr 2 som gjordes i mars/april 2011. Det är ett 6-dagarsodlat, så vi hoppas allt vad vi kan på att det klarar upptining och att det är vårt Guldägg!Hjärta Det kommer att återföras i början av januari.

Och sedan är jag för gammal för Sverige!

• Nefernefer
    callimero skrev 2011-11-18 19:41:04 följande:
    Vad bra att det rör på sig!
    Tror absolut inte det går att dra några som helst slutsatser gällande din äggreserv av detta försök med galen spraydos. Och även om man har få ägg så kan det ju finnas några guldägg kvar.
    Tack! :) Den estniska läkaren säger fortfarande att en kvinna med perfekta värden får bra ägg med en så stark dos Suprecur, men å andra sidan så var ju mina värden kända och de är ju inte perfekta, så även om han skulle ha en poäng så borde ju behandlingen ha avpassats till mina förutsättningar från början.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer
    Snart lycklig skrev 2011-11-18 20:22:27 följande:

Glädjande nog har vi ett ett befruktat ägg i frysen sedan försök nr 2 som gjordes i mars/april 2011. Det är ett 6-dagarsodlat, så vi hoppas allt vad vi kan på att det klarar upptining och att det är vårt Guldägg!Hjärta Det kommer att återföras i början av januari.

Hoppas att det går bra för er i januari! :)
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Lully Hill
    Sissan skrev 2011-11-17 23:57:12 följande:
    Lully Hill så spänannde om det är ett eller två små hjärtan som tickar,,när e det du ska kolla??
    håller tummarna för alla här inne
    Jo, men jag är glad om bara NÅGONTING pickar där inne! Det är på torsdag!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Nefernefer skrev 2011-11-18 12:09:02 följande:
    Stressande att skjuta upp, men det blir nog bra i januari också. Synd att en så resonabelt kort julsemester hamnade precis fel för dig.

Jag råkade ut för semestrar i somras, när jag var redo att köra igång i juni och blev några dagar kort. Sedan hade de semester nästan till september (klinik i Helsingfors) och allt har blivit så här försenat.

Men - lite goda nyheter för mig! Det har börjat växa till sig efter halverandet av min terrordos Suprecur, så hoppet lever igen. :) På tisdag är nästa uppföljning, och då hoppas jag att det ser så bra ut att det är dags att bestämma tid för äggplock. Eller så. Jag har ju som nybörjare ingen koll på tidsplaner för IVF, eller om det här verkligen innebär att utdömandet att mina äggreserver var helt galet fel. Men det känns bra att gyn tror att det finns chanser. :)
    Åh, goda nyheter!! Jag håller tummarna på fin slemhinna o blåsor på tisdag! 
  • Lully Hill

Varmt välkomna Snart lycklig och Woo! Så roligt att ni hittat hit och vill stanna!
    Det ska bli roligt att följa er på vägen mot ett plus!
    Snart lycklig, har du fått fram fina ägg? I så fall tycker jag du skall testa med lite Prednisolon vid nästa ET. Vi äldre kvinnor har aggressivare immunförsvar , vilket gör att embryot får svårt att fästa och växa till. Prednisolon är en mild form av immunbehandling. Läs min presentation och gå in på länkarna som ligger där.

Nefernefer, håller tummarna till på tisdag. Men om det inte skulle gå denna gång så tycker jag inte du skall vara alltför ledsen. Du verkar ha fina värden och din estniske läkare verkar inte riktigt klok, rent ut sagt!! Den behandling han förespråkar och de fina resultat han påstår skall komma går emot allt jag har hört och upplevet. Byt klinik i så fall. Vill du vara kvar i Estland, testa AVA Riga. Jag har gjort ÄD i AVA Tammerfors och AVA kändes mycket seriösa. Annars är CFC mycket bra om du kan tänka om lite ang det där med donatorn. (Du kan också fråga CFC om de har någon donator som vill ge sig till känna.)
    Men nu håller vi tummarna att det har ordnat upp sig med justerad dos!

Igår mådde jag jättedåligt. Konstigt ont i huvudet, precis som jag brukar ha innan mens, och molande ont till och från i magen. Nästan lite svimfärdig. Skulle jobba hemifrån men låg mest på soffan och mådde pyton. Orolig att mf var på gång. Inget blod ännu i alla fall och idag mår jag bättre.  Det kanske bara var något tillfälligt, men man får vänta och se. Oroligt är det.

