• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Nefernefer
    Tigris skrev 2011-11-23 13:51:54 följande:
    Nefernefer: Tycker inte du ska ge upp. Jag fick en underbar liten bebis, trots ett fsh på 24 och endast ett ägg vid ett  ivf-försök med långa protokollet. Gjorde insemination med pergo istället och blev gravid!
    Tack Tigris, och stort grattis! Var det två olika tillfällen, eller avbröt du ivf-en och inseminerade?

Jag vet att ingen kan lova mig att allt kommer att gå bra för mig, men det är skönare med framgångshistorier och peppande. Och den svenska gynekologen ansåg ändå att mina värden orimligen kunde ha gått till helt oanvändbara på så kort tid sedan testen gjordes. Men vem vet? Många i tråden har verkligen fått kämpa länge. Jag önskar alla framgång och hoppas att det blir många fler succér här.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Tigris

Avbröt ivf:en. Var helt knäckt, enligt läkaren hade vi inte stor chans att lyckas. Väntade ett cirka tre månader innan vi gjorde insemination. Tog dhea och gick på akupunktur. Kanske var det det som hjälpte, kanske inte. En sak är i alla fall säker, det går att lyckas även om man är svårstimulerad. Äggen kan ha god kvalitet även om de inte är så många.

• Snart lycklig

Hej,

Jag har inte kunnat läsa och skriva på några dagar, men så roligt att komma in här och läsa att det pickar ett litet hjärta Lully! Ännu roligare att du får se det igen imorgon.

Nefernefer, lika ledsen blir jag däremot när jag läser om hur det har gått och framföralllt hur du blir bemött, när det ändå är svårt och jobbigt. Jag tycker inte de verkar vara riktigt humana, dina läkare. Man undrar ju om de tjänar mera pengar på ÄD och att det styr lite. Ge inte upp!!!! Det räcker med ett enda guldägg.

• Bollas

Tigris: Hej. Jag hoppas det är ok att jag ställer en liten fråga i tråden. Du skriver att du fick dhea. Mitt dhea värde är närmare 0 och jag har länge undrat om det kan ha svårighet att bli gravid. Var ditt värde också dåligt? Vem bestämde att du skulle ta dhea?

• woo

Så tråkigt att höra Nefernefer hur du bilr behandlad.
    Det är nästan som när vi gjorde vårt sista IVF i Aug som vi oxå fick tjata oss till eftersom alla dömt ut mina chanser ÄD är erat enda alt.
    Har varit i kontakt med flertal olika läkare nu inför vår nystart om att kunna få Pred utskrivet eftersom jag förstått att jag har ett väldigt aggresivt immunförsvar.
    Fick till svar nu i em av en av dom främsta i Sverige: Vi skriver inte ut sådant i Sverige för att det finns INGA studier i teorin som stöder att det skulle hjälpa????!!!!!!
    Men ge inte upp för att en klinik (enligt mig verkar vara mer för klirr i kassan har själv vart i kontakt med Elit) än personen.
    Även om jag förstår att det är jobbigt just nu men som Myran säjer vem vet det kanske lyckas med hemmaförsök.
    Sen tror jag mycket på detta med att vara i bra eller obra cykel för om jag gämför våra 2 sista försök så var den första obra fick bara fram trots hästdoser i Maj 3 blåsor 2 ägg 1 med fragmet som vi tacksamt tog givetvis minus.
    Det sista nu i Aug 5 blåsor 5 ägg 4 befruktade 1 stannade av 1 dåligt 2 suupeeeeer fina givetvis minus.

Men med Lully som förebild o grundare för denna himla härliga tråd så har vi ett levade bevis¨på att det går!!

• Tigris

Bollas: Jag tog dhea på eget bevåg. Hade läst om studier som visade att det kunde hjälpa kvinnor med dålig äggstocksreserv. Om du har konstaterat lågt värde borde du väl kunna få dhea utskrivet av läkare. Det är ju det bästa för då kan du ju få en uppföljning så att testosteronvärdet inte blir för högt, vilket kan inverka negativt på fertiliteten.

• Bollas

Tigris: fick du det utskrivet av läkare eller ordnade du själv? Verkar vara ett kontroversiellt ämne som är svårt att få utskrivet av läkare. Ska fråga min fertilitetsgyn nästa gång. TACK för svar, detta har jag tänkt länge på :)

• Tigris

Jag ordnade det själv. Är som sagt inte etablerad behandling i Sverige och kan vara svårt att få utskrivet. Men helt klart värt att fråga, i synnerhet när du vet att dina värden är mycket låga. Om inte din gyn vill skriva ut kanske den läkare som upptäckte ditt låga värde (om det var en annan) kan förskriva.

• Bollas
    Tigris skrev 2011-11-24 10:02:53 följande:
    Jag ordnade det själv. Är som sagt inte etablerad behandling i Sverige och kan vara svårt att få utskrivet. Men helt klart värt att fråga, i synnerhet när du vet att dina värden är mycket låga. Om inte din gyn vill skriva ut kanske den läkare som upptäckte ditt låga värde (om det var en annan) kan förskriva.

Det var min gyn som tog de proven... Men det var ett par år sedan nu, har tänkt på det sedan dess, men slagit mig till ro med att det inte var något som spelade roll. Nu ska jag ta upp det nästa gång. Tack igen för svar!
  • woo

Men Gud förlåt Nefernefer missade att du har donator :( Hoppas du och kliniken kommer fram till det som är bäst för dig!!

Svar på tråden 45 år och planerar IVF