• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Lully Hill
    Nefernefer skrev 2011-11-23 10:37:07 följande:
    Tack myran! :) Idag befinner jag mig mer eller mindre i chocktillstånd, efter ännu ett svar från Estland. Han skriver att resultatet visar att mina äggreserver är så dåliga att jag bara får göra ett försök till, och att om det försöket inte lyckas så är mina chanser likvärdiga med att vinna högsta vinsten på lotteriet. :'(

Han vill nu nedreglera mig med Neovletta, men jag har svårt att känna förtroende för någon som jag upplever vill pressa mig till att acceptera ÄD. Hans hårda domar sticker som giftpilar, och är raka motsatsen till denna pepptråd. Jag är ju inte själv läkare, och kan inte avgöra om esten har rätt, men den svenska stödgynekologen räknade i alla fall inte ut mig på det här resultatet.

Jag vill känna att jag har en klinik som stödjer mig och vill mig väl, och inte vill slänga ut mig om jag misslyckas med ett normal-protokoll till. Då vill jag t ex testa crash och mini-IVF först i alla fall.

Jag har ju donator, så det blir inga hemmaförsök. Det är trist för mig att ett katastrofförhållande, inkl efterverkningar, har sträckt sig från mina tonår tills alldeles nyligen.
    Hej vännen!
    Inte vara ledsen nu! Du HAR ingen dålig äggreserv!! Du har ju ett AMH på 0,6!! Mitt låg på 0,28!
    ledsen att säga det men jag tror du råkat ut för en helt inkompetent läkare!! Och blivit felbehandlad dessutom! Han verkar inte riktigt klok!
    Kolla med klinikerna i Finland. Där kan barnet få veta äggdontorns namn etc. Det kanske är samma med spermadontorn. Annars måste du kanske tänka om lite ang känd donatorn.  För då har du underbara CFC som kommer att hjälpa dig!
    Bry din inte om den där idioten i Estland nu, han verkar inte kunna det här och definitivt inte medicinera en IVF!! Klart han vill sälja en ÄD det är stora pengar i det!! 

Styrkekramar
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Snart lycklig

Hej,

Jag har varit lite låg i några dagar och sitter nu gruvar mig för samtalet med kliniken idag. Jag har en telefontid med en av läkarena någon gång idag, då jag i förra veckan tog upp detta med Prednisolon, Trombyl etc. med en gullig BM där. Hon tyckte då att jag skulle stämma av detta med behandlande läkare. Hon sa dock att det var inget som de brukar rekommendera, kan inte skriva ut medicin efter vad patienterna önskar, utan de går på vetenskap.

Jag kan bara tänka mig att det blir ett jobbigt samtal... Fattar de inte att man vill göra allt man kan? Varför rekommenderar andra det om det inte har någon verkan?

Nu ska jag inte vara negativ i förväg Rynkar på näsan, utan hoppas på att det går bra och att hon lyssnar på mig Glad. Det är samma läkare som inför vårt  försök nr 4, sa att oavsett resultat var det vårt absolut sista färskförsök. Suck. Jag tycker inte våra resultat varit så dåliga, så varför kan man inte få göra fler i Sverige, då det går i Danmark och i andra länder. Det blir ju så mkt krångligare och svårare.

Jag undrar hur det ser ut med lagar och regler rörande detta i Sverige om 10 år? Men då är det ju försent för oss.......

Näe, nu får jag skärpa mig, allt låter ju såååå negativt, men ibland känns det bara så.

Hur har det gått för dig Kalimero? Hoppas, hoppas bra!!

Hur har det gått för dig idag på VUL Lilly? Hoppas, hoppas bra!!

• Nefernefer

Tack för allt stöd. Det känns bra att ha er och alla era erfarenheter med mig.

Nu har jag konsulterat den svenska gynekologen, och hon anser att bortsett från att esten uttrycker sig som en buffel så är det nu ett korrekt kort protokoll som finns i ordinationen. Neovletta gör varken till eller från, men hon rekommenderade mig att äta den för att slippa göra honom onödigt upprörd, och att köra även försök två där. Jag har ju redan investerat mycket pengar där (inte minst donatorn som jag köpt dit), så jag väljer att göra så. Mitt nästa försök hamnar då i februari. Under tiden så hejar jag på er andra! :) Men det känns verkligen som en lång och tung väntan.

Woo - ingen fara.

Tack Lully för tröstande ord om mitt AMH. De hårda orden om ens dåliga chanser är tyngst att bära. :'( I Finland är min donator "slut". Öppna donatorer är mer sällsynta, och det här är den enda som matchar familjeutseendet bra. Jag får se framöver om jag får lov att resonera annorlunda. Och ja, en uppenbar misstanke är ju att esten vill ha snabb ruljans och en enklare och lönsammare ÄD. Hoppas att jag slipper ångra att jag ger det ett försök till, men den här gången i alla fall med starkare uppbackning och kontroll från svenska gyn.

Tigris - vad har du läst om DHEA? Det verkar jätteintressant, samtidigt som man kan oroa sig för biverkningar. Vilken sort köpte du? Vad finns den i för mediciner i Sverige? Jag sökte på substans DHEA i patientfass, men där blev det ingen träff.

I övrigt ska jag försöka hålla panik och negativa tankar borta, och göra det bästa för att rusta mig för nästa försök. Jag har startat upp lite försiktigt med den bidrottninggelé jag köpte, men inte hann börja äta, innan jag (av esten) förbjöds att äta kosttillskott. Jag ska försöka komma igång med min yoga igen (Kundalini), och mot nästa vecka kanske starta akupunktur + örter igen.

Jag har faktiskt gått hos Sophie, som nämns tidigare i tråden, och jag uppfattade henne som duktig. Min temperaturkurva fick väldigt snygga ägglossningar, mot att ha varit lite blandade innan. Att hon föreslog er att vänta 3 månader med IVF handlar garanterat bara om att ägg alltid växer på runt 90 dagar, och att därför 90 dagar ger maximal förbättring av äggkvalitén.

Och DHEA kanske är ett supertillskott som vore något?

Och jag vill gärna fortsätta med en lågdos Prednisolon (för att ge äggen bästa chans att inte bli angripna under de månader de växer till sig fram till nästa försök). Jag ska ta upp saken med min husläkare nästa vecka. Han brukar vara resonabel och klok.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer
    Snart lycklig skrev 2011-11-24 12:41:41 följande:
    Hej,

Jag har varit lite låg i några dagar och sitter nu gruvar mig för samtalet med kliniken idag. Jag har en telefontid med en av läkarena någon gång idag, då jag i förra veckan tog upp detta med Prednisolon, Trombyl etc. med en gullig BM där. Hon tyckte då att jag skulle stämma av detta med behandlande läkare. Hon sa dock att det var inget som de brukar rekommendera, kan inte skriva ut medicin efter vad patienterna önskar, utan de går på vetenskap.

Jag kan bara tänka mig att det blir ett jobbigt samtal... Fattar de inte att man vill göra allt man kan? Varför rekommenderar andra det om det inte har någon verkan?

Nu ska jag inte vara negativ i förväg Rynkar på näsan, utan hoppas på att det går bra och att hon lyssnar på mig Glad. Det är samma läkare som inför vårt  försök nr 4, sa att oavsett resultat var det vårt absolut sista färskförsök. Suck. Jag tycker inte våra resultat varit så dåliga, så varför kan man inte få göra fler i Sverige, då det går i Danmark och i andra länder. Det blir ju så mkt krångligare och svårare.

Jag undrar hur det ser ut med lagar och regler rörande detta i Sverige om 10 år? Men då är det ju försent för oss.......

Näe, nu får jag skärpa mig, allt låter ju såååå negativt, men ibland känns det bara så.
    Är det era gratisförsök som tar slut, eller är reglerna i Sverige så att ni inte är välkomna någonstans på egen bekostnad heller? Annars kan ni väl fortsätta utomlands?

Men självklart hoppas vi hellre att ni lyckas den här gången, och slipper fler försök. :) Vill bara peka på att möjligheterna inte är slut.

Jag själv blev ordinerad Prednisolon efter ett blodprov (i Estland). Vet inte exakt vilken substans som testades. Jag har en känd autoimmun problematik: Hashimoto. Hashimoto innebär att mitt immunförsvar angriper sköldkörteln. Det är stressutlöst, och jag kan ju alltid hoppas att det läker ut.

Har man inte immunproblem så finns det nog ingen anledning att äta Prednisolon. Det är ändå en stark medicin med många biverkningar. Men fråga din läkare, och se till att få medicinen om den kan tänkas hjälpa dig.
  • Lully Hill

Hej vänner!

Har idag varit på VUL och det pickar fortfarande!!!
    Allt såg bra ut och pyret är exakt så stor som den skall vara!! Gyn kramade om mig och sa att han är väldigt glad för det han sett idag! Eftersom allt ser bra ut nu så är risken för mf liten framöver sa han!!!!
    Nu behöver jag "bara" oroa mig för DS. Jag skall nog ta moderkaksprov så fort det går!

Kramisar

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Nefernefer
    Lully Hill skrev 2011-11-24 15:39:48 följande:
    Hej vänner!

Allt såg bra ut och pyret är exakt så stor som den skall vara!! Gyn kramade om mig och sa att han är väldigt glad för det han sett idag! Eftersom allt ser bra ut nu så är risken för mf liten framöver sa han!!!!
    Nu behöver jag "bara" oroa mig för DS. Jag skall nog ta moderkaksprov så fort det går!

Kramisar
    Underbart! :)
  • Snart lycklig
    Lully Hill skrev 2011-11-24 15:39:48 följande:
    Hej vänner!

Kramisar
    Fantastiskt!! Så skönt att missfallrisken också avtar nu. Det måste vara underbart. Njut allt du kan och försök att inte oroa dig så mycket.

Kom också ihåg att du ger oss andra hopp{#emotions_dlg.flower} 
  • Snart lycklig
    Nefernefer skrev 2011-11-24 14:29:19 följande:
    Är det era gratisförsök som tar slut, eller är reglerna i Sverige så att ni inte är välkomna någonstans på egen bekostnad heller? Annars kan ni väl fortsätta utomlands?

Men självklart hoppas vi hellre att ni lyckas den här gången, och slipper fler försök. :) Vill bara peka på att möjligheterna inte är slut.

Jag själv blev ordinerad Prednisolon efter ett blodprov (i Estland). Vet inte exakt vilken substans som testades. Jag har en känd autoimmun problematik: Hashimoto. Hashimoto innebär att mitt immunförsvar angriper sköldkörteln. Det är stressutlöst, och jag kan ju alltid hoppas att det läker ut.

Har man inte immunproblem så finns det nog ingen anledning att äta Prednisolon. Det är ändå en stark medicin med många biverkningar. Men fråga din läkare, och se till att få medicinen om den kan tänkas hjälpa dig.
    I eftermiddag ringde det på min telefon, dolt nummer, och då vet jag att det är kliniken. Naturligtvis låste sig min relativt nya och annars väl fungerande telefon just då! Jag kunde inte svara. Läkaren hade talat in att hon skulle ringa tillbaka, sannolikt i nästa vecka. Typiskt!

Jag ringde dock kliniken och efter 10 min svarade en av de gulliga BM och hon ordnade så läkaren ringde upp mig omgående ändå. Skönt.

Prednisolon, NEJ, det finns inget som vetenskapligt visar att det förbättrar. Skrivs inte ut i Sverige säger hon. Jättebra att jag gjort allt för att hålla mig frisk, det är väl jättbra sa hon och skulle inte påverka negativt....

Trombyl JA, om jag vill så kan hon göra det, men enligt henne ingen betydelse heller.

Jag sa att vi vill göra allt för att eventuellt påverka chansen till att lyckas med FET i januari, jag sa t.o.m. att jag skulle kunna hugga av min högra hand för att lyckas, högerhänt som jag är Flört skämt, men man känner ju lite så. Hon förstod, men tycker att vi redan gjort allt.

Hon tycker att utfallet med antalet och att jag alltid fått två insatta är jättebra, efter att jag frågade henne förstås, men återkom hela tiden till min ålder på 45 och de otroligt små chanserna att lyckas. När jag sa att min intution säger att problemet är att de inte fastnar, så sa hon att det är kvaliteten som gör att det inte fastnar och fotsätter att utvecklas och att jag inte kan göra mera. Sa också att de skulle upptäckt om det var ngt fel på min livmoder.

Jag fick i alla fall klart för mig att chanserna är lika med ostimulerat eller stimulerat FET. Allt beroende på hur regelbundet mina cykler är nu innan.

Jag brukar få ofarliga vattencystor efter mina behandlingar och mensen brukar inte komma igång. Därför fick jag efter lite tvekan en preliminär tid för koll av mina cystor fm den 15/12. Det skulle dock antagligen inte påverka chansen med FET om jag råkar ha några cystor kvar vid insättningstillfället.

Sammanfattningsvis, fick inga peppande ord, utan bara om hur lite det finns att göra för mig och hur liten chansen är att lyckas. Tårarna trillade lite efter samtalet......

Tack och lov att det finns positiva vindar i denna tråd. Vi är ju flera här som kämpar mot statistiken och oddsen.

Nu vet jag inte hur jag ska göra med Prednisolonet. Vem kan skriva ut det? Är det bra för mig? Jag blir stressad av alla beslut och jag är ju ingen expert.

Jag passade också på att fråga om jag kan få journalkopior. Jag nämnde inget om mina tankar om CFC, utan sa att det kanske är bra i förberedande inför ÄD. Nu lät hon uppåt igen och sa att det är ju jättebra. Ska be BM i nästa vecka, när hon ska ringa mig för planering inför FET.

Tack för eret stöd och hoppfulla kommentarer!
  • Snart lycklig
    Nefernefer skrev 2011-11-24 14:29:19 följande:
    Då jag är 45 år och började mina behandlingar när jag var 44 år (utredning/inskrivning när jag var 43), så har vi aldrig fått några gratisförsök, utan allt har varit privat. Jag har fått fortsätta efter första gången bara för att antalen varit bra och "resultatet sett bra ut" innan insättning, ironiskt nog..... Egentligen är man inte välkommen efter 42 år i Sverige, även på privatkliniker. 
Svar på tråden 45 år och planerar IVF