Kramar till er alla!

• Snart lycklig
    Nefernefer skrev 2011-11-19 08:49:44 följande:
    Hoppas att det går bra för er i januari! :)
    Tack så mycket, det hoppas jag verkligen också!

Jag håller tummarna för dig på tisdag. För mig har det alltid växt på sig bra mot slutet, så ge inte upp. Det kan hända mycket på några dagar. Jag har använt både Supreceur och Synarela.
  • Snart lycklig
    Lully Hill skrev 2011-11-19 09:58:57 följande:
    Snart lycklig, har du fått fram fina ägg? I så fall tycker jag du skall testa med lite Prednisolon vid nästa ET. Vi äldre kvinnor har aggressivare immunförsvar , vilket gör att embryot får svårt att fästa och växa till. Prednisolon är en mild form av immunbehandling. Läs min presentation och gå in på länkarna som ligger där.

Igår mådde jag jättedåligt. Konstigt ont i huvudet, precis som jag brukar ha innan mens, och molande ont till och från i magen. Nästan lite svimfärdig. Skulle jobba hemifrån men låg mest på soffan och mådde pyton. Orolig att mf var på gång. Inget blod ännu i alla fall och idag mår jag bättre.  Det kanske bara var något tillfälligt, men man får vänta och se. Oroligt är det.

Jag har alltid fått fina ägg på utsidan, insidan av äggen vet jag inget om. Så här ser mina resultat ut:

IVF 1: 10 ägg, 7 mogna, 5 befruktade, 2 återförda dag 3 (ett 6-celligt, ett 4-celligt, lite långsamma men fina), inga till frysen.

IVF 2: 5 ägg, 5 mogna, 5 befruktade, 2 återförda dag 2 (två 4-celliga, varav ett riktigt fint), 1 till frysen.

IVF 3: 4 ägg, 4 mogna, 2 befruktade, 2 återförda dag 2 (två 4-celliga), inga till frysen.

IVF 4: 9 ägg, 5 mogna, 3 befruktade, 2 återförda dag 2 (två 4-celliga), inga till frysen.

De har alltid förutom vid första försöket kallats toppkvalitet (åtminstone på ytan).

Jag har gjort allt för att hålla mig frisk och ha bra motståndskraft, då jag hela tiden varit rädd för att få feber vid insättning, vilket jag har snappat inte är så bra. Jag har ätit kosttillskott i massor, gått hos homeopat, akupunktur och inför sista försket även zonterapi. Alltså, jag har gjort allt för att stärka mitt immunförsvar.

Har jag gjort allt fel?

Jag har också under den sista ruvningen läst mycket om det här med immunförsvaret, på denna tråd och lite var som. Jag ringde och frågade en BM om jag kunde ta 1/3-dels barnalbyl som jag hade läst kunde hjälpa när det skulle fastna, men det var inget som de rekommederade. Falun är posistiva till det. JAg vägade inte ta det, men kanske borde jag åtminstone gjort det lilla.

Jag har en telefontid på torsdag med läkaren, bara för att diskutera detta med immunsänkande och tabletter för förebyggande missfall (även om jag inte haft ngt). Jag få se vad de säger, även om jag redan nu kan gissa.

Jag känner definitivt att jag skulle vilja prova Prednisolon inför FET i januari. Känns inte som jag vågar låta bli. Skriver de inte ut det, så får jag vända mig till någon annan. 

Alla säger att man ska ta det lugnt, inte tänka så mycket och oroa sig, men de vet inte hur det känns när man försöker göra "allt rätt" för att öka alla chanser. Man kan ju bli stressad bara av det, att man inte känner sig så lugn och posistiv som man borde..........., men hur enkelt är det då?

• myran6801

Lully, skönt att du känner dig bättre idag. Det var nog bara ngt tillfälligt.
    När du har mätt hcg var gör du det? På vårdcentralen eller hos ngn privatläkare?
    Vet du om de kört igång med ÄD på CFC? Vad jag hört tidigare är att väntetiden är så lång så de skickar sina patienter till Grekland.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF